VY_32_INOVACE_01_CJL_020_Zrn Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_01_CJL_020_Zrn Druh učebního materiálu prezentace - soutěž Autor Mgr. Jarmila Zrnová
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět Literární výchova Ročník 1. ročník Název tematické oblasti (sady) Základy kultury a vzdělanosti Název vzdělávacího materiálu Soutěž ve znalostech - Základy kultury a vzdělanosti Anotace Soutěž, která má podobu prezentace, je určena pro výuku předmětu LIV v 1. ročníku čtyřletých oborů. Je závěrečnou částí sady „Základy kultury a vzdělanosti“. Jejím cílem je zábavnou formou zopakovat a upevnit základní znalosti v daném tematickém okruhu. Chce podpořit soutěživost, ale i vzájemnou spolupráci žáků. Zhotoveno, (datum/období) leden 2013 Ověřeno 24. ledna 2013
Základy kultury a vzdělanosti Soutěž pro 2 družstva
Pravidla hry Soutěž je určena pro 2 družstva, jejichž vybraní zástupci střídavě odpovídají na zvolené otázky; na výběr je celkem 5 témat, každé téma má 2 varianty - A a B; první tým si zvolí téma a variantu, pak odpovídá na 5 otázek, přičemž vybírá správnou odpověď ze tří možností; pak odpovídá stejným způsobem druhý tým, družstva se v odpovídání střídají, dokud nejsou všechny otázky zodpovězeny; za každou správnou odpověď si družstvo přičte 1 bod, kdo získá větší počet bodů, vítězí. „
Literatura v přemyslovských Čechách Velká Morava A B A B Literární teorie A B Starověké civilizace A Antická literatura B B
1. V kterém roce přišli na Velkou Moravu Cyril a Metoděj? Velká Morava A 1. V kterém roce přišli na Velkou Moravu Cyril a Metoděj? A) 909 B) 863 C) 1125
Velká Morava A 1. V kterém roce přišli na Velkou Moravu Cyril a Metoděj? A) 909 ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) 863 další otázka
Velká Morava A 1. V kterém roce přišli na Velkou Moravu Cyril a Metoděj? B) 863 SPRÁVNĚ! další otázka
Velká Morava A 1. V kterém roce přišli na Velkou Moravu Cyril a Metoděj? C) 1125 ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) 863 další otázka
2. Jak se nazýval první spisovný jazyk Slovanů? Velká Morava A 2. Jak se nazýval první spisovný jazyk Slovanů? A) Staroslověnština B) Hlaholice C) Cyrilice
Velká Morava A 2. Jak se nazýval první spisovný jazyk Slovanů? A) Staroslověnština SPRÁVNĚ! další otázka
Velká Morava A 2. Jak se nazýval první spisovný jazyk Slovanů? B) Hlaholice ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Staroslověnština další otázka
Velká Morava A 2. Jak se nazýval první spisovný jazyk Slovanů? C) Cyrilice ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Staroslověnština další otázka
Velká Morava A 3. Urči zdroj ukázky: „Jsem předzpěv k svatému evangeliu. / Jak dříve předpověděli proroci, / Kristus přichází shromáždit národy / neboť jest světlem tohoto světa.“ A) Proglas B) Život Konstantinův C) Život Metodějův
Velká Morava A 3. Urči zdroj ukázky: SPRÁVNĚ! „Jsem předzpěv k svatému evangeliu. / Jak dříve předpověděli proroci, / Kristus přichází shromáždit národy / neboť jest světlem tohoto světa.“ A) Proglas SPRÁVNĚ! další otázka
Velká Morava A 3. Urči zdroj ukázky: „Jsem předzpěv k svatému evangeliu. / Jak dříve předpověděli proroci, / Kristus přichází shromáždit národy / neboť jest světlem tohoto světa.“ B) Život Konstantinův ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Proglas další otázka
Velká Morava A 3. Urči zdroj ukázky: „Jsem předzpěv k svatému evangeliu. / Jak dříve předpověděli proroci, / Kristus přichází shromáždit národy / neboť jest světlem tohoto světa.“ C) Život Metodějův ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Proglas další otázka
4. Odkud pocházeli Konstantin a Metoděj? Velká Morava A 4. Odkud pocházeli Konstantin a Metoděj? A) z Konstantinopole B) z Velehradu C) ze Soluně
Velká Morava A 4. Odkud pocházeli Konstantin a Metoděj? ŠPATNĚ! A) z Konstantinopole SPRÁVNĚ: C) ze Soluně ŠPATNĚ! další otázka
Velká Morava A 4. Odkud pocházeli Konstantin a Metoděj? ŠPATNĚ! B) z Velehradu SPRÁVNĚ: C) ze Soluně ŠPATNĚ! další otázka
Velká Morava A 4. Odkud pocházeli Konstantin a Metoděj? SPRÁVNĚ! C) ze Soluně SPRÁVNĚ! další otázka
