Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Neurotické poruchy (Speciální psychiatrie pro studující psychologie) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Základní charakteristika Epidmiologie.
EPILEPSIE Vypracoval: Josef Kočárek, IVETA SLAVÍKOVÁ, SIMONA LIŠKOVÁ
Neurózy, psychózy, rané poruchy
ZÁVAŽNÉ EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSKÉM VĚKU A DOSPÍVÁNÍ
o.s. Péče o duševní zdraví
Marie Sádlová Neurovědy 2012
PSYCHICKÉ JEVY.
Prozac – lék proti depresi i tam, kde byste jej nehledali Lenka Milfortová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity České Budějovice.
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Výchova mládeže s více vadami
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Poruchy příjmu potravy
Interrupce jako trauma
Úzkostné poruchy PSY 442 Speciální psychiatrie
- definice, charakteristika, průběh
Downův a Edwardsův syndrom
Choroby a onemocnění srdce.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Klasifikace duševních poruch
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
OBSESE Adéla Bělinová, C3A.
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Neurotické poruchy, vyvolané stresem a somatoformní poruchy
Neurotické (úzkostné) poruchy F4x.x
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Stres a reakce na jeho závažný stav
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
PSYCHIATRIE VY_52_INOVACE_ února 2013
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
FOBIE 16. října 2013 VY_52_INOVACE_220127
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Charakteristiky vybraných nemocí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo v digitálním archivu školy
Vyrovnávání se stresem
Bezvědomí Andrea Ječmenová 2012.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení Zkráceně neurotické poruchy (toto je materiál pouze k vnitřní potřebě, neobsahuje korektní citace!, nešířit)

Neurotické poruchy Úzkostné poruchy Obsedantně-kompulzivní porucha Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení Dissociativní poruchy Somatoformní poruchy

Úzkostné poruchy Cvičení: Co je to úzkost? Jaký j rozdíl mezi úzkostí a strachem?

Úzkostné poruchy Úzkost je nepříjemný emoční stav, který se projevuje vnitřním prožitkem ohrožení a celou řadou tělesných příznaků (napětí, třes, závratě, pocení, sucho v ústech, zažívací potíže………….).. Strach je dtto, ale je vázán na podnět či situaci. Patologická (nezdravá) úzkost či strach

Úzkostné poruchy Fobické úzkostné poruchy Specifické fobie vznikají obvykle v dětství nebo v rané dospělosti. Vznik-většina je patrně naučena-po nepříjemném zážitku či události. Spouštěč-určitá situace či podnět (pavouk, stísněný prostor, škola….).

Úzkostné poruchy Příklady fobických úzkostných poruch: Agorafobie Strach z prostranství, opuštění domova, přeplněných prostor Sociální fobie Strach ze společenských situací-jídlo, setkání s lidmi, mluvení před lidmi… Specifické fobie - nemístný strach z určitého podnětu např. arachnofobie (pavouci) Další obrázek bude pouze pro silné povahy!!!!

Úzkostné poruchy Další příklady Klaustrofobie - strach z uzavřené prostory, například výtahu Akrofobie-strach z výšek Brontofobie – strach z blesku a hromu Entomofobie – strach z hmyzu Dále jsou časté fobie z hadů, lékařů, krve…..atd. atd.

Úzkostné poruchy Léčba specifických fobií-expoziční terapií (KBT), případně hypnózou. Tato léčba bývá úspěšná.

Úzkostné poruchy Panická porucha Záchvaty masivní úzkosti. Nelze je předvídat, není vázáno na podnět. Záchvat strachu, ztráta kontroly, tělesné příznaky (dýchání, bušení srdce, točení hlavy, horko…). Ataka trvá cca 5-20 minut. Po odeznění stres a vyčerpání.

Obsedantně-kompulzivní porucha Je charakteristická nutkavými myšlenkami, které se vtírají proti vůli (obsese) a kompulzemi, které mají zmírnit trýzeň. Kompulze-rituál či nutkavé chování. Obsese-nutkavé myšlenky. Otázka pro studenty: Jak chápete termín obsese, co si pod tím např. představujete?

