Veřejné podniky a státní monopoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Volný pohyb zboží.
Pojem „veřejná podpora“
Hospodářská politika státu
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řešení protisouztěžních opatření orgánů.
1 Seminář. 2 Veřejná podpora Obecná pravidla PRV.
Téma : Veřejná podpora Veřejná podpora - 1. část Ing. Ondřej Miffek Zlín,
Metodika posuzování veřejné podpory IV. Regionální sympozium 25. dubna 2007 Hodonín.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Marketingové prostředí
Rozpočty územních samosprávných celků
Soutěžní právo.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Veřejné podpory. Úvodem evropské právo zakazuje veřejné podpory, které upřednostňují některé podniky před jinými, protože narušují hospodářskou soutěž.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Právo hospodářské soutěže
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Veřejná podpora a podpora de minimis Seminář pro žadatele Brno, 31. května 2011 Praha, 9. června 2011 Ing. Ivana Projsová.
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
1 Dodatky k politikám EU Koncepce exportní politiky EU VŠFS – kombinované magisterské studium PESA
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
OCHRANA INVESTIC A TRANSFERU KAPITÁLU systém garancí mezinárodně právního charakteru zaručujících investorům bezpečné a vhodné podmínky pro jejich investice.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Veřejná podpora a financování sociálních služeb – Hotel STEP JUDr. Karel Zuska.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Financování sociálních služeb v souladu s pravidly veřejné podpory, principy vyrovnávací platby Jakub Čtvrtník QQT, s.r.o.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
Fiskální politika Pavel Seknička.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Ing. Veronika Dostálková MBA
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Veřejná podpora a podpora de minimis
Úvod do finanční vědy a financí
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Úvod do finanční vědy a financí
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Veřejné podniky a státní monopoly Evropské soutěžní právo Michal Částek

Veřejné podniky Čl. 86 – veřejný podnikem je subjekt, na jehož řízení se podílí veřejná, státní moc a to přímo či nepřímo Nejčastěji – veřejné podniky poskytující služby obecného hospodářského zájmu (doprava, pošta, televize) Komise dohlíží na vztah státu a veřejného podniku – veřejný a soukromý podnik musejí mít stejné podmínky pro podnikání EU uznává legitimitu těchto podniků – při regulaci citlivých komodit (tabák, alkohol) – ve veřejném zájmu Nediskriminační jednání

Státní monopoly Nejsou explicitně zakázány – členské státy musí zajistit, aby byla vyloučena diskriminace – u nákupu a prodeje zboží veřejná instituce má vliv na monopol (prostřednictví ministerstva) ESD – veřejný podnik „v podnicích, kde veřejná moc může přímo nebo nepřímo vykonávat dominantní vliv, na základě vlastnictví, finanční účasti nebo příslušných právních pravidel“ Členské státy mají povinnost nepřijmout ani nezachovat opatření odporující pravidlům Smlouvy (dohody, zneužití dominantního postavení, státní subvence).

Podniky poskytující služby obecného hospodářského zájmu Čl. 86/2 _podniky, jimž je svěřeno poskytování služeb obecného hospodářského zájmu nebo které mají povahu fiskálního monopolu, podléhají ustanovením této smlouvy a zejména pravidlům soutěže…“ Fiskální monopol – jsou mu udělena výlučná práva na vybírání fiskálních poplatků (alkohol) Služby obecného hospodářského zájmu – stát udělí výlučná oprávnění podnikům nebo jiným subjektům v oblasti služeb – poštovní monopol, telefonní monopol, železniční monopol, ČEZ, RWE Transgas. Státní monopol v oblasti služeb je povolen, pokud je objektivně odůvodněn (ekonomické důvody – efektivita, produktivita) zásada přiměřenosti

Veřejné podpory Čl. 87/1 „podpory poskytované v jakékoli formě státy nebo ze státních prostředků, které narušují nebo hrozí narušením soutěže tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné se společným trhem, nestanoví-li tato smlouva jinak“.

Definice veřejné podpory Za podpory se považují veškerá plnění ze strany státní či veřejné instituce (kraje), která za toto zvýhodnění neposkytuje proti plnění Formy podpor: subvence (finanční dávka), osvobození z daňových povinností, úroková bonifikace, úvěrové záruky, dodávky služeb, cenová podpora… Komise prošetřuje dopad podpor na vnitřní trh a na obchod mezi členskými státy – neaplikuje se SES, pokud mají podpory pouze lokální dopad. Podpory mohou zvýhodňovat určité podniky či vybrané sektory ekonomiky.

Výjimky z veřejných podpor Čl. 87/2 SES povoluje podpory: Sociální povahy určené individuálním spotřebitelům poskytované bez diskriminace (spotřebitelé v regionech s nižšími příjmy – dotace regionům) Podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními katastrofami nebo mimořádnými událostmi (musí se kompenzovat rozsah, zajištění původního stavu) Podpory poskytované hospodářství určitých oblasti SRN postižřených rozdělením Německa, pokud jsou potřebné k vyrovnávání hosp. nevýhod způsobených tímto rozdělením – subvence rozvoje nových spolkových zemí SRN – toto ustanovení se však nevztahuje na jednání podniků.

Fakultativní výjimky Čl. 87/3 SES – za slučitelné mohou být považovány podpory, které: Mají napomoci hosp. rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní či vysokou nezaměstnaností Mají napomoci uskutečnění projektu společného evropského zájmu (EUREKA, GALILEO) či mají napravit poruchu v hospodářství některého členského státu Podpořit rozvoj určitých hosp. aktivit, nebo oblastí – v oblastech, kde došlo k vysokému útlumu investic a produkce Podpořit kulturní projekty a oblasti zachování kulturního dědictví – města kultury, podpora kinematografie, Další podpory, které schválí Rada na návrh Komise

Veřejná podpora a úloha EK Evropská komise musí být včas informována o poskytnutí podpory – Komise rozhoduje do 18 měsíců, zda je podpora slučitelná s vnitřním trhem členský stát musí v případě neslučitelnosti podporu odstranit a podporu refundovat (navrátit) včetně úroků – je možné žádat i konkurz dotčeného podniku