 zabezpečuje občany ve společensky uznaných situacích, na které se není možné předem připravit (mateřství, výchova dítěte, apod.).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální pomoc SOCIÁLNÍ POLITIKA II.
Advertisements

Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Životní a existenční minimum Dávky státní sociální podpory
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Mateřská a rodičovská dovolená
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Liberec
Sociální zabezpečení rodiny cizího příslušníka pracujícího na území ČR: dávky v mateřství a odpovídající otcovské dávky rodinné dávky dávky v případě.
Životní úroveň (II. část)
Nepojistné sociální dávky STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Zabezpečení v případě nemoci a svízelných sociálních situacích Mgr. Hana Svobodová.
Rozdíly a interakce veřejné služby a dobrovolnické služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů Ústí nad Labem
Systém sociální podpory v ČR
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Kudy vlastně putují peníze
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
RODINA A FINANČNÍ KRIZE
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
3. téma HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ. Rozpočet - Příjmy Mzdy/platy Mzdy/platy Státní sociální zabezpečení Státní sociální zabezpečení Nájemné Nájemné Úrokové.
Správa sociálního zabezpečení
Dávky pomoci v hmotné nouzi. Předmět úpravy (§ 1) - Poskytování pomoci - Základní životní podmínky (biologické, psychické a sociální) (biologické, psychické.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Státní sociální podpora
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální zabezpečení Sociální služby
II. pilíř sociálního zabezpečení (ČR) - Státní sociální podpora
ŽIVOTNÍ A EXISTENČNÍ MINIMUM
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Sociální pomoc JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
CHUDOBA A SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ
Právo sociálního zabezpečení
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Právo sociálního zabezpečení Státní sociální podpora.
Systém nepojistných sociálních dávek Mgr. Kateřina Jirková Ředitelka odboru sociální a rodinné politiky, MPSV.
2. Pilíř sociálního zabezpečení Podpora Státní sociální podpora.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Institut veřejné služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů.
Veřejná služba 2017.
HOSPODÁŘSKÁ A SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Odborná konference „Veřejná služba“
Rok 2017 a novely zákona o pomoci v hmotné nouzi
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ II.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Legislativní zakotvení veřejné služby a jeho historie
Státní sociální podpora
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Transkript prezentace:

 zabezpečuje občany ve společensky uznaných situacích, na které se není možné předem připravit (mateřství, výchova dítěte, apod.).

 Systém SSP je nepříspěvkovým systémem, který je financovaný ze státního rozpočtu.  je projevem státem organizované solidarity formou přerozdělování finančních prostředků:  mezi občany s vyššími příjmy a občany s nižšími příjmy a  mezi bezdětnými rodinami a rodinami s dětmi. 

 Prostřednictvím SSP stát přispívá především rodinám s nezaopatřenými dětmi v případě uznané sociální situace, na jejíž řešení rodina vlastními silami a vlastními prostředky nestačí.

 je upravena zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.

chápe rodinu jako soužití rodičů a nezaopatřených dětí ve společné domácnosti.  Za nezaopatřené dítě je považováno dítě do skončení povinné školní docházky a dále, pokud se buď připravuje na budoucí povolání nebo je zdravotně postižené,nejdéle však do 26 let.

 Při posuzování nároků na dávky SSP se netestuje majetek rodiny, pouze příjmy, a to také pouze u některých dávek.  Základem pro stanovení nároku a výši některých dávek včetně určení hranice příjmů osoby či rodiny je životní minimum.

Životní a existenční minimum  je stanoveno v zákoně č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu.

 je minimální společensky uznaná hranice peněžních příjmů fyzických osob k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb.

 je minimální hranicí peněžních příjmů, která se považuje za nezbytnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb na úrovni umožňující přežití.

 Životní minimum ani existenční minimum nezahrnují nezbytné náklady na bydlení.  Ochrana v oblasti bydlení je řešena v rámci:  systému státní sociální podpory poskytováním příspěvku na bydlení  a systému pomoci v hmotné nouzi doplatkem na bydlení.

v Kč za měsíc:  pro jednotlivce 3410  pro první osobu v domácnosti: 3140  pro druhou a další osobu v domácnosti, která není nezaopatřeným dítětem: 2830

v Kč za měsíc:  pro nezaopatřené dítě ve věku:  do 6 let : 1740  6 až 15 let : 2140  15 až 26 let (nezaopatřené): 2450  ŽM je součtem všech částek životního minima jednotlivých členů domácností.

v Kč za měsíc:  existenční minimum: 2200

jednotlivec dospělí = dospělý, 1 dítě ve věku 5 let = dospělí, 1 dítě ve věku 5 let = dospělí, 2 děti ve věku 8 a 16 let = dospělí, 3 děti ve věku 5, 8 a 16 let =12 300

 sledují životní cyklus nezaopatřeného dítěte od jeho narození až po skončení jeho vzdělávacího procesu,  poskytují pomoc rodinám s dětmi v různých obtížných životních situacích:  nedostatečný příjem,  péče o novorozené nebo malé dítě,  péče o dítě se zdravotním postižením,  neúplnost rodiny apod.

 zohledňují jak příjmovou tak i sociální situaci rodiny,  čím je v rodině více nepříznivých sociálních událostí, tím více a vyšších dávek je rodině poskytováno,  rodina může pobírat více dávek SSP souběžně.

