1. Politika a strategie Ing. Jaroslav Martinek Autor originální prezentace: Prof. Dr.-Ing. Gerd-Axel Ahrens Central MeetBike / Expert Seminar Převzato.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální dimenze sítě TEN-T
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
Facility management ČSN EN
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
ReStEP – Základní informace Plný název: ReStEP – Regional Sustainable Energy Policy based on the Interactive Map of Sources (Regionální udržitelná energetická.
Plán udržitelné městské mobility: hlavní předpoklady a komponenty
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
1 European Bus System of the Future Evropský autobusový systém budoucnosti Ing. Jan Barchánek
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vnější dimenze energetické politiky EU
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Akční plán města Hlinska Ing. Michal Rohlena 5. konference K126 – Udržitelnost ve výstavbě
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

1. Politika a strategie Ing. Jaroslav Martinek Autor originální prezentace: Prof. Dr.-Ing. Gerd-Axel Ahrens Central MeetBike / Expert Seminar Převzato z prezentace: What is new on mobility strategies in Europe to learn from for Czech and Slovak municipalities? Pardubice,

Obsah 1.Evropské strategie mobility 2.Městské plány udržitelné mobility (SUMP), již brzy nutností? 3.Dobré důvody proč vyžadovat strategické plány udržitelné mobility oproti izolovaným rozhodnutím a opatřením 4.Příklad SUMP, Drážďany 2025 Plus 5.Aspekty integrace v plánování

Politický kontext v rámci EU Amsterdamská smlouva: Udržitelný rozvoj je cílem Společenství Evropská rada, Gothenburg : Dohoda o strategii pro udržitelný rozvoj Bílá kniha o dopravní politice z roku 2001: Moderní dopravní systém musí být udržitelný ze sociálních, ekonomických důvodů a z důvodů životního prostředí Bílá kniha – revize/kontrola v polovině její platnosti v roce 2006: Mobilita musí být odpojena od svých negativních postranních účinků spíše než od ekonomických aktivit Zavedení konceptu co-modality Zelená kniha o městské dopravě z roku 2007: Taby byly politiky městské mobility účinné, musí být založeny na co nejvíce integrovaném přístupu Průběžné neustálé určování norem pro emise a koncentrace znečišťujících látek a vyžadovaných hodnocení životního prostředí

Akční plán městské mobility [COM(2009) 490] – Stav k únoru 2012 Na základě výsledků konzultačního procesu Zelené knihy byl přijat Evropskou komisí 30. Září 2009 Akční plán městské mobility : Akce 1:Urychlení vytvoření plánů udržitelné městské mobility Akce 2: Udržitelná městská mobilita a regionální politika Akce 3: Doprava pro zdravé městské prostředí Akce 4: Platforma o právech cestujících v městské veřejné dopravě Akce 5: Zlepšení dostupnosti pro osoby se sníženou mobilitou Akce 6: Zlepšení informací o cestování Akce 7: Přístupnost zelených zón Akce 8: Kampaně zaměření na chování v rámci udržitelné mobility Akce 9: Úsporná jízda jako součást výchovy řidičů Akce 10: Výzkumné a demonstrační projekty pro vozidla s nižními a nulovými emisemi

Akční plán městské mobility [COM(2009) 490] – Stav k únoru 2012 Akce 11: Internetový průvodce čistými a energeticky efektivními vozidly Akce 12: Studie o urbanistických aspektech vnitřního souladu externích nákladů Akce 13: Výměna informací o ocenění urbanistických schémat Akce 14: Optimalizování zdrojů financování Akce 15: Analýza potřeb pro financování v budoucnosti Akce 16: Zlepšení dat a statistik Akce 17: Ustanovení observatoře městské mobility Akce 18: Přispění k mezinárodnímu dialogu a výměně informací Akce 19: Nákladní doprava ve městech Akce 20: Inteligentní dopravní systémy (IST) pro mobilitu ve městech

Bílá kniha z roku 2011 Cestovní mapa pro Jednotnou evropskou dopravní oblast – Vstříc konkurenčnímu tržnímu a ke zdrojům efektivnímu dopravnímu systému Vize – strategie – iniciativy 2.2 Propagace trvale udržitelného chování 27. Propagace povědomí o dostupnosti alternativ pro individuální konvenční dopravu (méně jezdit automobilem, pěší chůze a cyklistika, car-sharing, park and ride atd.)