5. Kdo požádal císaře o vyslání věrozvěstů na Velkou Moravu? Velká Morava A 5. Kdo požádal císaře o vyslání věrozvěstů na Velkou Moravu? A) kníže Svatopluk B) kníže Rastislav C) kníže Mojmír
Velká Morava A 5. Kdo požádal císaře o vyslání věrozvěstů na Velkou Moravu? A) kníže Svatopluk ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) kníže Rastislav další otázka
Velká Morava A 5. Kdo požádal císaře o vyslání věrozvěstů na Velkou Moravu? B) kníže Rastislav SPRÁVNĚ! další otázka
Velká Morava A 5. Kdo požádal císaře o vyslání věrozvěstů na Velkou Moravu? C) kníže Mojmír ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) kníže Rastislav další otázka
1. Jaké písemnictví se rozvíjelo na Velké Moravě? Velká Morava B 1. Jaké písemnictví se rozvíjelo na Velké Moravě? A) staroslověnské B) latinské C) české
Velká Morava B 1. Jaké písemnictví se rozvíjelo na Velké Moravě? A) staroslověnské SPRÁVNĚ! další otázka
Velká Morava B 1. Jaké písemnictví se rozvíjelo na Velké Moravě? B) latinské ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) staroslověnské další otázka
1. Jaké písemnictví se rozvíjelo na Velké Moravě? Velká Morava B 1. Jaké písemnictví se rozvíjelo na Velké Moravě? C) české ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) staroslověnské další otázka
2. Staroslověnské velkomoravské památky byly psány: Velká Morava B 2. Staroslověnské velkomoravské památky byly psány: A) latinkou B) cyrilicí C) hlaholicí
Velká Morava B 2. Staroslověnské velkomoravské památky byly psány: A) latinkou ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) hlaholicí další otázka
Velká Morava B 2. Staroslověnské velkomoravské památky byly psány: B) cyrilicí ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) hlaholicí další otázka
Velká Morava B 2. Staroslověnské velkomoravské památky byly psány: C) hlaholicí SPRÁVNĚ! další otázka
3. Jak se nazývá první dochovaná slovanská báseň? Velká Morava B 3. Jak se nazývá první dochovaná slovanská báseň? A) Hospodine, pomiluj ny B) Hlaholské zlomky C) Proglas
Velká Morava B 3. Jak se nazývá první dochovaná slovanská báseň? A) Hospodine, pomiluj ny ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Proglas další otázka
Velká Morava B 3. Jak se nazývá první dochovaná slovanská báseň? B) Hlaholské zlomky ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Proglas další otázka
Velká Morava B 3. Jak se nazývá první dochovaná slovanská báseň? C) Proglas SPRÁVNĚ! další otázka
4. Který text obhajuje právo člověka na mateřský bohoslužebný jazyk? Velká Morava B 4. Který text obhajuje právo člověka na mateřský bohoslužebný jazyk? A) Proglas B) Život Konstantinův C) Život Metodějův
Velká Morava B 4. Který text obhajuje právo člověka na mateřský bohoslužebný jazyk? A) Proglas SPRÁVNĚ! další otázka
Velká Morava B 4. Který text obhajuje právo člověka na mateřský bohoslužebný jazyk? B) Život Konstantinův ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Proglas další otázka
Velká Morava B 4. Který text obhajuje právo člověka na mateřský bohoslužebný jazyk? C) Život Metodějův ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Proglas další otázka
Velká Morava B 5. Které tvrzení o památkách Život Konstantinův (ŽK) a Život Metodějův (ŽM) je správné? ŽK je stručnější a jednodušší než ŽM B) ŽM je stručnější a jednodušší než ŽK C) ŽK i ŽM mají obdobnou formu
Velká Morava B A) ŽK je stručnější a jednodušší než ŽM 5. Které tvrzení o památkách Život Konstantinův (ŽK) a Život Metodějův (ŽM) je správné? ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) ŽM je stručnější a jednodušší než ŽK další otázka
Velká Morava B 5. Které tvrzení o památkách Život Konstantinův (ŽK) a Život Metodějův (ŽM) je správné? B) ŽM je stručnější a jednodušší než ŽK SPRÁVNĚ! další otázka
Velká Morava B 5. Které tvrzení o památkách Život Konstantinův (ŽK) a Život Metodějův (ŽM) je správné? C) ŽK i ŽM mají obdobnou formu ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) ŽM je stručnější a jednodušší než ŽK další otázka
Starověké civilizace A 1. Jak se nazývá soubor čínských textů, patřící mezi nejstarší literární památky? A) Kniha písní B) Píseň písní C) Písně lidu
