Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.16 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Pomlčka, nebo spojovník? Typ: DUM - výkladový.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Základní typografická pravidla
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Základní typografická pravidla
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.15 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní velkých písmen II Typ: DUM - kombinovaný.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Základní typografická pravidla
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Základní pravidla typografie
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
SKLÁDÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Co je logo, vznik loga z obrázku (piktogramu)
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Typografické zásady Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.14 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-řady Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.7 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní i, í a y, ý Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.1.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Základní typografické zásady
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _737 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Tabulky — dokončení.
Základní typografická pravidla
PowerPoint – šablony, záhlaví
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.16 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - Album Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 3.18 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Internet – E. pošta Typ: DUM - kombinovaný.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.9 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Porty a rozhraní Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.4 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – záhlaví, zápatí Typ: DUM -
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor - odstavec Typ: DUM - kombinovaný.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Typografie – hladká sazba Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
TYPOGRAFIE Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Základní pravidla typografie
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Zvláštnosti větné stavby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Slovotvorba Nauka o tvoření slov.
Transkript prezentace:

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.16 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Pomlčka, nebo spojovník? Typ: DUM - výkladový Předmět: ČJS Ročník: 5. a 6. r. (6leté), 3. a 4. r.(4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Romana Cieslarová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2013

METODICKÝ LIST Materiál je součástí tematické oblasti Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu a je určen pro žáky semináře z českého jazyka a literatury v předmaturitním nebo maturitním ročníku. Slouží k seznámení s pravidly pro používání pomlčky a spojovníku. Cílem je naučit žáky rozlišovat tyto grafické znaky. Inovace spočívá ve využití interaktivního prostředí.

P OMLČKA

P ROČ JI POUŽÍVÁME ? 1. Naznačuje větší přestávku v řeči. 2. Výrazně od sebe odděluje části textu.

K DY POMLČKU POUŽÍVÁME ?

1. NEUKONČENÁ VÝPOVĚĎ A. záměrně neukončená výpověď  Prozradil bych ti to, ale –  Ty jeden – ! B. nezáměrně neukončená výpověď (mluvčí je náhle přerušen, někdo mu skočí do řeči apod.)  „Poklad najdete pod – “ A vtom se to stalo! Do místnosti vpadli vojáci. (Někdy se v této souvislosti používají …)

2. P ŘÍMÁ ŘEČ A. k odlišení promluv dvou osob (zejména u nevlastní přímé řeči):  Přiznej se! – Nikdy! – Hned!  „To neuděláš! – „Udělám!“ B. u dodatečně připojené uvoz. věty:  „Nejsme doma!“ – ozvalo se zevnitř. C. před odpovědí na řečnickou otázku:  A proč jsme prohráli? – Protože jsme podcenili přípravu.

3. M ÍSTO ČÁRKY A. u vsuvky  Všichni žáci – snad kromě spokojených prvňáčků – milují prázdniny. B. u osamostatněné části výpovědi  Rybaření – to byla jeho vášeň! C. chceme-li upozornit na jádro sdělení  V koutku půdy se skrýval – kolovrátek.

4. V HESLECH, NÁPISECH APOD.  Kniha – přítel člověka.  Březen – měsíc knihy.

5. ZACHYCENÍ CITOVÝCH STAVŮ MLUVČÍHO např. označení vzrušené, přerývané řeči  „To jsi mohl – říct rovnou – že – vůbec nechceš přijít.“  Jsou to družičky a mezi nimi – proboha – rakev – černý kříž!

S POJOVNÍK

C O JE SPOJOVNÍK ?  Grafický znak v podobě vodorovné čárky kladené bez mezer mezi slova nebo jejich části.  Užívá se, chceme-li vyjádřit, že jím spojené výrazy tvoří těsný celek.

K DY SPOJOVNÍK POUŽÍVÁME ?

1. P ODSTATNÁ JMÉNA A. příjmení  Frédéric Jolit-Curie B. místní jména  Frýdek-Místek, Brno-venkov, Alma-Ata C. slovní spojení, jehož složky jsou v souřadném poměru  kuchař-číšník, propan-butan D. některá přejatá slova  ping-pong, moucha tse-tse

2. S LOŽENÁ PŘÍDAVNÁ JMÉNA U složených adjektiv píšeme spojovník, platí-li dvě podmínky: A. obě složky jsou ve vztahu souřadném B. první složka končí -sko, -cko, -ně, -ově  česko-anglický, košicko-bohumínská, literárně-hudební, analogově-číslicový

Spojovník se nepíše u složených adjektiv: A. která vznikla ze spojení adjektiva a substantiva (latinskoamerický, vysokoškolský, zahraničněpolitický) B. jejichž první složka nekončí -sko, -cko, -ně, -ově (hluchoněmý, černobílý) Pozor na významové rozdíly:  kulturněhistorický ≠ kulturně-historický  politickoekonomický ≠ politicko-ekonomický

3. S POJKA - LI Např.: mohu-li, budeme-li, říkám-li Pozor! Když je -li jen součástí složené spojky, píše se bez spojovníku: neboli, nežli, zdali, čili.

4. M EZI ČÁSTMI SLOVA A. při dělení slov na konci řádku B. k naznačení přerývané výslovnosti (z citových příčin)  Po-dí-vej-me! Tem-po, tem-po! C. v mluvnickém výkladu  ne-pře-mo-ži-tel-ný  kořen -mož-, přípony -i-, -tel-, -n-, koncovka -ý

U POZORNĚNÍ NA ZÁVĚR : Nezapomínejte graficky rozlišovat pomlčku a spojovník! 1. Rozdělují-li se části slova, mezi kterými se píše spojovník, do dvou řádků, píše se spojovník na konci jednoho řádku i na začátku řádku následujícího. 2. Před i za pomlčkou se (na rozdíl od spojovníku) píše mezera.

P OUŽITÁ LITERATURA : Pravidla českého pravopisu. Praha : Academia, ISBN