Bílá kniha z roku 2011 Cestovní mapa pro Jednotnou evropskou dopravní oblast – Vstříc konkurenčnímu tržnímu a ke zdrojům efektivnímu dopravnímu systému 2.3 Integrované plány městské mobility 31 Městské plány mobility Stanovení postupů a mechanismů finanční podpory na evropské úrovni pro přípravu auditů mobility, stejně jako městských plánů mobility a vytvoření výslednice o evropské mobilitě založené na společných cílech. Prověření možnosti povinného přístupu pro města určité velikosti, a to v souladu z národními normami založenými na evropských instrukcích. Propojit regionální rozvojové a kohezní fondy s městy a regiony, které předložili současnou, a nezávisle hodnocenou činnost v oblasti městské mobility a certifikát auditu udržitelného rozvoje. Prověřit možnost Evropského podpůrného rámce pro progresivní provádění plánů městské mobility v evropských městech. Integrovaná městská mobility v možných partnerstvích rozumných měst. Povzbuzení více zaměstnavatelů vyvinout firemní plány managementu mobility

Návod Zpracování a provedení SUMP Zdroj:

Nepřetržitý SUMP- plánovací proces (prvky a aktivity) Zdroj: Charakteristiky: Nepřetržitý proces Jasné cíle Kontrola dopravní poptávky Používání scénářů Vyhodnocení a kontrolal (management kvality) Integrovaná tvrdá a měkká opatření Postupné reálné ceny pro uživatele Zapojení a účast široké veřejnosti

Klíčové faktory úspěchu Spolupráce Politická vůle a pevnost Stabilní veličiny konsensus a přijatelnost Politická dohoda o cílech, strategiích a koncepcích Přijetí strategií a rozhodnutí formou plánů

Klíčové faktory úspěchu Formální plánovací procesy: Účastníci a procesy jsou regulovány právní úpravou. Další účast je možná (například územní plánování, plán veřejné dopravyon plan) Další neformální plánovací procesy: Nejsou regulovány právní úpravou. Jak je plánovači organizována komunikace a účast (například celkový dopravní plán, individuální plány) Konveční způsob plánování Vnitřní konzultace Vnitřní rozhodnutí Veřejné vyhlášení Obrana/ob hajoba Provedení? ? Kooperativní plánování Sběr informací Otevřená konzultace Přichystané rozhodnutí Provedení

SUMP- proces v SRN 1. Předpříprava Počáteční bod: nápady, koncepty, právní požadavky 2. Analýza problému Analýza status quo Vytvoření návodu/cíl Detekce slabých míst a šancí 3. Vytvoření opatření Vytvoření konceptů s opatřeními Hodnocení dopadů Vyhodnocení 4. Vyrovnání a rozhodnutí 5. Provedení a ex-post vyhodnocení Postupná realizace konceptu Ex post vyhodnocení Rozhodnutí nebo přijetí politiky Výměnný efekt Zpětná vazba LEGENDA:

Spolková republika Německo: Úloha vzorového dopravního plánování včera a dnes Federální a zemské plány Regionální plány, územní plány Formální prováděcí plány Včera Dopravní vzorový plán (TMP) Koordinace a rámec pro Různé dopravní a provozní plány a ostatní městské sektorové plány CAP – Plán čistého ovzduší, NAP –Hlukový akční plán PTP – Požadovaný plán veřejné dopravy Dnes Koordinace a rámec pro PTPNAPCAPTMP Zbylé provozní plány

Vzorový dopravní plán nebo plán mobility (SUMP) Strategický a koordinační nástroj Federální a zemské plány Regionální plány, územní plány Vzorový dopravní plán nebo plán mobility (SUMP) PTP Různé plány provoz u CAPNAP Další sektorové plány města Formální prováděcí plány Strategická orientace a koordinace

Strategická, koncepční úroveň (periodická)  Cíle a záměry  Analýza, metody, scénáře  Strategie, koncepty Úroveń opatření a provedení (orientace na provádění)  Sektorové plány (CAP, NAP, PTP)  Dopravní plány  Opatření pro oblasti  Samostatná opatření a projekty Modeloví dat, zprávy Dvě úrovně vzorového plánování mobility Nepřetřité profesionální úkoly Informace a účast Vyhodnocení opatření a strategiíVyhodnocení procesuInformace o politice, veřejné správě a veřejnostiÚčast politiky, veřejné správy a veřejnosti

Už jenom pomyšlení na izolovaná opatření je nebezpečné SUMP umožňuje vytvoření strategicky konzistentních opatření s tím, že jsou brány v úvahu kauzální a vedlejší účinky Dynamické změny populace, ekonomice a chování vyžadují stálé hodnocení a plánování SUMP nutný pro koordinaci různých plánů Široká spolupráce a konsensuální plánovací přístupy vedou ke konci k jednoduššímu provedení opatření.

