Milníky důchodové reformy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ? Harmonogram důchodových.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Analýza Centra ProEquality
Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy
Systémy zabezpečení ve stáří
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
Stav české penzijní reformy Jiří Fialka, 21. května 2010 Seminář z aktuárských věd.
Česká důchodová reforma – současný stav Jiří Král Ministerstvo práce a sociálních věcí 31. března 2011.
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III.
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Studijní obor: Sociální činnost
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Navrhovaná reformní opatření – důchodový systém
1 NÁRODNÍ EKONOMICKÁ RADA VLÁDY DŮCHODOVÁ REFORMA.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
Koncept PTJ a modelování mikrofinančních kritérií Jan Škorpík ČSA,
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Alternativy reformy penzijního systému března 2007 S 36 14:00 – 17:15.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Vnitřní míra výnosu – souhrnný ukazatel výnosnosti důchodového systému z pohledu jednotlivce Smilovice,
DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ II.
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Důchodové pojištění II.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
JIM Jedno inkasní místo - aktuální úkoly Podnikatelská rada 3. dubna 2012 Ladislav Minčič I. náměstek ministra financí.
Penzijní systém ČR Pátek 30. března 2007 S 34 13:45 – 17:00 hod.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Správa sociálního zabezpečení
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Obsah Modely penzijních systémů Demografická situace v Evropě Penzijní reforma a EU Britský penzijní systém Situace v ČR: Práce Bezděkovy komise a současný.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Důchodový věk ČR a EU Ilona Kostadinovová FPR ZČU v Plzni
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Milníky důchodové reformy Smilovice 1. 12. 2010 Jan Škorpík

Důchodová reforma - důvody Demografický vývoj vedoucí k fiskální neudržitelnosti Rostoucí střední délka dožití (v 60-ti letech pro narozené v roce 1945 je 22,7 roku, pro narozené v roce 1990 je 29,2 roku) Nízká míra porodnosti (poslední roky 1,2 – 1,3 do roku 2050 maximálně 1,7) Růst podílu starších věkových skupin na celkové populaci (do roku 2050 trojnásobný nárůst podílu skupiny 80+) Neexistující diverzifikace zdrojů důchodových příjmů 94% všech příjmů ve stáří je tvořeno důchody ze státního systému Nízká míra úspor

Důchodová reforma - minulost Nejnovější změny nabyly účinnosti v lednu 2010 Pokračování ve zvyšování důchodového věku Prodloužení doby pojištění nutné pro vznik nároku na důchod Omezení náhradních dob pojištění Prodloužení období pro předčasný odchod do důchodu Zavedení třístupňové invalidity Změny hranice pro vznik nároku na vdovské a vdovecké důchody

Důchodový věk – platná úprava

Predikce vývoje – 2010 (I) Ekonomická recese v letech 2008-2010 nepříznivě ovlivnila výhled důchodového systému Postupné parametrické změny ovlivnily výhled důchodového systému pozitivně Zpřesnění prognóz demografického vývoje mělo převážně pozitivní vliv na očekávaný vývoj důchodového systému V součtu jsou změny oproti dřívějším odhadům pozitivní, ale dlouhodobý výhled ovlivňují jen nevýznamně

Predikce vývoje – 2010 (II)

Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 8/07, resp. č. 135/2010 Sb.) Ústavní soud shledal ustanovení § 15 zákona o důchodovém pojištění, které zakotvuje způsob stanovení výpočtového základu, z něhož se vypočítává procentní výměra důchodu, tedy i výše tzv. redukční hranice, protiústavním, neboť ve svých důsledcích a v kombinaci s ostatními parametry a stávající konstrukcí důchodového systému dostatečně negarantuje ústavně zaručené právo na přiměřené hmotné zabezpečení dle čl. 30 odst. 1 Listiny a vede k neakceptovatelné nerovnosti mezi různými skupinami pojištěnců.

