Veřejná diskuse o standardu kvality profese učitele Váš hlas je důležitý, Váš hlas má vliv. Mgr. Vladimír Srb, MŠMT manažer pracovní skupiny
Cíle diskuse Společně popsat, jak má v současné době vypadat kvalitní učitelská práce. Společně popsat podmínky, bez nichž nelze požadované kvality dosahovat, a které musí společnost svým učitelům vytvořit.
Fáze diskuse I. fáze od do II. fáze od 1.6. do 15.7.
Formy diskuse Internetová diskuse na –obsahová analýza na konci každé fáze Konference a semináře –setkání se zástupci fakult v Srní –konference SKAV –fórum ČMOS –semináře s učiteli a řediteli v krajích a další akce –společná konference zástupců fakult a pedagogických asociací ( na MŠMT) Diskuse ve školách, ped. asociacích a na fakultách
Pozitivní očekávání od standardu Budou definovány podmínky profesního růstu i kariérního postupu učitele. Zvýší se pomoc učitelům v jejich profesním růstu. Učitelé budou mít právo na kvalitní podmínky pro svou práci (finance, metodická podpora..) Bude definována státní zakázka pro fakulty vzdělávající učitele i pro systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Obavy „Nebudu mít podmínky pro kvalitní výuku podle standardu.“ „Nebudu za kvalitní práci lépe ohodnocen(a).“ „Budu nucen(a) k nesmyslným činnostem.“ „Budu znevýhodněn(a) oproti těm, kteří sice neučí lépe, ale umí lépe „prokazovat“ nebo jsou zadobře s panem ředitelem/paní ředitelkou.“
Jaké podmínky musejí být splněny? Dostatek peněz Srozumitelnost standardu Souhlas učitelů s obsahem standardu Standard jako NÁSTROJ PODPORY učitelů
Postoj fakult připravujících učitele Fakulty potřebují standard a budou se podílet na jeho tvorbě. Fakulty již nominovaly své reprezentanty do diskuse o standardu (9 PF plus 9 dalších).
Žádost MŠMT na Unii Czesha Unii Czesha považujeme za klíčového partnera ve veřejné diskusi o standardu. Vytvořme standard, který bude nástrojem podpory učitelů. Žádáme Unii o jmenování člena Pracovní skupiny pro tvorbu standardu (experta na střední školy). Žádáme členské organizace i Unii o jmenování reprezentantů svých asociací pro veřejnou diskusi. Žádáme o vstupní stanovisko Unie ke tvorbě standardu.
Klíčové diskusní otázky Jaká by měla být hlavní funkce standardu? Jaká rizika je potřeba vzít v úvahu při tvorbě standardu? Jak zajistit, aby standard byl především nástrojem podpory učitelů, zlepšoval podmínky pro jejich práci i vzdělávací výsledky žáků? Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl být účinně zaváděn do praxe?
Děkuji Vám za pozornost Vladimír Srb