Starověké civilizace A 1. Jak se nazývá soubor čínských textů, patřící mezi nejstarší literární památky? A) Kniha písní SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké civilizace A 1. Jak se nazývá soubor čínských textů, patřící mezi nejstarší literární památky? B) Píseň písní ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Kniha písní další otázka
Starověké civilizace A 1. Jak se nazývá soubor čínských textů, patřící mezi nejstarší literární památky? C) Písně lidu ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Kniha písní další otázka
Starověké civilizace A 2. Jak se nazývá nejstarší epos světové literatury? A) Rámájana B) Epos o Gilgamešovi C) Odyssea
Starověké civilizace A 2. Jak se nazývá nejstarší epos světové literatury? A) Rámájana ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Epos o Gilgamešovi další otázka
Starověké civilizace A 2. Jak se nazývá nejstarší epos světové literatury? B) Epos o Gilgamešovi SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké civilizace A 2. Jak se nazývá nejstarší epos světové literatury? C) Odyssea ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Epos o Gilgamešovi další otázka
Starověké literatury A 3. Jak se jmenuje Gilgamešův protivník a přítel? A) Sinuhet B) Uruk C) Enkidu
Starověké literatury A 3. Jak se jmenuje Gilgamešův protivník a přítel? A) Sinuhet ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Enkidu další otázka
Starověké literatury A 3. Jak se jmenuje Gilgamešův protivník a přítel? B) Uruk ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Enkidu další otázka
Starověké literatury A 3. Jak se jmenuje Gilgamešův protivník a přítel? C) Enkidu SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké literatury A 4. Slavný Chammurapiho zákoník je součástí A) babylonské literatury B) perské literatury C) hebrejské literatury
Starověká literatura A 4. Slavný Chammurapiho zákoník je součástí A) babylonské literatury SPRÁVNĚ! další otázka
Starověká literatura A 4. Slavný Chammurapiho zákoník je součástí B) perské literatury ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) babylonské literatury další otázka
Starověké literatury A 4. Slavný Chammurapiho zákoník je součástí C) hebrejské literatury ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) babylonské literatury další otázka
Starověké literatury A 5. Novozákonní čtyři evangelia popisují život a učení Ježíše z Nazaretu B) příběh o stvoření světa a o potopě C) výklad křesťanského učení a zásad
Starověké literatury A 5. Novozákonní čtyři evangelia popisují život a učení Ježíše z Nazaretu SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké literatury A 5. Novozákonní čtyři evangelia popisují B) příběh o stvoření světa a o potopě SPRÁVNĚ: A) život a učení Ježíše z Nazaretu ŠPATNĚ! další otázka
Starověké literatury A 5. Novozákonní čtyři evangelia popisují C) výklad křesťanského učení a zásad SPRÁVNĚ: život a učení Ježíše z Nazaretu ŠPATNĚ! další otázka
Starověké literatury B 1. Do biblického Starého zákona nepatří A) Skutky apoštolské B) Pět knih Mojžíšových C) Knihy prorocké
Starověké literatury B 1. Do biblického Starého zákona nepatří A) Skutky apoštolské SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké literatury B 1. Do biblického Starého zákona nepatří B) Pět knih Mojžíšových ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Skutky apoštolské další otázka
Starověké literatury B 1. Do biblického Starého zákona nepatří C) Knihy prorocké ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Skutky apoštolské další otázka
Starověké literatury B 2. Jaké je jméno legendárního čínského bohémského básníka? A) Lao-c´ B) Tu Fu C) Li Po
Starověké literatury B 2. Jaké je jméno legendárního čínského bohémského básníka? A) Lao-c´ ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Li Po další otázka
Starověké literatury B 2. Jaké je jméno legendárního čínského bohémského básníka? B) Tu Fu ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Li Po další otázka
Starověké literatury B 2. Jaké je jméno legendárního čínského bohémského básníka? C) Li Po SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké literatury B 3. Slavná biblická Píseň písní je připisována židovskému králi A) Šalomounovi B) Davidovi C) Mojžíšovi
