Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spor o Rukopisy Tereza Pechmanová, V8A.
Advertisements

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Morálka a právo Autor: Mgr.
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:NÁRODNÍ DIVADLO Autor:Mgr. Lenka.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Periodizace národního obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Lenka Jelínková
RKZ Babičková Markéta C2B.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Slovenský romantismus
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Registrační číslo projektu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
RUKOPISNÉ PADĚLKY.
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Národní obrození 8. ročník.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: června 2012
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
Národní obrození František Palacký.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Dějiny významných států v Evropě i ve světě – formování české občanské společnosti Označení materiálu: VY_32_INOVACE_13_vznik_ceske_obcanske_spolecnosti.ppt.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Rukopisy RKZ Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Úžasné památky, nebo padělky?.  Údajně nalezen roku 1817 na zámku Zelená hora u Nepomuku  V roce 1818 anonymně zaslán zemskému purkrabímu pro nově.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Počátky písemnictví na našem území
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
České národní obrození = ČNO
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat základní informace o problematice Rukopisů – období nalezení, obsah, spory o pravost či nepravost rukopisů, po dokázání nepravosti zde vystupují osoby Václava Hanky a Josefa Lindy. Vysvětluje pojem – rukopis. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jenž vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

Význam a problematika rukopisů Václav Hanka Josef Linda

RKZ rukopis - písemný dokument, jehož text je zaznamenán ručně v letech 1817 a 1818, v době zájmu o starou českou literaturu, byly v Čechách objeveny zlomky starobylých dvou básnických skladeb, jež byly nazvány rukopisy (RKZ)

Rukopis královédvorský nalezen roku 1817 ve Dvoře Králové, údajně Václavem Hankou byl označen za literární památku ze 13. století jedná se o zlomek – dochováno 14 písní, epických, lyrickoepických i lyrických psán na pergamenu

Rukopis zelenohorský nalezen roku 1818 na Zelené Hoře u Nepomuku v jižních Čechách a anonymně zaslán Národnímu muzeu v Praze byl označen za literární památku z 9. století zlomky básní Sněmy a báseň Libušin soud (kněžna Libuše rozsoudila spor o dědictví dvou bratří Chrudoše a Šťáhlava) psáno na pergamenu

Spor o pravost RKZ spory o pravost trvaly do 80. let 19. stol., kdy byla prokázána jejich nepravost ( dodnes ale existují odpůrci tohoto rozhodnutí) jako první upozornil na nepravost RKZ Josef Dobrovský proti Dobrovskému vystoupili F. Palacký a P. J. Šafařík, kteří RKZ prohlásili za pravé spory trvaly do 80. let 19. století – nepravost dokázána skupinou vědců a literárních kritiků – T. G. Masaryk, J. Gebauer, Jar. Goll, Jar. Vlček, aj. za pravděpodobné autory určili V. Hanku, J. Lindu

Pravděpodobní autoři podvrhů Václav Hanka básník - knihovník a archivář Českého muzea - jazykovědec - znalec staroslověnštiny staročeštiny, polštiny, ruštiny Josef Linda novinář a spisovatel

Význam RKZ měly dokázat starobylost naší kultury měly posílit národní sebevědomí jsou básnicky cennými díly 1. pol. 19. stol. inspirovaly mnoho umělců: Zeyera, Smetanu, Alše, Mánesa zaujaly významné světové autory v období sporu o jejich pravost, ti ocenili jejich uměleckou hodnotu (Goethe) = zájem o českou literaturu

Ověřovací test 1.Co znamená rukopis? 2.Který z obou rukopisů obsahuje starší památky? 3.Na čem byly oba rukopisy psány? 4.Kdo jako první upozornil na možnou nepravost RKZ? 5.Kdo naopak se přikláněl k pravosti RKZ? 6.Jsou dnes považovány za pravé či padělky? 7.Která významná osobnost 19. a 20. století zasáhla do bojů o pravost RKZ?

Odpovědi ověřovacího testu 1.Písemný dokument, jehož text je zaznamenán ručně. 2.Rukopis zelenohorský (RZ). 3.Na pergamenu. 4.Josef Dobrovský. 5.F. Palacký, P. J. Šafařík. 6.Za padělky. 7.T. G. Masaryk.

Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.