1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření 1 5.9. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Advertisements

PŘÍČINY A ZÁMINKA VÁLKY
Třicetiletá válka Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Francie za vlády Ludvíka XIV.
Třicetiletá válka
Téma: Třicetiletá válka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Neklid ve východní a jihovýchodní Evropě
 Vláda =  Hospodářství =  Společnost =  Náboženství = absolutismus, oslabení Habsburků úpadek zemědělství, úbytek poddaných úbytek obyvatel, význam.
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_02 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Francie v 17. a 18. století z třicetileté války vyšla Francie jako vítěz za nedospělého prince vládl od r kardinál Mazarin proti němu vypuklo šlechtické.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Struktura středověké společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
České stavovské povstání
Člověk a společnost - dějepis
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Třicetiletá válka
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_0 7 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Evropa po třicetileté válce
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
České země za třicetileté války
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
České země od nástupu Habsburků po třicetiletou válku
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ297 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Příchod Slovanů do Evropy
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
TŘICETILETÁ VÁLKA 1618 – 1648.
zpracovaný v rámci projektu
české stavovské povstání odstartovalo celoevropský konflikt konflikt nejen náboženský, ale i mocenský snaha o nové rozdělení Evropy.
Zemědělství ve středověku
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bitva na Bílé hoře Doba pobělohorská
START HISTORICKÁ DESÍTKA DOBA ALBRECHTA Z VALDŠTEJNA HODNĚ ŠTĚSTÍ.
České země za třicetileté války
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Třicetiletá válka Název sady: Pozdní středověk a počátky.
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost TŘICETILETÁ VÁLKA
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třicetiletá válka Období
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Habsburská monarchie po třicetileté válce
Marie Terezie a Josef II.
VY_32_INOVACE_D8.16 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: leden 2012
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Třicetiletá válka
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Třicetiletá válka
PŘÍČINY A ZÁMINKA VÁLKY
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8. AnotaceEvropa po třicetileté válce Klíčová slova Znevolňování, absolutismus, střídavé hospodaření, manufaktury, merkantilismus Vzdělávací oblastČlověk a společnost - dějepis Očekávaný výstupŽák posoudí důsledky třicetileté války. Zdroje a citace Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, ISBN Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog, ISBN Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, ISBN

2 Odpovězte na následující otázky: české stavovské povstání 1.Jak označujeme první velký celoevropský konflikt, jehož bezprostřední příčinou bylo tzv. české stavovské povstání? Jak se nazývala nová ústava českého státu z roku 1627? rekatolizace rekatolizace 3.Co to byla rekatolizace?rekatolizace Albrecht z Valdštejna 4.Kdo byl Albrecht z Valdštejna a co o něm víš? Co se uskutečnilo v roce 1648?

3 Evropa po třicetileté válce důsledky válečných střetnutí 1. poloviny 17. století důsledky válečných střetnutí 1. poloviny 17. století: poničená krajina, zpustlá stavení, vypálené vesnice roboty znevolňování roboty znevolňovánípokles počtu obyvatel → s úbytkem poddaných přibývalo roboty, lidé byli více připoutáváni k půdě – znevolňovánírobotyznevolňování absolutismu absolutismuupevnění absolutismuabsolutismu změna mocenských poměrů - Habsburkové poraženi, jejich moc v Evropě oslabena posílilo se postavení církve

4 na konci 17. století rostl počet obyvatel Evropy venkověvětšina Evropanů žila stále na venkově, v různých regionech byly podmínky jejich života odlišné (v části západní Evropy byli osobně svobodní, jinde byli v postavení poddaných, nebo byli nevolníky) národnostní složení Evropy se vzhledem k předchozím obdobím příliš neměnilo, přibývalo kočujících Romů zvětšovaly se rozdíly v náboženské oblasti (katolická církev, protestantismus, anglikánská církev) střídavé hospodařenív průběhu 17. a 18. století se změnil způsob práce v zemědělství – šířilo se střídavé hospodaření

5 viz Dějiny novověku, Dialog 2003, s. 14

6 manufakturách manufakturáchlidé nadále pracovali v manufakturách (v Čechách sklářské a textilní manufaktury)manufakturách merkantilismusobjevuje se nový názor na způsob řízení výroby a obchodu – merkantilismus → Nedovážet, co je možné vyrobit doma! → Jean Baptiste Colbert → francouzský ministr financí Jean Baptiste Colbert viz Dějiny novověku, Dialog 2003, s. 14

7 Jean Baptiste Colbert

Správné odpovědi na otázky ze s.2: 1.třicetiletá válka 2.Obnovené zřízení zemské 3.znovunavrácení ke katolické víře 4.Albrecht z Valdštejna – největší vojevůdce 17. století, pocházel z protestantské rodiny, ale přestoupil ke katolictví, stál v čele císařské armády, porazil Dány a Švédy, podezřelý ze zrady – r zavražděn v Chebu 5.konec třicetileté války, uzavření Vestfálského míru

9 REKATOLIZACE systematická snaha o obnovení katolického vyznání obyvatelstva znovunavrácení ke katolické víře

10 ROBOTA povinná neplacená práce poddaných (sedláků, rolníků) pro jejich pány práce daná na určitý počet dní v týdnu

11 NEVOLNICTVÍ vztah mezi rolníkem a statkářem rolníci byli osobně nesvobodní, nesměli se věnovat řemeslu, bez svolení majitele nesměli odejít z půdy, kterou obdělávali…

12 ABSOLUTISMUS absolutní monarchie = absolutní monarchie – panovník má neomezenou moc -panovník soustředí do svých rukou veškerou moc (správa země, armáda, rozhoduje o náboženství poddaných..)

13 MANUFAKTURA velká řemeslnická dílna ruční výroba ve velkém

14 Použité zdroje Použité zdroje: Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, ISBN s Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog, ISBN s Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, ISBN s. 172, 354. Fotografie J.B. Colberta dostupná z WWW: 66.jpg [cit ] jpg citace: Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, ISBN s. 14.