vytvořený v projektu OP VK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozbor uměleckého textu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_4 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
vytvořený v projektu OP VK
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
František Ladislav Čelakovský
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obecné poučení o literatuře
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Antická literatura – Řím
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Antický Řím sochařství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
70 př. K. – 19 př. K.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Středověká literatura - úvod
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověká literatura.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

vytvořený v projektu OP VK Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu: Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Anotace Název tematické oblasti: Literatura pro vyšší gymnázium Název učebního materiálu: Římská literatura Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ0307 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia, 5. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Karla Paclíková Datum vytvoření: 22. 2. 2013 Datum ověření ve výuce: 25. 2. 2013 Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Student dokáže časově zařadit římskou literaturu a členit ji na jednotlivá období. Dokáže ji charakterizovat z hlediska druhů a žánrů, zná výrazné osobnosti a díla římské literatury. Metodické poznámky: Materiál lze využít jako oporu pro výklad nového učiva při frontální výuce i pro samostatné opakování studentů před závěrečným shrnutím učiva o antické literatuře.

(3. st př. n. l. – 5. st. n. l.) ← dříve předpoklad rozvoje ÚLS Římská literatura (3. st př. n. l. – 5. st. n. l.) ← dříve předpoklad rozvoje ÚLS

Řím = jedna z nejslavnějších říší světa obr. 1 Řím = jedna z nejslavnějších říší světa Římská říše za vlády císaře Traiana

zprvu království zrozené z mýtů a legend obr. 2 zprvu království zrozené z mýtů a legend Vlčice z římského Kapitolského muzea (doklad etruského bronzířského umění + dvojčata renesanční)

zprvu království zrozené z mýtů a legend obr. 3 zprvu království zrozené z mýtů a legend Jacques-Louis David (1748 - 1825) = fr. malíř, představitel klasicismu Únos Sabinek

císařství pak republika vznik 509 př. n. l. vláda věcí veřejnou → magistráti (1 rok) vznik vrstvy patriciů; plebejové pravomoci senátu (300, 2 konzulové) uspořádání společnosti podle vojenského řádu - 31 př. n. l. Octaviánus = Augustus - od 3. st. n. l. nepokoje + nápor barbarů - 4. st. horší vztahy mezi Z a V částí říše → 476 n. l. = Řím vyvrácen

Řím = rodiště nového náboženství – křesťanství křesťané zpočátku pronásledováni císař Constantinus – 313 k. = náboženství uznávané státem obr. 4

„Podmaněné Řecko si podmanilo hrubého vítěze a přineslo umění do nevzdělaného Latia.“ (Horatius) Poznámka: Latinové = předkové Římanů, polokočovný kmen pastevců a lovců v době, kdy řecká kultura dosahuje rozkvětu → římská kultura se formuje setkáním s vyspělejšími kulturami Etrusků a Řeků

římské písmo - latinka ← z řecké alfabety, přejata prostřednictvím Etrusků jazyk vrcholí v tzv. klasické latině (1. st. př. n. l. – 1. st. n. l.) Poznámka: „vulgární“ = lidová latina → románské jazyky obr. 5 forma písmen římské kapitály; latinská iniciálová zkratka ze sousloví Senatus Populusque Romanus, = v překladu senát a lid římský

římská literatura - v nejstarším období pod silným vlivem řecké literatury - není tak bohatá, ani tak původní jako literatura řecká - dlouho přebírá témata i hotové útvary - vrcholí až – začátek 1. st. př. n. l.

srovnání Římané Řekové - střízliví, praktičtí, disciplinovaní - schopni oběti pro státní zájmy - nejenže vytvořili obrovskou říši, byli rovněž schopni ji zorganizovat a udržet - racionální - tvořiví, myšlenkově meditativní - smysl pro krásu a estetické hodnoty

Římané → satira, epigram → opovržení k hercům a recitátorům - změkčilost Římané válečně Řecko dobyli X kulturně řecké vzdělanosti podlehli význam latinské římské literatury: jejím prostřednictvím pronikla znalost řecké antické vzdělanosti do evropské kultury, Římané nám zachovali řeckou vzdělanost

členění římské literatury (3. st. př. n. l. – 5. st. n. l.): 1. staré (archaické) období (3. – 2. st. př. n. l.) 2. klasické období (1. st. př. n. l. – 14 n. l.) 3. postklasické období (14 n. l. – 5. st. n. l.)

