Milníky důchodové reformy Smilovice 1. 12. 2010 Jan Škorpík
Důchodová reforma - důvody Demografický vývoj vedoucí k fiskální neudržitelnosti Rostoucí střední délka dožití (v 60-ti letech pro narozené v roce 1945 je 22,7 roku, pro narozené v roce 1990 je 29,2 roku) Nízká míra porodnosti (poslední roky 1,2 – 1,3 do roku 2050 maximálně 1,7) Růst podílu starších věkových skupin na celkové populaci (do roku 2050 trojnásobný nárůst podílu skupiny 80+) Neexistující diverzifikace zdrojů důchodových příjmů 94% všech příjmů ve stáří je tvořeno důchody ze státního systému Nízká míra úspor
Důchodová reforma - minulost Nejnovější změny nabyly účinnosti v lednu 2010 Pokračování ve zvyšování důchodového věku Prodloužení doby pojištění nutné pro vznik nároku na důchod Omezení náhradních dob pojištění Prodloužení období pro předčasný odchod do důchodu Zavedení třístupňové invalidity Změny hranice pro vznik nároku na vdovské a vdovecké důchody
Důchodový věk – platná úprava
Predikce vývoje – 2010 (I) Ekonomická recese v letech 2008-2010 nepříznivě ovlivnila výhled důchodového systému Postupné parametrické změny ovlivnily výhled důchodového systému pozitivně Zpřesnění prognóz demografického vývoje mělo převážně pozitivní vliv na očekávaný vývoj důchodového systému V součtu jsou změny oproti dřívějším odhadům pozitivní, ale dlouhodobý výhled ovlivňují jen nevýznamně
Predikce vývoje – 2010 (II)
Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 8/07, resp. č. 135/2010 Sb.) Ústavní soud shledal ustanovení § 15 zákona o důchodovém pojištění, které zakotvuje způsob stanovení výpočtového základu, z něhož se vypočítává procentní výměra důchodu, tedy i výše tzv. redukční hranice, protiústavním, neboť ve svých důsledcích a v kombinaci s ostatními parametry a stávající konstrukcí důchodového systému dostatečně negarantuje ústavně zaručené právo na přiměřené hmotné zabezpečení dle čl. 30 odst. 1 Listiny a vede k neakceptovatelné nerovnosti mezi různými skupinami pojištěnců.
Opatření k řešení Nálezu ÚS Změna §15 zákona č.155/1995 Sb. Tj. nový vzorec pro stanovení výpočtového základu Další změny zvyšující ekvivalenci důchodového pojištění Rozšíření rozhodného období na celoživotní Sjednocení důchodového věku pro muže a pro ženy + zrychlení tempa zvyšování důchodového věku Valorizace důchodů pevně stanovena zákonem Zpřísnění podmínek nároku na vdovské/vdovecké důchody
Rozložení příjmů v populaci
Navrhované řešení Nálezu ÚS Současný stav Navrhovaný stav Maximální vyměřovací základ pro pojistné 600% PM 300 % PM (74 218 Kč)* Rozhodné období 25 (30) let Celoživotní Základní výměra 2170 Kč (≈ 9% PM) 9 % PM Zápočet za každý rok pojištění 1,5 % 1.5 % 1. Redukční hranice 10500 Kč (≈ 45%PM) 44 % PM 2. Redukční hranice 27000 Kč (≈ 116% PM) 300 % PM Zápočet do 1. redukční hranice 100 % Zápočet do 2. redukční hranice 30 % 23 % Zápočet nad 2. redukční hranici 10% 0 %
Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (I)
Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (I)
Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (III)
Cílový stav po řešení Nálezu ÚS (IV)
Finanční dopady řešení Ve střednědobém horizontu jsou změny fiskálně neutrální Snížení maximálního vyměřovacího základu ze 4násobku na 3násobek průměrné mzdy Změny důchodového vzorce Snížení maximálního vyměřovacího základu ze 6násobku na 3násobek průměrné mzdy
„Velká“ důchodová reforma Podstatné změny celého systému, které povedou k: Diverzifikaci důchodových příjmů Fiskální udržitelnosti systému Rozložení mezigeneračního břemene Zvýšení ekvivalence důchodového systému Odstranění přežitých nebo nefunkčních konceptů Základní prvky důchodové reformy Parametrické úpravy I. pilíře (PAYG) Zavedení kapitálového II. pilíře na povinné nebo částečně dobrovolném základě Reforma dobrovolného fondově financovaného III. pilíře Změny ve směru vícezdrojového financování I. pilíře
Poradní expertní sbor Vznikl v lednu 2010 Navázal na činnost tzv. Bezděkovy komise z let 2004 – 2005 Analyzoval důchodovou problematiku v širším kontextu Diskutoval a navrhl možné varianty důchodové reformy Činnost ukončena v červnu 2010 Vláda ČR se v programovém prohlášení zavázala při přípravě důchodové reformy v co nejvyšší míře vycházet z doporučení PES
Předpokládané změny PAYG pilíře zvyšování důchodového věku současným tempem bez omezení, případně s revizí s ohledem na demografický vývoj postupné snížení valorizace na cenovou v průběhu cca 10 let zrušení trvalých vdovských a vdoveckých důchodů a jejich nahrazení mechanismem sdílení vyměřovacích základů zavedení konceptu fiktivních příjmů za náhradní doby pojištění (ve výši 40% a 80% průměrné mzdy) snížení pojistné sazby, kompenzace ušlých příjmů z jiných zdrojů zejm. DPH Další menší změny
Zvyšování důchodového věku
Střední doba pobírání důchodu
Dopad parametrických změn I – zvyšování DV, II – zrychlení u žen, III – valorizace, IV - vdovy
Uvažované varianty fondového pilíře Většinová varianta PES (Var I) snížení sazby do I. pilíře o 3 p.b. povinně proporcionální snížení důchodu z I. pilíře, který je doplněn důchodem ze II. pilíře Menšinová varianta PES (Var II) zavedení II. pilíře (nad současný I. pilíř) se sazbou 3 % VZ doplněnou státní podporou ve výši 3% VZ Varianta Opt-out (Var III) zavedení II. pilíře volbou sazby 25 + 3 + 3 s proporcionální snížením důchodu z I. pilíře
Výsledky volby – varianta Opt-out Muži
Výsledky volby – varianta Opt-out Ženy
Výdaje státního rozpočtu
Bilance důchodového systému
Kumulovaná bilance důchodového systému
Celkový náhradový poměr
Transformační náklady
Návrh ministra PSV Vznik II. pilíře se sazbou 5 % Povinně mladší 40 let Dobrovolně 40 – 50 let Přímá platba dětí rodičům 2 % VZ Parametrické změny I. Pilíře Fiktivní příjmy za NDP Sdílení VZ
Harmonogram důchodové reformy 2011 Řešení Nálezu ÚS + další související změny zákona o důchodovém pojištění (účinnost nejpozději 30. 9. 2011) Koncepce důchodové reformy (vč. finálního harmonogramu DR) Příprava legislativy k vytvoření II. pilíře Implementace směrnice EK o institucích zaměstnaneckého pojištění Přípravy ČSSZ na nové úkoly v rámci DR (individuální účty, informativní výpočet důchodu, převod části pojistného od dětí rodičům ad.) (?) 2012 Reforma stávající penzijních fondů (?) Otevření II. pilíře – zahájení reformy (?) 2013 Vznik Jednotného inkasního místa (?)