Už jenom pomyšlení na izolovaná opatření je nebezpečné Strategie a koncepty zlepšují přijetí (akceptaci) práva SUMP and strategie budou podmínkou pro získání národních nebo evropských fondů Vzorové plány jsou ekonomicky účinné a snižují riziko neočekávaných nákladů. Jenom musíte vytvořit databázi pro všechny projekty najednou a ne ji vytvářet pro každý projekt zvlášť. Vzorové plány vytvářejí rámec pro postupné dosažení cílů Izolované myšlení a chování snadno zaviní nežádoucí postranní negativní účinky a neočekávané náklady

Příklad Drážďan Populace a motorizace

Příklad Drážďan Rozdělení dopravní zátěže v Drážďanech

Příklad Drážďan Drážďany v porovnání s ostatními německými městy

Příklad Drážďan Strategie mobility v Drážďanech v minulosti

Příklad Drážďan SUMP Drážďany Nový strategický most

Příklad Drážďan SUMP Drážďany Komunikace a spolupráce Zdroj : Mohaupt, M.: City of Dresden 2025 plus, sustainable urban mobility plan (SUMP), Annual POLIS conference 2011, 29. November 2011, Brüssel

Příklad Drážďany SUMP Drážďany Výsledky scénářů km / den automobily, veřejná dopravy a jízdní kola Automobily Veřejná doprava Jízdní kola Zdroj: IVAS/IVV (2011) for the City of Dresden

Aspekty integrace v plánování Integrované dopravní plánování Sektorální integrace: Dopravní plánování Prostorové plánování Plánování v oblasti životního prostředí Sociální plánování Ekonomické plánování Modální integrace Všechny obory dopravy Integrace v čase Plánování jako kontinuální proces zahrnující údržbu Horizontální integrace Okolní administrativní celky Vertikální integrace: Vrcholové a sekundární úrovně plánování Účast všech zainteresovaných osob: Zabývající se potřebami všech zúčastněných osob Integrální zabývání se mobilitou : Integrace všech důvodů cest a kauzálních vztahů cest Holistické akční plány: Integrace různých typů opatření, ne pouze zaměření na infrastrukturu According Beckmann (1999): Integrierte Verkehrsentwicklungsplanung – Potenziale zur Verbesserung der Wirksamkeit verkehrsplanerischer Maßnahmen

Vyrovnání strategie a opatření Společné strategie Návrh pro společnou strukturu všech dokumentů Národní úroveň 1.Požadavek na hlavní multimodální plán udržitelné mobility 2.Definice souvislé cyklistické sítě 3.Realizace kvalitní infrastruktury 4.Měkká opatření ke zvýšení používání cyklistické infrastruktury 5.Další opatření k začlenění cyklistiky do integrovaného sytému dopravy Místní úroveň Strategie Opatření

Důležitý prvek v širší integrovaném a multimodálním systému mobility 10 % méně automobilové dopravy díky zvýšení cyklistické dopravy znamená menší dopravní zátěž srovnatelnou s dobou prázdnin a výrazné snížení kongescí a problémů s parkováním Osvědčené postupy z lokálních strategií

TUD-model ProFaiR Emise Cesty a kilometry podle druhu dopravy Skupiny populace (věk, dostupnost automobilu Druh komunity Aktivity a vzdálenosti Možnost výběru druhu dopravy Technický vývoj vozového parku Emisní faktory Potenciál snížení dopadu na životní prostředí

Případové studie s ProFaiR 1.Zelená skupina – Účinek technicky zlepšených vozidel do roku a25 % cest automobilem kratších než 5 km bude nahrazeno jízdním koly 3.b50 % cest automobilem kratších než 5 km bude nahrazeno jízdním koly 4.Používání automobilu namísto vlastnictví 5.konzervativní boptimistické Modální rozdělení (založeno na cestách) v SRN v roce 2008 automo bil Veřejná doprava Jízdní kolo Chůze Nyní/Zelená skupina (2020)54 %13 %11 %23 % 2 a49 %13 %16 %23 % 2 b43 %13 %21 %23 % 3 a45 %17 %13 %26 % 3 b36 %20 %15 %29 %

Případové studie s ProFaiR 1.Zelená skupina – Účinek technicky zlepšených vozidel do roku a25 % cest automobilem kratších než 5 km bude nahrazeno jízdním koly 3.b50 % cest automobilem kratších než 5 km bude nahrazeno jízdním koly 4.Používání automobilu namísto vlastnictví 5.konzervativní boptimistické Modální rozdělení (založeno na vzdálenosti) v SRN v roce 2008 autom obil Veřejná doprava Jízdní kolo Chůze Nyní/Zelená skupina (2020)73%21 %3 %2 % 2 a72%21 %4 %2 % 2 b71 %21 %5 %2 % 3 a64 %29 %4 %3 % 3 b55 %37 %5 %3 %

Snížení kilometrických cest automobilem v % (osobní doprava v pracovní den v SRN) Source: TUD (ProFair 2012)

Snížení emisí CO 2 % (osobní doprava v pracovní den v SRN) Source: TUD (ProFair 2012)

Koalice mobility pro více udržitelné mobility ve městech Individualizovaná veřejná koalice mobility Veřejná doprava  vlaky a autobusy  Jízdní kola pro veřejnost  Veřejné elektromobily  Taxi  Alternativní služby  Společné sdílení automobilů  Společné využívání automobilů Jeden systém  Chůze  Cyklistika Privátní používání automobilů Zvyšuje Snižuje

Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Martinek