Starověké literatury B 3. Slavná biblická Píseň písní je připisována židovskému králi A) Šalomounovi SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké literatury B 3. Slavná biblická Píseň písní je připisována židovskému králi B) Davidovi ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Šalomounovi další otázka
Starověké literatury B 3. Slavná biblická Píseň písní je připisována židovskému králi C) Mojžíšovi ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Šalomounovi další otázka
Starověké literatury B 4. Nejstaršími literárními památkami starého Egypta jsou texty pyramid B) knihy mrtvých C) védy
Starověké literatury B 4. Nejstaršími literárními památkami starého Egypta jsou A) texty pyramid SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké literatury B 4. Nejstaršími literárními památkami starého Egypta jsou B) knihy mrtvých ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) texty pyramid další otázka
Starověké literatury B 4. Nejstaršími literárními památkami starého Egypta jsou C) védy ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) texty pyramid další otázka
Starověké literatury B 5. Sumerové, usídlení v Mezopotámii, psali A) znakovým písmem B) klínovým písmem C) hieroglyfy
Starověké literatury B 5. Sumerové, usídlení v Mezopotámii, psali A) znakovým písmem ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) klínovým písmem další otázka
Starověké literatury B 5. Sumerové, usídlení v Mezopotámii, psali B) klínovým písmem SPRÁVNĚ! další otázka
Starověké literatury B 5. Sumerové, usídlení v Mezopotámii, psali C) hieroglyfy ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) klínovým písmem další otázka
Literární teorie A 1. Jak se nazývá stopa složená z první přízvučné a druhé nepřízvučné slabiky? A) jamb B) daktyl C) trochej
Literární teorie A 1. Jak se nazývá stopa složená z první přízvučné a druhé nepřízvučné slabiky? A) jamb ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) trochej další otázka
Literární teorie A 1. Jak se nazývá stopa složená z první přízvučné a druhé nepřízvučné slabiky? B) daktyl ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) trochej další otázka
Literární teorie A 1. Jak se nazývá stopa složená z první přízvučné a druhé nepřízvučné slabiky? C) trochej SPRÁVNĚ! další otázka
2. Který z následujících žánrů nepatří mezi lyrickoepické? Literární teorie A 2. Který z následujících žánrů nepatří mezi lyrickoepické? A) balada B) legenda C) romance
Literární teorie A 2. Který z následujících žánrů nepatří mezi lyrickoepické? A) balada ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) legenda další otázka
Literární teorie A 2. Který z následujících žánrů nepatří mezi lyrickoepické? B) legenda SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie A 2. Který z následujících žánrů nepatří mezi lyrickoepické? C) romance ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) legenda další otázka
3. Mezi literární druhy patří: Literární teorie A 3. Mezi literární druhy patří: A) drama, epika B) povídka, legenda C) lyrika, tragédie
Literární teorie A 3. Mezi literární druhy patří: SPRÁVNĚ! A) drama, epika SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie A 3. Mezi literární druhy patří: ŠPATNĚ! B) povídka, legenda ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) drama, epika další otázka
Literární teorie A 3. Mezi literární druhy patří: ŠPATNĚ! C) lyrika, tragédie ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) drama, epika další otázka
4. Jaký je český název pro tropy? Literární teorie A 4. Jaký je český název pro tropy? A) přenesení významu B) obrazná pojmenování C) zvláštní kombinace hlásek
Literární teorie A 4. Jaký je český název pro tropy? ŠPATNĚ! A) přenesení významu SPRÁVNĚ: B) obrazná pojmenování ŠPATNĚ! další otázka
Literární teorie A 4. Jaký je český název pro tropy? SPRÁVNĚ! B) obrazná pojmenování SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie A 4. Jaký je český název pro tropy? ŠPATNĚ! C) zvláštní kombinace hlásek SPRÁVNĚ: B) obrazná pojmenování ŠPATNĚ! další otázka
5. Opakování slov na začátku veršů se nazývá: Literární teorie A 5. Opakování slov na začátku veršů se nazývá: A) anafora B) apostrofa C) aliterace
