PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Půdní typy v ČR.
URČETE CO NEPATŘÍ MEZI METEOROLOGICKÉ JEVY URČUJÍCÍ POČASÍ
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdy.
je půdní obal Země nacházející se na povrchu litosféry
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PEDOSFÉRA.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie – zabývá se studiem půd a jejich rozšířením

PŮDA Půda – trojfázový systém 1/ pevná fáze – anorganické částice / nerostné a horninové částice /, organické č. / edafón, kořenové sou - stavy + humus / 2/ tekutá fáze – půdní voda 3/ plynná fáze – půdní vzduch Anorganické částice – skelet >2 mm, jemnozem / jílové částice < 0.01 mm / Půdní druh – rozdělení na základě zrnitosti, tři základní půdní druhy – půdy lehké / písčité – jílové částice do 20 %/, půdy středně těžké / hlinité – jílové částice do 45 %/, půdy těžké / jílovité – jílové částice > 45 %/ Reakce půdy – neutrální pH okolo 7, kyselá pH < 7, zásaditá Úrodnost – přirozená, kulturní

PŮDNÍ TYP Půdotvorný činitel – vše co působí na vznik, vývoj, vlastnosti a rozšíření půd / matečná hornina, biologický činitel, podnebí, reliéf, podpovrchová i povrchová voda, člověk a čas/ Působením půdotvorných činitelů se rozvíjí půdotvorný proces, kterým se půdotvorný substrát rozdělí na půdní horizonty / horizont A – humusový, horizont B – obohacený/ iluviální/, horizont C – půdotvorný substrát a nezvětralá matečná hornina / Půdní typ – skupina půd, které se vytvořily působením přibližně stejné skupiny půdotvorných činitelů a vyznačují se stejným uspořádáním půdních horizontů v půdním profilu

Zonálnost a azonálnost půdního krytu Pedosféra je rozdělena podle typu podnebí a podle georeliéfu. Rozšíření půd se řídí zákonitostmi zeměpisné zonálnosti. Horizontální zonálnost / vodorovná pásmovitost /– rozrůznění na pásma změnou klimatu v souvislosti se změnou zeměpisné šířky nebo délky / projevuje se ve velkých nížinách nebo zarovnaných površích / Vertikální zonálnost / výšková stupňovitost / - rozrůznění pedosféry na pásma změnou klimatu v souvislosti se změnou nadmořské výšky Některé půdní typy se vyskytují ve všech podnebných pásech – jsou azonální

Půdní typy v mírném pásu A A A1 A A A Nivní půdy – podél řek, dříve každoročně zaplavovány, pastviny, louky, lužní lesy Lužní půdy – vyvinuly se dále od řek, mocný humusový horizont,úrodná půda Černozem – vznikly ve stepních a lesostepních oblastech černozemním půdotvornýn procesem – dlouhodobé hromadění humusu z kořenů stepních rostlin, horizont A, C, matečnou horninou spraš, patří k nejúrodnějším půdám Hnědozem – vznikly slabým procesem illimerizace - mechanický přesun jílovitých částic do spodní části – vzniká obohacený/ iluviální / horizont B hnědé barvy, matečnou horninou spraš Illimerizované půdy - intenzivní proces illimerizace, pod humusovým horizontem A1 se vytvořil světle hnědý ochuzený / eluviální / A2, rezavě hnědý horizont B , středně úrodné půdy Hnědé půdy – vznikají půdotvorným procesem zajílení / brunifikace / - chemickým zvětráváním se uvolňuje jíl bohatý na Si a na sloučeniny Fe, které zabarvují horizont B do hněda, vhodné pro lesní hospodářství, pěstování méně náročných plodin, nejrozšířenější půdní typ v ČR A2 nivní půda hnědozem černozem B B B C C C C illimerizovaná půda C lužní půda - černice hnědá půda C

Půdní typy v mírném pásu A A1 A 7. Podzolové půdy – vznikají podzolizačním půdotvorným procesem – rozklad nerostů působením silných organických kyselin, látky vzniklé rozkladem putují z ochuzeného horizontu A2 / popelavě šedý / a vytváří obohacený horizont B, matečnou horninou silikátové horniny, při horní hranici lesa 8. Rendzina – vznikají na vápencích či dolomitech, horizont A a C 9. Glejové půdy – vznikají glejovým pochodem – v přemokřelé půdě dochází k odkysličování a odbarvování půdy, vzniká světlešedý mokrý glejový horizont G A2 podzol glejová půda rendzina C G B C

Hlavní půdní typy Země Tundrové půdy – na permafrostu, glejový pochod Podzolové půdy – jehličnaté lesy, podzolizační pochod Černozemě – step a lesostep, černozemní pochod Žlutozemě a červenozemě – vlhké subtropické lesy, ¨ ferritizace / oželeznění /, hydratovaný resp. dehydratovaný Fe2O3 /, chudé na živiny, nutno hnojit Pouštní a polopouštní půdy – aridní klima, málo humusu, zasolení Červené půdy – savany, v období dešťů oželeznění + obohacení o oxidy Al, poměrně úrodné Červenožluté půdy – vlhké tropické lesy, ferralitizace / obohacování o oxidy Fe a Al, nutno intenzivně hnojit

Ochrana půdy Vliv člověka – přímý - změna rostlinstva, hydrologických podmínek , nepřímý - hnojení, obdělávání ,degradace a kontaminace půd Antropogenní půdy – vytvořené člověkem / rekultivace / Úbytek půdního fondu – sídla, komunikace Ochrana před erozí – vodní, větrnou