1. staré (archaické) období (3. – 2. st. př. n. l.) rozvoj nejstarší římské literatury v rámci ÚLS latinské překlady řecké epické a dramatické tvorby - Livius Andronicus – Odyssea - velmi oblíbena řecká nová komedie →

Titus Maccius Plautus (asi 251 – 184 př. n. l Titus Maccius Plautus (asi 251 – 184 př. n. l.) = nejvýznamnější římský autor komedií – navazují na řecké vzory + využití domácích prvků – rodinné historky, milostné příběhy, pestrý děj, intriky a nečekané zvraty – tvůrce ustálených lidských typů (chytrý, prohnaný otrok; hloupý, lakomý pán, chlubivý mluvka) – důraz na slovní komiku – jazyk prostředkem charakteristiky postav (postavy denního života – hovorový jazyk – tzv. vulgární latina) Lišák Pseudolus (prohnaný otrok zachrání milostný vztah svého pána) Chlubný voják Komedie o hrnci (ústřední postavou lakomý pán, vliv na Moliéra)

Publius Terentius Afer (asi 195 – 159 př. n. l Publius Terentius Afer (asi 195 – 159 př. n. l.) = římský dramatik afrického původu X Plautovi ne taková popularita - jeho hry vyšší umělecké aspirace - určeny vzdělanějším vrstvám - věrnější řeckému originálu - vážnější ladění - jemnější, laskavější humor - spisovný jazyk - novátor v oblasti výstavby děje Dívka z Andru

2. klasické období (1. st. př. n. l. – 14 n. l.) a) Ciceronovo (do r. 30 př. n. l.) b) zlaté období (30 př. n. l. – 14 n. l.) - vláda 1. římského císaře Augusta → pevně vládnout silnému a jednotnému Římu – oporou literatura, hlavně poezie a dějepisectví

Marcus Tullius Cicero (106 – 43 př. n. l.) Próza a) řečnictví Marcus Tullius Cicero (106 – 43 př. n. l.) = vynikající římský řečník, politik, spisovatel, epistolograf (= autor literárních dopisů; rozsáhlá korespondence – zachovány 4 sbírky – 864 dopisů s množstvín faktů o poměrech tehdejší doby); - vůdčí osobnost kultury období pozdní republiky – jeho vytříbený sloh považován za vrchol klasické latiny, dlouhou dobu napodobovaným vzorem - proslulý svými politickými a soudními (obhajoby a žaloby) řečmi; nejznámější - řeči Proti Catilinovi (= aristokrat, který vedl spiknutí proti republice) - ve spise Řečník shrnul teorii řečnictví

Gaius Julius Caesar (100 – 44 př. n. l.) b) paměti = memoáry Gaius Julius Caesar (100 – 44 př. n. l.) = římský státník, vojevůdce a spisovatel - od mládí aktivní v politice, přispěl k proměně římské republiky v autokraticky spravovaný stát – po svém vítězném tažení do Galie se postavil proti Pompeiovi (původně spojenec, první triumvirát) a porazil ho v občanské válce; zemřel rukou svých odpůrců Zápisky o válce galské = vynikající, slohově vytříbené paměti – osobní vzpomínky na dobývání Galie, cenný pohled do života Keltů těsně před ovládnutím Galie Římany + současně politická propaganda – obhajoba tažení do Galie jako politické nutnosti v zájmu bezpečnosti Říma

Titus Livius (55 př. n. l. – 17 n. l.) c) historie Titus Livius (55 př. n. l. – 17 n. l.) = římský historik Dějiny od založení města = vrchol římského dějepisectví; monumentální (z původních 142 knih zachováno 35) historické dílo z doby císaře Augusta (příchod Oktaviána – Augusta do čela státu přinesl po letech občanských válek vyvolaných krizí římské republiky mír, rozvíjí se ekonomika a kultura; dílo jde vstříc císařově snaze povznést morálku rozvrácené společnosti, oslavit římský národ a povzbudit neradostnou současnost zářnými příklady z minulosti, kdy kvetla ctnost a pravé římanství)

Gaius Valerius Catullus (asi 84 – 54 př. n. l.) Poezie Gaius Valerius Catullus (asi 84 – 54 př. n. l.) = 1. velký římský lyrik (→ vážnost poezii) b. věnované přátelům posměšky nepřátelům epigramy b. určené k tabuli při hostinách převládá milostná lyrika - jeho lyrický hrdina pojatý ne jako občan, člen kolektivu, ale jako člověk – individuum, které stojí v opozici proti společnosti, pohrdá autoritami, tradicí i etickými hodnotami doby, v kroužku stejně naladěných přátel deklaruje právo neúčastnit se politických zápasů, jejichž protagonisty stíhá ostrým výsměchem