Literární teorie A 5. Opakování slov na začátku veršů se nazývá: A) anafora SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie A 5. Opakování slov na začátku veršů se nazývá: B) apostrofa ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) anafora další otázka
Literární teorie A 5. Opakování slov na začátku veršů se nazývá: C) aliterace ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) anafora další otázka
1. Dílo, které dosahuje komiky napodobováním jiného díla, se nazývá: Literární teorie B 1. Dílo, které dosahuje komiky napodobováním jiného díla, se nazývá: A) groteska B) parodie C) satira
Literární teorie B 1. Dílo, které dosahuje komiky napodobováním jiného díla, se nazývá: A) groteska ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) parodie další otázka
Literární teorie B 1. Dílo, které dosahuje komiky napodobováním jiného díla, se nazývá: B) parodie SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie B 1. Dílo, které dosahuje komiky napodobováním jiného díla, se nazývá: C) satira ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) parodie další otázka
Literární teorie B 2. Pokud jsou události v příběhu vyprávěny tak, jak se postupně seběhly, je to kompozice: A) paralelní B) řetězová C) chronologická
Literární teorie B 2. Pokud jsou události v příběhu vyprávěny tak, jak se postupně seběhly, je to kompozice: A) paralelní ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) chronologická další otázka
Literární teorie B 2. Pokud jsou události v příběhu vyprávěny tak, jak se postupně seběhly, je to kompozice: B) řetězová ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) chronologická další otázka
Literární teorie B 2. Pokud jsou události v příběhu vyprávěny tak, jak se postupně seběhly, je to kompozice: C) chronologická SPRÁVNĚ! další otázka
3. Když se přisuzují lidské vlastnosti neživým věcem, je to: Literární teorie B 3. Když se přisuzují lidské vlastnosti neživým věcem, je to: A) metonymie B) personifikace C) hyperbola
Literární teorie B 3. Když se přisuzují lidské vlastnosti neživým věcem, je to: A) metonymie ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) personifikace další otázka
Literární teorie B 3. Když se přisuzují lidské vlastnosti neživým věcem, je to: B) personifikace SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie B 3. Když se přisuzují lidské vlastnosti neživým věcem, je to: C) hyperbola ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) personifikace další otázka
4. Kde jsou správně uvedeny pouze epické žánry? Literární teorie B 4. Kde jsou správně uvedeny pouze epické žánry? A) epos, legenda, pověst B) elegie, epos, báje C) epitaf, novela, legenda
Literární teorie B 4. Kde jsou správně uvedeny pouze epické žánry? A) epos, legenda, pověst SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie B 4. Kde jsou správně uvedeny pouze epické žánry? B) elegie, epos, báje ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) epos, legenda, pověst další otázka
Literární teorie B 4. Kde jsou správně uvedeny pouze epické žánry? C) epitaf, novela, legenda ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) epos, legenda, pověst další otázka
5. Jaké básnické stopy se nejvíce uplatňují v češtině? Literární teorie B 5. Jaké básnické stopy se nejvíce uplatňují v češtině? A) trochej a daktyl B) daktyl a jamb C) trochej a jamb
Literární teorie B 5. Jaké básnické stopy se nejvíce uplatňují v češtině? A) trochej a daktyl SPRÁVNĚ! další otázka
Literární teorie B 5. Jaké básnické stopy se nejvíce uplatňují v češtině? B) daktyl a jamb ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) trochej a daktyl další otázka
Literární teorie B 5. Jaké básnické stopy se nejvíce uplatňují v češtině? C) trochej a jamb ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) trochej a daktyl další otázka
1. Kdo je považován za zakladatele bajky? Antická literatura A 1. Kdo je považován za zakladatele bajky? A) Ezop B) Sapfo C) Anakreon
Antická literatura A 1. Kdo je považován za zakladatele bajky? A) Ezop SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura A 1. Kdo je považován za zakladatele bajky? B) Sapfo ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Ezop další otázka
