PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
Registrační číslo projektu:
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI

NEZPEVNĚNÁ SMĚS MINERÁLŮ, HORNIN, ORGANICKÉ HMOTY, VODY A VZDUCHU NA POVRCHU LITOSFÉRY MOCNOST – NĚKOLIK CM AŽ NĚKOLIK M

SLOŽKY PŮDY pevná anorganická složka (nerosty, horniny) = PŮDOTVORNÝ SUBSTRÁT (ZVĚTRALÁ MATEČNÁ HORNINA) pevná organická složka (HUMUS) kapalná složka (půdní voda) plynná složka (kyslík, dusík,…) živá složka (PŮDNÍ EDAFON = půdní organismy)

PŮDOTVORNÍ ČINITELÉ MATEČNÁ HORNINA– nerostným složením ovlivňuje zásobu živin a chemické složení půdy. Má také vliv na barvu a zrnitost půdy. PODNEBÍ– teplotou a srážkami se podílí na rychlosti chemických reakcí v půdě. ŽIVÉ ORGANISMY– mikroorganismy rozkládají organické látky. PODZEMNÍ VODA– umožňuje redukční procesy a pohyb složek půdní hmoty. RELIÉF ÚZEMÍ – nadmořská výška, sklon a expozice svahů ovlivňují vlhkost a teplotu půdy ČLOVĚK– svými zásahy reguluje průběh půdotvorného procesu. ČAS

PŮDNÍ HUMUS ODUMŘELÉ ZBYTKY ŽIVÝCH ORGANISMŮ V RŮZNÉM STUPNI ROZKLADU VÝZNAM HUMUSU V PŮDĚ?

PŮDNÍ PROFIL Půdní horizonty O - Organická hmota A - Humusový horizont B - spodní anorganický horizont C - podložní hornina

VLASTNOSTI PŮD ZRNITOST (TEXTURA) - je vyjádřena poměrným zastoupení jemnozemě v pevné složce půdy (hrubost nebo jemnost). Na základě zrnitosti půdu dělíme na PŮDNÍ DRUHY STRUKTURA - je schopnost půdy shlukovat se, seskupovat v hrudky různých tvarů a velikostí.Tmelícími složkami jsou jílovité částice a humus PÓROVITOST - závisí na struktuře a zrnitosti půdy, pórovitost je objem pórů v půdě, je důležitá pro přístup vody a vzduchu do půdy SORPCE - je schopnost půdy poutat různé sloučeniny, mikročástice poutající na svém povrchu živiny

REAKCE (KYSELOST) A CHEMICKÉ SLOŽENÍ - ovlivňují chemické vlastnosti hornin, půdní reakce je podmíněna množstvím obsaženého uhličitanu vápenatého, uhličitanu sodného, kyseliny uhličité a kyselého humusu v půdě. Vyjadřuje se pomocí pH. pH = 7 půda je neutrální - vyskytuje se v sušších oblastech pH < 7 půda je kyselá - typická pro vlhčí oblasti a území znečištěná exhalacemi pH > 7 půda je zásaditá ÚRODNOST - je schopnost půdy poskytovat rostlinám během jejich vegetačního období co nejpříhodnější životní podmínky - rozlišujeme úrodnost přirozenou, a úrodnost kulturní

PŮDNÍ DRUHY (tabulka str. 81) rozlišujeme na základě zrnitostni Lehké půdy - písčité Středně těžké půdy – hlinité Těžké půdy - jílovité Kamenité a štěrkovité půdy

PÍSČITÉ PŮDY nejvíce obsahují částice o velikostech 0,1-2 mm, obsahují velké množství vody a vzduchu, ale snadno vysychají, málo poutají živiny, které jsou vyplavovány vodou. Výskyt např. v povodí řek

HLINITÉ PŮDY obsahují částice 0,01- 0,1 mm, jsou dobře propustné pro vodu i vzduch jsou nejlépe obdělávatelné, nejúrodnější, nejvhodnější pro zemědělství

JÍLOVITÉ PŮDY převládají zde částice menší než 0,01 mm, jsou špatně propustné pro vodu i vzduch, jsou to málo provzdušněné, neúrodné, zemědělsky nevyužívané půdy

KAMENITÉ S ŠTĚRKOVITÉ PŮDY jsou zemědělsky málo využívané, patří sem lesní půdy horských oblastí

PŮDNÍ TYPY Dělíme je podle zastoupení a uspořádání půdních horizontů, množství humusu a matečné horniny. Jsou to skupiny půd, které se vyvíjely působením přibližně stejných půdotvorných činitelů. Např. ve stepích se vyskytuje půdní typ černozem.

nivní půda hnědozem černozem

PROBLÉMY A OCHRANA PŮD ZNEČIŠŤOVÁNÍ = KONTAMINACE (HNOJIVA, PESTICIDY A HERBICIDY, Z OVZDUŠÍ SRÁŽKAMI,…)

ZHUTNĚNÍ (STLAČOVÁNÍ – TĚŽKÁ MECHANIZACE)

EROZE – ROZRUŠOVÁNÍ A ODNOS (VODA, VÍTR)

PROTIEROZNÍ OPATŘENÍ?