= příznivec, podporovatel věd a umění, případně tvůrců * mecenáš = příznivec, podporovatel věd a umění, případně tvůrců ← Gaius Cilnius Maecenas [gajus cilnyjus mécénás] = bohatý římský občan, přítel a důvěrník císaře Augusta, kolem sebe kruh nadaných básníků, které hmotně podporoval (Vergilius, Horatius) Mecenáš = příznivec, podporovatel věd a umění, případně tvůrců ← Gaius Cilnius Maecenas [gajus cilnyjus mécénás] = bohatý římský občan, přítel a důvěrník císaře Augusta, kolem sebe kruh nadaných básníků, které hmotně podporoval

Publius Vergilius Maro (70 – 19 př. n. l.) = slavný římský básník v mládí módní lyrickoepické básně v duchu helénistické poezie Zpěvy pastýřské = sbírka 10 básní – tzv. eklog *ekloga = lyrický útvar bukolické poezie (= žánrová varianta idyly), která užívá krátkého veršovaného rozhovoru pastýřů, obyvatel mýtické pastýřské země Arkádie, o citových problémech a o přednostech venkovského života - žánrové obrázky z pastýřského života se u něho uplatňují také jako alegorie odrážející dobové problémy  

Zpěvy rolnické = didaktický epos (4 zpěvy – rolnictví, sadařství a vinařství, chov dobytka a včelařství) - ovlivněn Hesiodovým dílem Práce a dni - především praktické rady zemědělcům (v duchu Augustových snah pokus přispět k obnově rozvráceného venkova)

ve zralém věku obrat k národní a politické tematice Aeneis [énejs] = a. vrcholné dílo, hrdinský epos o 12 zpěvech; podle Homérova vzoru (i tematická návaznost na Iliadu) - naplňuje Augustovy představy - oslava římského národa a vládnoucího rodu; hrdina Aeneas [éneás] = syn bohyně Venuše, jeden z legendárních obránců Troje a údajný praotec rodu Iuliova, z něhož pocházel Augustus - vzor osobní dokonalosti – statečný, vytrvalý, ctí bohy, oddán národní věci - z příkazů bohů opouští hořící Troju a po strastiplné plavbě přistává v ústí Tibery, v boji získává dceru krále Latina a může splnit své poslání – založit město; během svého putování sestoupí i do podsvětí mezi ještě nenarozené duše, tady spatří budoucí slavné Římany, i Augusta - i když a. nestihl epos dokončit, stalo se dílo římským národním eposem, učebním textem ve školách, vzorem evropské poezie až do dob renesance

Proč V. dílo velmi oblíbeno i ve středověku? Aeneas = hrdina - typ blízký hrdinovi středověku – rytíři (smysl pro povinnost, odvaha, oddán vyššímu řádu – národní věci) 4. ekloga Zpěvů pastýřských obsahuje předpověď o narození chlapce, který znovu přinese na zem „zlatý věk“ (pro křesťany předpověď Kristova narození)

Quintus Horatius Flaccus (65 př. n. l. – 8 př. n. l.) = římský básník; v jeho poezii umělecký a duchovní vývoj: jízlivý a útočný satirik (vady lidí i společnosti) ↓ básník – člověk, v tichu soukromí vychutnává drobné radosti života (láska, drobné prožitky, krása a proměny přírody; podstatu štěstí vidí ve „zlaté střední cestě“ (filozofie epikurejců), ani pocty ho nepřiměly, aby se příliš angažoval ve společenském životě Ódy = sbírka - vytříbeně a uměřeně o všedních tématech, milostném citu, mládež k vlastenectví, životní moudrosti, mravnosti - i ódy v dnešním slova smyslu (na Augusta) → autor satir, ód, teoretických spisů o básnickém umění

Publius Ovidius Naso (asi 43 př. n. l. – 18 n. l.) „Cokoli zkoušel jsem napsat, pokaždé napsal jsem verš.“ = jeden z nejnadanějších světových básníků milostná tematika Listy heroin - využívá formy básnických listů, ve kterých ženy známé z mytologie píší svým vzdáleným mužům Umění milovat - rady chlapcům i dívkám, jak si získat a udržet lásku

Proměny (= Metamorfózy) = a Proměny (= Metamorfózy) = a. vrcholné dílo, rozsáhlá sbírka - víc než 250 řeckých a římských bájí, společným motivem je proměna Apollón a Dafné Gian Lorenzo Bernini = největší sochař it. baroka obr. 6