Antická literatura A 1. Kdo je považován za zakladatele bajky? C)Anakreon ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Ezop další otázka
Antická literatura A 2. Kdo z dramatiků je autorem hry Král Oidipus? A) Aischylos B) Sofokles C) Euripides
Antická literatura A 2. Kdo z dramatiků je autorem hry Král Oidipus? A) Aischylos ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Sofokles další otázka
Antická literatura A 2. Kdo z dramatiků je autorem hry Král Oidipus? B) Sofokles SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura A 2. Kdo z dramatiků je autorem hry Král Oidipus? C) Euripides ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Sofokles další otázka
Antická literatura A 3. Za „otce dějepisu“ je považován: A) Demosthenes B) Aristofanes C) Herodotos
Antická literatura A 3. Za „otce dějepisu“ je považován: ŠPATNĚ! A) Demosthenes ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Herodotos další otázka
Antická literatura A 3. Za „otce dějepisu“ je považován: ŠPATNĚ! B) Aristofanes ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Herodotos další otázka
Antická literatura A 3. Za „otce dějepisu“ je považován: SPRÁVNĚ! C) Herodotos SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura A 4. Římskou komedii rozvíjel Plautus, mezi jehož díla patří: A) Žáby B) Komedie o hrnci C) Medea
Antická literatura A 4. Římskou komedii rozvíjel Plautus, mezi jehož díla patří: A) Žáby SPRÁVNĚ: B) Komedie o hrnci ŠPATNĚ! další otázka
Antická literatura A 4. Římskou komedii rozvíjel Plautus, mezi jehož díla patří: B) Komedie o hrnci SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura A 4. Římskou komedii rozvíjel Plautus, mezi jehož díla patří: C) Medea SPRÁVNĚ: B) Komedie o hrnci ŠPATNĚ! další otázka
Antická literatura A 5. Oidipus se podle báje oženil s vlastní matkou. Jmenovala se: A) Penelopa B) Antigona C) Iokasta
Antická literatura A 5. Oidipus se podle báje oženil s vlastní matkou. Jmenovala se: A) Penelopa ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Iokasta další otázka
Antická literatura A 5. Oidipus se podle báje oženil s vlastní matkou. Jmenovala se: B) Antigona ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Iokasta další otázka
Antická literatura A 5. Oidipus se podle báje oženil s vlastní matkou. Jmenovala se: C) Iokasta SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura B 1. Mezi autory zlatého římského období nepatří: A) Ovidius B) Vergilius C) Seneca
Antická literatura B 1. Mezi autory zlatého římského období nepatří: A) Ovidius ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Seneca další otázka
Antická literatura B 1. Mezi autory zlatého římského období nepatří: B) Vergilius ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Seneca další otázka
Antická literatura B 1. Mezi autory zlatého římského období nepatří: C) Seneca SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura B 2. Vrcholným dílem básníka Ovidia jsou: A) Proměny B) Zpěvy pastýřské C) Satiry a Ódy
Antická literatura B 2. Vrcholným dílem básníka Ovidia jsou: A) Proměny SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura B 2. Vrcholným dílem básníka Ovidia jsou: ŠPATNĚ! B) Zpěvy pastýřské ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Proměny další otázka
Antická literatura B 2. Vrcholným dílem básníka Ovidia jsou: ŠPATNĚ! C) Satiry a Ódy ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Proměny další otázka
Antická literatura B 3. Římský autor Martialis mistrovsky zvládl žánr: A) epigramu B) elegie C) ódy
Antická literatura B 3. Římský autor Martialis mistrovsky zvládl žánr: A) epigramu SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura B 3. Římský autor Martialis mistrovsky zvládl žánr: B) elegie ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) epigramu další otázka
Antická literatura B 3. Římský autor Martialis mistrovsky zvládl žánr: C) ódy ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) epigramu další otázka
Antická literatura B 4. Slavný řecký básník Homér žil pravděpodobně: A) v 8. století př. n. l. B) v 7. století př. n. l. C) v 6. století př. n. l.