 Nárok na dávky má pouze fyzická osoba a s ní společně posuzované osoby, které jsou hlášeny k trvalému pobytu na území České republiky, a občané Evropské unie, krytí Nařízením Rady (EEC) 1408/71 a 1612/68.

 Podle zákona č. 117/1995 Sb. o SSP se poskytují dávky, které mají charakter:  testovaných dávek a  netestovaných dávek.

Testované dávkyNetestované dávky  Přídavek na dítě  Příspěvek na bydlení  Porodné  Rodičovský příspěvek  Dávky pěstounské péče  Pohřebné

 Příspěvek na úhradu potřeb dítěte  Odměna pěstouna  Příspěvek pří převzetí dítěte  Příspěvek na zakoupení motorového vozidla

 rozhodné pro nárok na dávky státní sociální podpory zahrnují především :  příjmy ze závislé činnosti,  příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti,  dávky nemocenského a důchodového zabezpečení,  podporu v nezaměstnanosti včetně obdobných příjmů z ciziny.  Do rozhodného příjmu se započítávají tzv. čisté příjmy.

 u dávek státní sociální podpory poskytovaných na základě zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře zejména u přídavku na dítě a porodného.  Životní minimum se využívá při zjišťování nároku na tyto dávky, které zabezpečují adresnou pomoc rodinám s dětmi ve stanovených sociálních situacích a v případě dávek pěstounské péče tvoří základ pro jejich výpočet.

 Žádosti o poskytování dávek státní sociální podpory vyřizují krajské pobočky Úřadu práce ČR podle místa trvalého pobytu osoby, která má na dávku nárok, tj. oprávněné osoby.

 Je moderní formou pomoci osobám s nedostatečnými příjmy, motivující tyto osoby k aktivní snaze zajistit si prostředky k uspokojení životních potřeb.  Je jedním z opatření, kterými Česká republika bojuje proti sociálnímu vyloučení.

 Vychází z principu, že každá osoba, která pracuje, se musí mít lépe než ta, která nepracuje, popřípadě se práci vyhýbá.

 upravuje zákon č.111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi s účinností od  tento zákon upravuje poskytování pomoci k zajištění základních životních podmínek fyzickým osobám, které se nacházejí v hmotné nouzi, prostřednictvím dávek pomoci v hmotné nouzi.

 Vymezuje sedm situací spojených s nedostatečným zabezpečením základní obživy, bydlení a mimořádnými událostmi.  Napomáhá řešení některých nárazových životních situací.

 Stanovuje, že každá osoba má nárok na poskytnutí základních informací, které vedou nejenom k řešení její současné situace, ale i k předcházení vzniku hmotné nouze.  Nedílnou součástí pomoci v hmotné nouzi je sociální práce s klienty.

 jde v zásadě o stav, kdy osoba či rodina nemá dostatečné příjmy a její celkové sociální a majetkové poměry neumožňují uspokojení základních životních potřeb na úrovni ještě přijatelné pro společnost.

 Stav, kdy o soba si příjmy nemůže z objektivních důvodů zvýšit:  vlastní prací,  uplatněním nároků a pohledávek,  prodejem nebo využitím majetku  a vyřešit tak svoji nelehkou situaci vlastním přičiněním.

1. která prokazatelně neprojevuje snahu zvýšit si příjem vlastním přičiněním, 2. která není v pracovním nebo obdobném vztahu, nevykonává samostatnou výdělečnou činnost a není vedena v evidenci uchazečů o zaměstnání,

3. která je vedena v evidenci uchazečů o zaměstnání a bez vážných důvodů odmítla vykonávat krátkodobé zaměstnání nebo účastnit se v cíleném programu k řešení zaměstnání,

4. které nevznikl nárok na nemocenské nebo jí náleží ve snížené výši, a to z důvodu, že si přivodila pracovní neschopnost úmyslně, 5. které za neplnění povinností zákonného zástupce dítěte spojených s řádným plněním povinné školní docházky byla uložena sankce,

6. která nastoupila výkon trestu odnětí svobody, byla vzata do vazby (tato skutečnost trvala po celý kalendářní měsíc), 7. které se poskytují pobytové sociální služby v domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem nebo v chráněném bydlení.

 Hlavní využití životního a existenčního minima je v zákoně č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.  Životní minimum plní rozhodující úlohu při posuzování hmotné nouze i jako sociálně-ochranná veličina.  Vedle životního minima je z důvodu větší motivace zaveden pro dospělé osoby v hmotné nouzi institut existenčního minima.

 příspěvek na živobytí  doplatek na bydlení  mimořádná okamžitá pomoc

 Veřejná služba doplňuje (vedle veřejně prospěšných prací, krátkodobého zaměstnání a dobrovolnické služby) možnosti zachování pracovních dovedností u osob setrvávajících ve stavu hmotné nouze.

 Od 1. ledna 2012 institut veřejné služby je převeden z obcí do kompetence Úřadu práce ČR.

 Pokud uchazeč o zaměstnání vedený v evidenci Úřadu práce ČR nepřetržitě déle než dva měsíce odmítne bez vážného důvodu vykonávat veřejnou službu v rozsahu až do 20 hodin týdně,  bude z evidence vyřazen, což znamená, že přijde o podporu v nezaměstnanosti a o dávky v hmotné nouzi.