= básnická sbírka napsaná v exilu (a. vykázán císařem Augustem Žalozpěvy = básnická sbírka napsaná v exilu (a. vykázán císařem Augustem z Říma do městečka Tomida na pobřeží Černého moře) - ustálila žánrovou podobu elegie (dříve možnost naplnit ji pestrým obsahem) → motivy stesku (po rodném Římě, rodině), ospravedlňování se, stížností na drsné podmínky, prosby o pomoc, pochlebování císaři

3. postklasické období (14 n. l. – 5. st. n. l.) a) stříbrný věk (14 n. l. - poč. 2. st. n. l.) (= literatura doby císařské – císařský despotismus, nesvoboda  cenzura, autocenzura, vyhnanství i popravy nezávisle smýšlejících spisovatelů) b) období úpadkové (2. – 5. st. n. l.)

a) stříbrný věk (14 n. l. - poč. 2. st. n. l.) filozofie Lucius Annaeus Seneca (4 př. n. l. – 65 n. l.) = filozof a spisovatel - vychovatel císaře Nerona - východiskem stoicismus – důraz na kosmopolitismus, rovnost všech lidí, laskavý přístup k otrokům; blízko k šířícímu se křesťanství O duševním klidu = filozofický dialog (stav přítele, který má obavy, aby v jeho povaze nepřevládla slabost, přirovnává k rekonvalescenci  je třeba věřit ve správnost své cesty, cílem je získat a udržet si duševní klid, péče soustavná a horlivá)

historie Publius Cornelius Tacitus (asi 55 – 120 n. l.) = římský historik - kritický přístup k pramenům spojuje s vhledem do psychologie jednotlivých osobností → zdroj historických událostí v lidské psychice - velká míra objektivity

satira Gaius Petronicus († 66 n. l.) = vzdělaný spisovatel a bohém, „rozhodčí ve věcech vkusu“ (arbiter elegantiorum) na Neronově dvoře Satirikon = satirický román; dochován ve zlomcích - psaný prózou smíšenou s verši - zachycena soudobá římská společnost – zesměšnění negativních jevů veřejného i soukromého života

Decimus Iunis Iuvenalis (50 – 127 n. l.) = satirik Marcus Valerius Martialis (asi 40 – 104 n. l.) = epigramatik *epigram - původně nápis na chrámu, náhrobku, daru = krátká báseň s vtipně vyhraněnou myšlenkou (pointa); většinou složen ze dvou částí – expozice a pointa - často satirický obsah

b) období úpadkové (2. – 5. st. n. l.) - od 2. st. pozvolný úpadek římské společnosti (ztráta ideálů, sobectví, konzumní způsob života, duchovně – období zmatků, střet původního náboženství s novými orientálními náboženstvími) - od 4. st. stále silnější vliv křesťanství ↓ patristika (z lat. patres = otcové) = texty starokřesťanských spisovatelů – tzv. církevních Otců, tj. tvorba formulující křesťanské učení (1. – 8. st. n. l.)

patristika Aurelius Augustinus = nejvýznamnější latinský církevní spisovatel - nejvýraznější představitel patristiky Vyznání = nejstarší dochovaná autobiografie evropské literatury * autobiografie (z řec. autos = sám + biografie = životopis) = písemné vylíčení vlastního života autora nebo některých jeho závažných stránek / úseků - 2 tendence: a) směřující k zasazení a. zážitků do širšího kontextu historického dění + pomocí vlastních komentářů ho vysvětluje (Vita Caroli) b) směřující pozornost k a. vnitřnímu vývoji psychologickému nebo názorovému (Vyznání sv. Augustina)

Zdroj: archiv autorky obr. 1: TATARYN77. http://commons.wikimedia.org [online]. 22.5.2012 [cit. 22.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_Empire_Trajan_117AD.png obr. 2: GROH, Honza. http://commons.wikimedia.org [online]. 19.5.2010 [cit. 22.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: Řím, kapitolská vlčice.jpg obr. 3: DAVID, Jacques-Louis. http://en.wikipedia.org [online]. 1799 [cit. 22.2.2013]. Dostupný na WWW: ttp://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Intervention_of_the_Sabine_Women.jpg obr. 4: AGUR. http://cs.wikipedia.org [online]. 18.1.2008 [cit. 22.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mapspreadofxity.jpg obr. 5: LAMRÉ. http://commons.wikimedia.org [online]. 22.5.2006 [cit. 22.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spqrstone.jpg? obr. 6: KRONBERG, Lena. http://commons.wikimedia.org [online]. 17.10.2012 [cit. 22.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Berninis_Apollo_och_Dafne_skapad_1622-25.jpg?