Půdy jsou všude kolem nás.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Půdy:.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Exogenní geologické děje
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
je půdní obal Země nacházející se na povrchu litosféry
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Přírodní činitelé.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Zdeněk Dostálek, Jan Janás, Jan Michálek, Miroslav Smetka
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Půdy jsou všude kolem nás

O půdách obecně Půdy jsou nezbytnou složkou neživé přírody i života na zemi.Vyvíjejí se na různém horninovém podkladu i v různých teplotních podmínkách. Vznikají zvětráváním minerálů a hornin, které tvoří litosféru. Jejich vznik je dlouhodobý proces. K hlavním půdotvorným činitelům patří např: 1)Přírodní podmínky- teplota a srážky 2)Živé organismy- kořínky, myši, žížaly…….. 3)Neživé organismy- půdní voda,kameny……

Složení Všechny půdy tvoří úlomky zvětralých hornin a rozložené organické materiály (humus). Tyto složky jsou uspořádány do stejných vrstev, neboli horizontů a dohromady tvoří půdní profil. Horizonty se tvoří najednou. Čím víc je půda vyzrálejší, tím víc jsou horizonty četnější a vyvinuté.

Rozdělení půd Půdy rozdělujeme podle zrnitosti na: Jílovité- obsahuje 60-70% jílovitých částí. Za sucha je tvrdá, za deště je mazlavá. Patří mezi nejtíže obdělávané. Písčité- obsahují 10% jílovitých částic. Voda jimi snadno prosakuje. Je to snadno obdělávaná půda. Hlinité- obsahuje 30-40% jílovitých částí. Středně propouští i zadržuje vodu, je dobře zpracovatelná a zemědělsky využitelná.

Vlastnosti půd Svými vlastnostmi se půdy odlišují. Z hlediska zemědělského je obzvláště důležitou vlastností zrnitost. Některé půdy se snadno obdělávají, jelikož obsahují velké množství nezvětralých částic. Jiné se mažou a připomínají keramickou hlínu, neboť v sobě mají velký podíl jílovitých částic.

Další vlastnosti Další důležitou vlastností je kyselost půdy, neboli pH půdy. Ovlivňuje dostupnost živin pro veškeré rostliny a má velký vliv na aktivitu organismů. Ovlivňuje i zvýšený výskyt některých rostlin, např: mechů.

Půdní typy Rozlišujeme je kvůli humusu. Všechny níže uvedené typy se vyskytují i u nás v České republice. Podzolové půdy: jsou kyselé a chudé na živiny, bývají často zalesněny. Mají málo vyvinutý humusový horizont. Hnědozemě: jsou dobře vyvinuté, vyzrálé a hlavně úrodné půdy. Černozemě: jsou vyzrálé a dobře propustné. Vyskytují se většinou v travnatých oblastech. Jsou typické pro stepi.

Půdní eroze a ochrana půd Při odstranění povrchové vegetace dochází ke zvýšené činnosti vnějších geolog. dějů. Jedná se především o erozi. Zemědělci vyvinuli technologie, které tyto jevy minimalizují. Eroze: je přirozený proces rozrušování a transportu objektů na zemském povrchu. Příčinou eroze je mechanické působení pohybujících se látek - především větru, proudící nebo vlnící se vody, ledu, sněhu, pohyblivých zvětralin a nezpevněných usazenin.

Vypracovala Martina Šanderová Čerpala jsem z: učebnice přírodopisu pro 9. ročník a z internetových stránek - www.google.com Mějte se krásně V Tatenici