Www.proalt.cz ProAlt Iniciativa pro kritiku reforem a podporu alternativ MAKROEKONOMICKÁ PRACOVNÍ SKUPINA DŮCHODOVÁ REFORMA – VÝZVA I NEBEZPEČÍ SENÁT 24.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ V ROCE 2007 A V DALŠÍCH LETECH Mirek Topolánek Předseda vlády ČR.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Hospodářská politika státu
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Demografická prognóza
Konference „Pětiletka ROP Jihovýchod – A jak dál po roce 2013“ Ing. Daniel Braun, M.A. 1. náměstek ministra Víceletý finanční rámec EU.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ing. Ivan Černý předseda Finanční komise SMO ČR.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Ekonomika kontroly tabáku Dr. Hana Ross American Cancer Society.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
SIGMA společná iniciativa OECD a EU. Co je SIGMA program podpory v rámci IPA a ENPI podpora a posílení systému řízení v rámci veřejné správy podpora socio-ekonomického.
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem. FINANČNÍ GRAMOTNOST ZADLUŽOVÁNÍ RODIN Spolek pro obnovu venkova Senát Parlamentu.
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

ProAlt Iniciativa pro kritiku reforem a podporu alternativ MAKROEKONOMICKÁ PRACOVNÍ SKUPINA DŮCHODOVÁ REFORMA – VÝZVA I NEBEZPEČÍ SENÁT 24. března 2011 odborný seminář

 Stát je demokratickým suverénem zajišťujícím dlouhodobě vyrovnanou existenci dané entity  Racionálně fungující stát vytváří občanům optimální prostředí pro jejich svobodný a důstojný život  Demokracie není možná bez sociální koheze a sociální koheze není možná bez demokracie  Mechanické chápání demokracie je nástrojem její destrukce  Současná vláda svými „reformami“ pokračuje v erozi státních funkcí započaté v roce 2006  Rozpočtovou zodpovědnost není možné realizovat oslabováním příjmů státního rozpočtu a nadbíháním finančnímu kapitálu  Sociální roli a řadu dalších funkcí (školství, zdravotnictví) státu nelze přenechat slepému (?) působení tržních sil  Současná vláda neprokázala ani dostatečnou kompetenci, ani konzistenci, ani odolnost proti lobbingu (a korupci), což ji v oblasti všech zásadních reforem diskvalifikuje ZÁKLADNÍ TEZE ProAlt SOUVISEJÍCÍ S PROBLEMATIKOU DR

 Demografický vývoj akutně ohrožuje důchodový systém  Současný systém je neufinancovatelný  Diverzifikace zvýší jistoty důchodců  Zásluhovou a solidární část DS nutno oddělit  Je nutno snížit vysoké náklady práce  Občané se musí naučit nést zodpovědnost sami za sebe  Občané se musí naučit sami rozhodovat o své budoucnosti  Náklady „reformy“ je nutné solidárně rozložit  Přímé daně nemotivují k ekonomické aktivitě  Transformaci je nutné financovat nepřímými daněmi  Tvrdost dopadů „reformy“ bude eliminována v sociální síti ARGUMENTY VLÁDY SPOJOVANÉ S PENZIJNÍ „REFORMOU“

??? DEMOGRAFICKÝ VÝVOJ AKUTNĚ OHROŽUJE DŮCHODOVÝ SYSTÉM ??? TZ MF ČR – únor 2010: MF popírá úvahy o „privatizaci“ DS. MF shromažďuje podklady, finanční situace DS není problematická, jak vyplývá z uvedeného grafu, a „privatizace“ DS se nechystá.

??? DEMOGRAFICKÝ VÝVOJ AKUTNĚ OHROŽUJE DŮCHODOVÝ SYSTÉM ??? Výpočet RNDr. Tomáše Fialy, CSc., katedra demografie VŠE. Výpočet na základě dat: Český statistický úřad; Prognóza populačního vývoje České republiky, autoři RNDr. Boris Burcin, Ph.D., RNDr. Tomáš Kučera, CSc.; Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.

??? DIVERZIFIKACE ZVÝŠÍ JISTOTY DŮCHODCŮ ??? Zhodnocení prostředků v penzijních fondech dle jednotlivých let ,503,803,302,400,20 3,113,742,502,200,00 3,744,033,043,100,40 3,054,003,002,300,58 2,464,203,602,500,04 4,364,002,802,400,05 3,373,963,042,480,21 2,801,902,502,806,30 0,572,060,54-0,32-6,09 o průměr inflace : 3,26 o průměr zhodnocení 2,61 o reálné zhodnocení -0,65