Obsedantně-kompulzivní porucha Vtíravé myšlenky se často týkají znečištění či nakažení. Kompulze pak mohou probíhat jako nadměrná hygiena. Dále: Katastrofy x konrolování (požár, zapnutý vařič….). Obsese i kompulze se mohou s časem porměňovat.

Obsedantně-kompulzivní porucha Léčba – KBT, farmakoterapie (KBT pravděpodobně účinnější). KBT má daný postup, důraz kladen na expozice a zábrany rituálům (Höschl str. 499). |You Tube-obsessive compulsive disorder

Reakce na závažný stres Navazují na stresující životní zážitek. Nebo vznikají v době velké životní změny. Akutní reakce na stres Přechodná porucha, rychlá odpověď na závažný stres (úraz, přepadení, znásilnění….), odezní do hodin či dnů. Příznaky-zúžené vědomí, dezorientace nebo hyperaktivita, úzkost….jsou tedy různé

Reakce na závažný stres PTSP-postraumatická stresová porucha Rozvíjí se po emočně těžké situaci, která přesahuje běžnou lidskou zkušenost (požár, bomba, katastrofa, havárie…, znásilnění). Projevy-znovuprožívání události, noční můry, sny, vyhýbání se situacím připomínajícím trauma, podrážděnost.

Reakce na závažný stres PTSP-typické ohrožující události: Nehoda Loupež Znásilnění Přitomnost u úmrtí Katastrofa (záplava, tornádo) Mučení či věznění

Reakce na závažný stres PTSP-léčba: Vybudování terapeutického vztahu, zapojení rodinných příslušníků do terapie. Indiviuální i skupinová terapie. Imaginace, KBT, relaxační techniky.

Somatoformní poruchy Jsou charakteristické přítomností tělesných příznaků bez organických změn, navazují na stresové události. Patří k nim stížnostmi na příznaky onemocnění, požadavky na vyšetření u lékaře, bez nálezu. Příčiny jsou neznámy, patrně vrozeně výšená citlivost k bolesti.

Somatoformní poruchy Hypochondrická porucha – nepřiměřená starost o vlastní zdraví, přesvědčení o přítomnosti choroby, průvodní deprese a úzkosti. Sebepozorování, strach ze smrti, pozornost je zaměřena obvykle na 1-2 orgány těla.

Mentální reatardace poruchy duševního vývoje Základní charakteristikou je nedostatečně vyvinutý intelekt (pozor demence je úpadek vyvinutého intelektu). Výskyt 3% populace, 2 x častěji muži. Příčina : Před narozením (př. metabolické, genetické vady-např. Downův syndrom), fetální alkoholický syndrom Při porodu Po porodu-rané dětství

Mentální retardace poruchy duševního vývoje Otázka pro studenty: Co může způsobit při porodu a po porodu mentální retardaci u dítěte?

Mentální retardace poruchy duševního vývoje Mentální retardaci lze rozdělit do kategorií dle výše IQ: Lehká mentální retardace IQ 50-69 Středně těžká mentální retardace IQ 35-49 Těžká mentální retardace IQ 20-34 Hluboká mentální retardace IQ 19 a méně

Mentální retardace poruchy duševního vývoje Lehká mentální retardace-opožděné porozumění řeči, základní vzdělání zejména v ZŠ praktické. V dospělosti relativně soběstační. Středně těžká mentální retardace-chudá slovní zásoba, vzdělání na úrovni cca 2. třídy ZŠ, impulsivita, nestálost chování. Potřeba podpory a vedení. Chráněné dílny.

Mentální retardace poruchy duševního vývoje Těžká mentální retardace V kombinaci s tělesným postižením (většinou) Schopnost učení malá, motorické postižení Důležitý je nácvik základní hygieny Eretická forma s neklidem x torpidní forma s netečností a nezájmem

Mentální retardace poruchy duševního vývoje Hluboká mentální retardace-vyžaduje stálou pomoc a dohled, závažné tělesné postižení bývá pravidlem, inkontinence, potřeba stálého ošetřování