Antická literatura B 4. Slavný řecký básník Homér žil pravděpodobně: A) v 8. století př. n. l. SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura B 4. Slavný řecký básník Homér žil pravděpodobně: B) v 7. století př. n. l. ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) v 8. století př. n. l. další otázka
Antická literatura B 4. Slavný řecký básník Homér žil pravděpodobně: C) v 6. století př. n. l. ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) v 8. století př. n. l. další otázka
Antická literatura B 5. Král, který zakázal Antigoně pohřbít bratra, se jmenoval: A) Laios B) Kreon C) Priamos
Antická literatura B 5. Král, který zakázal Antigoně pohřbít bratra, se jmenoval: A) Laios ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Kreon další otázka
Antická literatura B 5. Král, který zakázal Antigoně pohřbít bratra, se jmenoval: B) Kreon SPRÁVNĚ! další otázka
Antická literatura B 5. Král, který zakázal Antigoně pohřbít bratra, se jmenoval: C) Priamos ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Kreon další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 1. Jakým jazykem je psána Kosmova Kronika česká? A) staroslověnsky B) latinsky C) česky
Literatura v přemyslovských Čechách 1. Jakým jazykem je psána Kosmova Kronika česká? A) staroslověnsky ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) latinsky další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 1. Jakým jazykem je psána Kosmova Kronika česká? B) latinsky SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 1. Jakým jazykem je psána Kosmova Kronika česká? C) česky ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) latinsky další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 2. Kristiánova legenda pojednává o životě: A) sv. Vojtěcha a sv. Václava B) sv. Václava a sv. Ludmily C) sv. Václava a sv. Prokopa
Literatura v přemyslovských Čechách 2. Kristiánova legenda pojednává o životě: A) sv. Vojtěcha a sv. Václava ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) sv. Václava a sv. Ludmily další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 2. Kristiánova legenda pojednává o životě: B) sv. Václava a sv. Ludmily SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 2. Kristiánova legenda pojednává o životě: C) sv. Václava a sv. Prokopa ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) sv. Václava a sv. Ludmily další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 3. Nejstarší česká duchovní píseň je: A) Hospodine, pomiluj ny B) Kunhutina modlitba C) Svatý Václave
Literatura v přemyslovských Čechách 3. Nejstarší česká duchovní píseň je: A) Hospodine, pomiluj ny SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 3. Nejstarší česká duchovní píseň je: B) Kunhutina modlitba ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Hospodine, pomiluj ny další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 3. Nejstarší česká duchovní píseň je: C) Svatý Václave ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Hospodine, pomiluj ny další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 4. Který výrok o Alexandreidě je pravdivý? epos psaný osmislabičným veršem B) legenda o Alexandru Makedonském C) kronika zobrazující poměry za vlády Přemyslovců
Literatura v přemyslovských Čechách 4. Který výrok o Alexandreidě je pravdivý? epos psaný osmislabičným veršem SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 4. Který výrok o Alexandreidě je pravdivý? B) legenda o Alexandru Makedonském SPRÁVNĚ: A) epos psaný osmislabičným veršem ŠPATNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 4. Který výrok o Alexandreidě je pravdivý? C) kronika zobrazující poměry za vlády Přemyslovců SPRÁVNĚ: A) epos psaný osmislabičným veršem ŠPATNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 5. Ze kterého díla pochází ukázka: Raději se chcu s českú sedlkú snieti / než královnu němečskú za ženu jmieti. A) Kosmova kronika B) Dalimilova kronika C) Alexandreida
Literatura v přemyslovských Čechách 5. Ze kterého díla pochází ukázka: Raději se chcu s českú sedlkú snieti / než královnu němečskú za ženu jmieti. A) Kosmova kronika ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Dalimilova kronika další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 5. Ze kterého díla pochází ukázka: Raději se chcu s českú sedlkú snieti / než královnu němečskú za ženu jmieti. B) Dalimilova kronika SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách 5. Ze kterého díla pochází ukázka: Raději se chcu s českú sedlkú snieti / než královnu němečskú za ženu jmieti. C) Alexandreida ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Dalimilova kronika další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 1. Pro srovnání Dalimilovy kroniky a Alexandreidy platí, že: A) Dalimilova kronika je mnohem prostší než Alexandreida B) Dalimilova kronika je veršovaná, Alexandreida prozaická C) obě díla vyjadřují názory vysoké šlechty