??? SOUČASNÝ SYSTÉM JE NEUFINANCOVATELNÝ ??? Vývoj sazby daně z příjmu fyzických a právnických osob ČR (% základu) rokFOPO až až až až až až až až , , , ,119 Podíl daní a odvodů na HDP Polsko32,834,034,9n.a Dánsko49,449,648,748,3 Švédsko51,849,048,347,1 Belgie44,944,443,944,3 Itálie42,3 43,543,2 Francie44,444,043,543,1 Rakousko43,241,842,342,9 Maďarsko38,037,139,540,1 ČR35,337,137,436,6 Portugalsko34,135,536,436,5 Německo37,235,636,236,4 V. Británie36,436,636,135,7 Španělsko34,236,737,233,0 Řecko34,031,232,031,3 Slovensko34,129,4 29,3 Irsko31,331,730,828,3 Průměr EU 27 38,0 37,5 zdroj: OECD

??? SOUČASNÝ SYSTÉM JE NEUFINANCOVATELNÝ ??? Leden 2008 (896 mld Kč) - prosinec 2010 (1 344) nárůst 448 mld Kč (103,02/175,1/159,8) průměrný nárůst ročně 149 mld Kč nárůst 50,0 % průměrný nárůst ročně 16,6 %

U k a z a t e l HDPmld. Kč3 222,43 535,53 689,03 625,93 705,7 HDP růst % meziročně%6,86,12,5-4,12,2 Obecná míra nezaměstnanosti %7,15,34,46,7 Průměrné reálné mzdy%4,04,31,43,0-1,2 Prům. důchod/prům. mzda%40,840,640,241,6n.a. Míra inflace%2,52,86,31,01,5 Saldo SR **mld. Kč-97,6-66,4-19,4-192,4-156,4 Vládní dluhmld. Kč948,31 023,81 104,91 280,41 344,1 Dluh sektoru vlády k HDP%29,429,030,035,336,3 ??? SOUČASNÝ SYSTÉM JE NEUFINANCOVATELNÝ ??? *EU27=1,8% **v roce 2008 změna metodiky, bez změny metodiky deficit min. 68 mld. Kč Prameny: ČSÚ, MPSV, ČNB, MF a ČHMÚ

Transparentnost  Penze je podíl pracovně neaktivního občana na bohatství společnosti v daném momentu. Není to (pouhá) sociální dávka.  Základ penzijního systému je ve státem organizovaném a řízeném průběžném systému financovaném přes SR (evtl. Distribuční fond).  Fondový pilíř tvoří nadstavbu páteřního průběžného a nesmí jej oslabovat či dokonce ohrožovat. Neměl by být podporován ze státních financí, úloha státu je regulační a dohledová.  Penze má dvě integrální složky: sociální (cca životní minimum) a zásluhovou, konstruovanou dle NDC principu.  Poměr penze z průběžného systému k průměrné hrubé mzdě na úrovni cca 40%  Není vhodné propojovat penzijní politiku s dalšími politikami,např. propopulační TEZE DŮCHODOVÉHO SYSTÉMU V POHLEDU ProAlt

VÝZVY, KTERÉ DŮCHODOVÁ REFORMA STAVÍ, resp. STAVĚLA PŘED ČR  Vyvolání povědomí o důležitosti redefinice penzijního systému SPLNĚNO  Sjednocení a spolupráce celého společenského spektra na reformě významného společenského fenoménu PROMARNĚNO  Variantní zpracování reformy, podrobení „zátěžovým testům“ PROMARNĚNO  Zapojení akademické obce do analýzy a přípravy reformy PROMARNĚNO  Vymanění se z lobbistických vlivů při správě státu PROMARNĚNO  Rozložení nákladů reformy na všechny vrstvy společnosti PROMARNĚNO  Realistický scénář zavádění reformy PROMARNĚNO  Důstojná komunikace státu s občany PROMARNĚNO  Odrazit v mechanismech změny v charakteru pracovních aktivit a přerozdělování v neprospěch mezd ???  Vytvoření „samoregulačního“ a stabilního, dlouhodobě fungujícího mechanismu penzí ???

NEBEZPEČÍ DOSUD PREZENTOVANÝCH ELEMENTŮ DŮCHODOVÉ „REFORMY“  Rozkolísání průběžného systému oslabením jeho příjmů, které nelze v krátké době nahradit  Použití „reformy“ jako zaklínadla pro další zásahy do odvodového a daňového systému, které nemají reálný důvod  Přenesení veškerých nákladů „reformy“ pouze na občany, s vynecháním ostatních elementů společnosti, markantní je to ve vztahu k finančnímu kapitálu  „Vyvolané“ další oslabení daňové progrese jako jednoho ze základních prvků daňové soustavy moderního evropského státu  „Vyviňování“ státu z plnění jeho základních funkcí s následným negativním dopadem na loajalitu občanů  Odvedení pozornosti od dalších problémů státu, především fenoménu korupce a rozhazování  Silové prosazování „reformy“ bez komunikace s odbornou, akademickou, občanskou veřejností a koneckonců i s Parlamentem  Posílení „expertizace“ politického rozhodování zapojením lobbisticky strukturovaného Poradního expertního sboru

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST