Autor: Mgr. Hana Kalousková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Osvobozené divadlo.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Název Renesance v Čechách
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Český humanismus a renezance
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Madrigal a Fuga.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Loutna Jakub Řehoř sekunda.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Hudební renesance v Čechách
Vrcholná renesance III (církevní vokální hudba 2. pol. 16. stol.)
ICT 2 – 3 – HV Hudba vokální a instrumentální
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
ICT – 2 – 3 – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ICT – 2 – 3 – Solmizační slabiky
Renesance 14. – 16. století.
Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Test k ověření znalostí z HV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Hana Kalousková Název: Středověká a renesanční hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Autor: Mgr. Hana Kalousková Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období renesance, se soudobými hudebními skladateli a pojmy pojícími se k hudbě tohoto období, materiál je doplněn hudebními ukázkami, které dokumentují charakter tehdejší hudby, k procvičení slouží křížovka a výběr ze zadaných charakteristik, z nichž žáci vybírají, co je typické pro renesanční hudbu Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Individualizace a inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Renesanční hudba

Renesance (14. – 16. stol.) Znaky hudby: a) Rozvoj vícehlasého zpěvu ( zní najednou více melodií) b) Osamostatnění nástrojové hudby, skladby už nejsou jen pro zpěv s doprovodem hudebních nástrojů, ale i pouze pro hudební nástroje c) Příklon k tóninám dur a moll d) Obliba imitační techniky (opakování melodie v různých hlasech po sobě jdoucích ) e) Vznik označení soprán, alt, tenor, bas

Hudební skladatelé období renesance: Orlando di Lasso (1532 – 1594) – Holandsko http://www.youtube.com/watch?v=G7Beb2uQHo0 Giovanni da Palestrina (1525 – 1594) – Itálie http://www.youtube.com/watch?v=O5GtmcHZLHw&feature=fvsr

Renesance u nás Na venkově vznikají tzv. literátská bratrstva – sbory provozující duchovní písně, vytvářejí se vlastní zpěvník – kancionál, který je bohatě zdobený (ukázka kancionálu z 16. stol.)

Čeští renesanční skladatelé Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 – 1621) spisovatel, cestovatel a hudebník, účastnil se českého stavovského povstání, byl popraven na Staroměstském náměstí r. 1621 Jan Campanus Vodňanský (1572 – 1622) – básník, hudebník, univerzitní profesor Ukázka z díla http://www.youtube.com/watch?v=ZRiGufepcPg&feature=related

Potulný pěvec provozující rytířský zpěv Jméno italského renesančního skladatele Latinsky zpěvník Město, v kterém byl nalezen husitský chorál Opakem hudby duchovní je hudba … Jméno českého renesančního skladatele Strunný nástroj Starověký stát, z něhož pochází první dochovaná hudební památka Latinské jméno Řehoře                                                                                                                                                                                                                                                                 1   2 3 4 5 6 7 8 9

1 t r u v é 2 P a l e s i n 3 k c o á 4 J b 5 ě 6 H 7 8 Ř 9 G g ŘEŠENÍ: 1  t  r  u  v  é 2  P  a  l  e  s  i  n 3  k  c  o  á 4  J  b 5  ě 6  H 7 8  Ř 9  G  g

V tajence vyšel název jednoho hudebního a uměleckého slohového období. Vyber z následujících charakteristik, co pro něj bylo typické. Vícehlasý zpěv Jednohlasý zpěv Vznik opery Rozvoj dynamiky Provozování pouze vokální hudby Provozování pouze instrumentální hudby Vznik notové osnovy a not Osamostatnění instrumentální hudby

V tajence vyšel název jednoho hudebního a uměleckého slohového období. Vyber z následujících charakteristik, co pro něj bylo typické. Vícehlasý zpěv Jednohlasý zpěv Vznik opery Rozvoj dynamiky Provozování pouze vokální hudby Provozování pouze instrumentální hudby Vznik notové osnovy a not Osamostatnění instrumentální hudby

Použité zdroje – obrázky: Orlando di Lasso http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Orlande_de_Lassus.jpg/225px-Orlande_de_Lassus.jpg Giovanni da Palestrina http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Giovanni_Pierluigi_da_Palestrina.jpg/220px-Giovanni_Pierluigi_da_Palestrina.jpg Kancionál http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Kancional_Samotulsky.jpg/220px-Kancional_Samotulsky.jpg Použité zdroje – hudební ukázky: Orlando di Lasso – Matona mia cara http://www.youtube.com/watch?v=G7Beb2uQHo0 Giovanni da Palestrina – Missa papae marceli http://www.youtube.com/watch?v=O5GtmcHZLHw&feature=fvsr Jan Campanus Vodňanský – Rorando coeli http://www.youtube.com/watch?v=ZRiGufepcPg&feature=related