Literatura v přemyslovských Čechách B 1. Pro srovnání Dalimilovy kroniky a Alexandreidy platí, že: A) Dalimilova kronika je mnohem prostší než Alexandreida SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 1. Pro srovnání Dalimilovy kroniky a Alexandreidy platí, že: B) Dalimilova kronika je veršovaná, Alexandreida prozaická ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Dalimilova kronika je mnohem prostší než Alexandreida další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 1. Pro srovnání Dalimilovy kroniky a Alexandreidy platí, že: C) obě díla vyjadřují názory vysoké šlechty ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Dalimilova kronika je mnohem prostší než Alexandreida další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 2. Píseň Svatý Václave, vévodo české země vznikla: A) na začátku 12. století B) na konci 13. století C) na přelomu 12.a 13. století
Literatura v přemyslovských Čechách B 2. Píseň Svatý Václave, vévodo české země vznikla: A) na začátku 12. století ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) na přelomu 12.a 13. století další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 2. Píseň Svatý Václave, vévodo české země vznikla: B) na konci 13. století ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) na přelomu 12. a 13. století další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 2. Píseň Svatý Václave, vévodo české země vznikla: C) na přelomu 12.a 13. století SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 3. Střediskem staroslověnské vzdělanosti v Čechách byl: A) Sázavský klášter B) Zbraslavský klášter C) Břevnovský klášter
Literatura v přemyslovských Čechách B 3. Střediskem staroslověnské vzdělanosti v Čechách byl: A) Sázavský klášter SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 3. Střediskem staroslověnské vzdělanosti v Čechách byl: B) Zbraslavský klášter ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Sázavský klášter další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 3. Střediskem staroslověnské vzdělanosti v Čechách byl: C) Břevnovský klášter ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Sázavský klášter další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 4. Duchovní lyriku 13. století představuje: A) Alexandreida B) legenda o Jidášovi C) Kunhutina modlitba
Literatura v přemyslovských Čechách B 4. Duchovní lyriku 13. století představuje: A) Alexandreida ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Kunhutina modlitba další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 4. Duchovní lyriku 13. století představuje: B) legenda o Jidášovi ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Kunhutina modlitba další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 4. Duchovní lyriku 13. století představuje: C) Kunhutina modlitba SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 5. Píseň Hospodine, pomiluj ny je modlitba, která prosí o: A) smilování a odpuštění B) úrodu a mír C) pomoc a ochranu před vším zlým
Literatura v přemyslovských Čechách B 5. Píseň Hospodine, pomiluj ny je modlitba, která prosí o: A) smilování a odpuštění ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) úrodu a mír další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 5. Píseň Hospodine, pomiluj ny je modlitba, která prosí o: B) úrodu a mír SPRÁVNĚ! další otázka
Literatura v přemyslovských Čechách B 5. Píseň Hospodine, pomiluj ny je modlitba, která prosí o: C) pomoc a ochranu před vším zlým ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) úrodu a mír další otázka
Použitá literatura a zdroje: SOUKAL, Josef. Přehled dějin literatury: pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006, 120 s. ISBN 80-7235-316-0. BLÁHOVÁ, Renata. Literatura pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 151 s. ISBN 978-807-3581-152. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X BLÁHOVÁ, Renata. Literatura pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 156 s. ISBN 978-807-3581-169. http://dum.rvp.cz/materialy/soutez-staroveky-rim.html Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.