Opatření k řešení Nálezu ÚS Změna §15 zákona č.155/1995 Sb. Tj. nový vzorec pro stanovení výpočtového základu Další změny zvyšující ekvivalenci důchodového pojištění Rozšíření rozhodného období na celoživotní Sjednocení důchodového věku pro muže a pro ženy + zrychlení tempa zvyšování důchodového věku Valorizace důchodů pevně stanovena zákonem Zpřísnění podmínek nároku na vdovské/vdovecké důchody

Rozložení příjmů v populaci

Navrhované řešení Nálezu ÚS Současný stav Navrhovaný stav Maximální vyměřovací základ pro pojistné 600% PM 300 % PM (74 218 Kč)* Rozhodné období 25 (30) let Celoživotní Základní výměra 2170 Kč (≈ 9% PM) 9 % PM Zápočet za každý rok pojištění 1,5 % 1.5 % 1. Redukční hranice 10500 Kč (≈ 45%PM) 44 % PM 2. Redukční hranice 27000 Kč (≈ 116% PM) 300 % PM Zápočet do 1. redukční hranice 100 % Zápočet do 2. redukční hranice 30 % 23 % Zápočet nad 2. redukční hranici 10% 0 %

Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (I)

Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (I)

Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (III)

Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (IV)

Finanční dopady řešení Ve střednědobém horizontu jsou změny fiskálně neutrální Snížení maximálního vyměřovacího základu ze 4násobku na 3násobek průměrné mzdy Změny důchodového vzorce Snížení maximálního vyměřovacího základu ze 6násobku na 3násobek průměrné mzdy

„Velká“ důchodová reforma Podstatné změny celého systému, které povedou k: Diverzifikaci důchodových příjmů Fiskální udržitelnosti systému Rozložení mezigeneračního břemene Zvýšení ekvivalence důchodového systému Odstranění přežitých nebo nefunkčních konceptů Základní prvky důchodové reformy Parametrické úpravy I. pilíře (PAYG) Zavedení kapitálového II. pilíře na povinné nebo částečně dobrovolném základě Reforma dobrovolného fondově financovaného III. pilíře Změny ve směru vícezdrojového financování I. pilíře

Poradní expertní sbor Vznikl v lednu 2010 Navázal na činnost tzv. Bezděkovy komise z let 2004 – 2005 Analyzoval důchodovou problematiku v širším kontextu Diskutoval a navrhl možné varianty důchodové reformy Činnost ukončena v červnu 2010 Vláda ČR se v programovém prohlášení zavázala při přípravě důchodové reformy v co nejvyšší míře vycházet z doporučení PES

Předpokládané změny PAYG pilíře zvyšování důchodového věku současným tempem bez omezení, případně s revizí s ohledem na demografický vývoj postupné snížení valorizace na cenovou v průběhu cca 10 let zrušení trvalých vdovských a vdoveckých důchodů a jejich nahrazení mechanismem sdílení vyměřovacích základů zavedení konceptu fiktivních příjmů za náhradní doby pojištění (ve výši 40% a 80% průměrné mzdy) snížení pojistné sazby, kompenzace ušlých příjmů z jiných zdrojů zejm. DPH Další menší změny

Zvyšování důchodového věku

Střední doba pobírání důchodu

Dopad parametrických změn I – zvyšování DV, II – zrychlení u žen, III – valorizace, IV - vdovy

Uvažované varianty fondového pilíře Většinová varianta PES (Var I) snížení sazby do I. pilíře o 3 p.b. povinně proporcionální snížení důchodu z I. pilíře, který je doplněn důchodem ze II. pilíře Menšinová varianta PES (Var II) zavedení II. pilíře (nad současný I. pilíř) se sazbou 3 % VZ doplněnou státní podporou ve výši 3% VZ Varianta Opt-out (Var III) zavedení II. pilíře volbou sazby 25 + 3 + 3 s proporcionální snížením důchodu z I. pilíře

Výsledky volby – varianta Opt-out Muži

Výsledky volby – varianta Opt-out Ženy

Výdaje státního rozpočtu

Bilance důchodového systému

Kumulovaná bilance důchodového systému

Celkový náhradový poměr

Transformační náklady

Návrh ministra PSV Vznik II. pilíře se sazbou 5 % Povinně mladší 40 let Dobrovolně 40 – 50 let Přímá platba dětí rodičům 2 % VZ Parametrické změny I. Pilíře Fiktivní příjmy za NDP Sdílení VZ

Harmonogram důchodové reformy 2011 Řešení Nálezu ÚS + další související změny zákona o důchodovém pojištění (účinnost nejpozději 30. 9. 2011) Koncepce důchodové reformy (vč. finálního harmonogramu DR) Příprava legislativy k vytvoření II. pilíře Implementace směrnice EK o institucích zaměstnaneckého pojištění Přípravy ČSSZ na nové úkoly v rámci DR (individuální účty, informativní výpočet důchodu, převod části pojistného od dětí rodičům ad.) (?) 2012 Reforma stávající penzijních fondů (?) Otevření II. pilíře – zahájení reformy (?) 2013 Vznik Jednotného inkasního místa (?)