Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU090119 Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výrok a jeho negace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Draw – Logické operace – oříznutí,
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Lineární nerovnice Autor: Mgr. Ludmila.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Znaky dělitelnosti Autor: Mgr. Ludmila.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Třída:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz Autor: Mgr. Šárka.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: René Descartes Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výroky, negace, logické spojky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými -sčítací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice diskriminant Autor: Mgr.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny-násobení Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_757.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Číselné soustavy Autor: Mgr. Ludmila.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Druhá odmocnina reálných čísel Autor:
Výroková logika.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými Autor: Mgr.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Matematická logika 3.Výroky (výklad) Mgr. Michal Švarc
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Datum ověření: Třída: 5. V Doporučený čas:30 minut Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ Stručná anotace Prezentace slouží k osvojení a procvičení základních vlastností výroku a jeho negace.

Výrok a jeho negace

Výroky Výrok je každé sdělení, o kterém má význam tvrdit, že je pravdivé nebo nepravdivé Příklady výroků:Včera byla středa. Číslo 5 je sudé. Příklady tvrzení, které nejsou výroky – nelze rozhodnout o pravdivosti:Číslo je sudé. Kolik je hodin? Výrok je každé sdělení, o kterém má význam tvrdit, že je pravdivé nebo nepravdivé Příklady výroků:Včera byla středa. Číslo 5 je sudé. Příklady tvrzení, které nejsou výroky – nelze rozhodnout o pravdivosti:Číslo je sudé. Kolik je hodin?

Výroky Výroky značíme A, B, … Je-li výrok pravdivý, zapisujeme p(A) = 1, je-li nepravdivý, píšeme p(A) = 0. Symboly 0, 1 se nazývají pravdivostní hodnoty. Výroky značíme A, B, … Je-li výrok pravdivý, zapisujeme p(A) = 1, je-li nepravdivý, píšeme p(A) = 0. Symboly 0, 1 se nazývají pravdivostní hodnoty.

Negace výroku negace výroku je výrok zapisujeme ¬A ( A‘) je-li výrok A pravdivý, je výrok ¬A nepravdivý je-li výrok A nepravdivý, je výrok ¬A pravdivý negace výroku je výrok zapisujeme ¬A ( A‘) je-li výrok A pravdivý, je výrok ¬A nepravdivý je-li výrok A nepravdivý, je výrok ¬A pravdivý

Příklad: výrok A: Číslo 3 je záporné. negace výroku A: Není pravda, že číslo 3 je záporné. Číslo 3 není záporné. Číslo 3 je nezáporné. Číslo 3 je kladné nebo nula.

Příklady: Negujte uvedené výroky A Mám dobré známky. ¬A Nemám dobré známky. B1  3 ¬B 1>3 CSoučet dvou kladných čísel je číslo kladné. ¬C Součet dvou kladných čísel není číslo kladné.

Urči, který z výroků je pravdivý: Paříž je hl. město Španělska. Úhlopříčky čtverce jsou na sebe kolmé. Pro každé přirozené číslo x je číslo x+1 kladné Číslo 30 je dělitelné aspoň třemi prvočísly Číslo 9 je sudé. Jana je nejhezčí dívka ve škole Máš úkol? Některá reálná čísla jsou kladná.

Urči, který z výroků je pravdivý: Paříž je hl. město Španělska. ne Úhlopříčky čtverce jsou na sebe kolmé. ano Pro každé přirozené číslo x je číslo x+1 kladné ano Číslo 30 je dělitelné aspoň třemi prvočísly ano Číslo 9 je sudé. ne Jana je nejhezčí dívka ve škole není výrok Máš úkol? není výrok Některá reálná čísla jsou kladná. ano

Neguj výrok Praha má méně než 1,5 milionů obyvatel Trojúhelník ABC je ostroúhlý Kořen rovnice x − 3 = 3 je záporné číslo. Dnes je úterý.

Neguj výrok Praha má méně než 1,5 milionů obyvatel Praha má alespoň 1,5 milionů obyvatel Trojúhelník ABC je ostroúhlý Daný trojúhelník ABC je tupoúhlý nebo pravoúhlý. Kořen rovnice x − 3 = 3 je záporné číslo. Kořen rovnice x − 3= 3 je buď kladné nebo 0. Dnes je úterý. Není pravda, že dnes je úterý. ( Dnes není úterý.)

Zdroje: Polák J.: Přehled středoškolské matematiky. SPN Praha 1991 Petáková J.: Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Prometheus Praha 2009 Bušek I.,Calda E.: Matematika pro gymnázia: základní poznatky z matematiky. Prometheus Praha