15. Romantismus v evropské literatuře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.09.
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha.
Autor: Pokorná Martina
Realistický román.
básník, dramatik, prozaik,
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Klasicismus a romantismus
Romantismus Lukáš Rozsypal.
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
Evropský romantismus Název školy
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
Název Edgar Allan Poe Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Portréty literárních osobností světové literatury.
Romantismus ve světové literatuře
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Alexandr Sergejevič Puškin
Portréty literárních osobností světové literatury.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
DUM - Digitální Učební Materiál
VICTOR HUGO Aneta Matějková GPJP.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Alexandr Sergejevič Puškin
Ruský romantismus.
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Portréty literárních osobností světové literatury
Český jazyk a literatura
3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.
George Gordon Byron Marcela Jurková.
Český jazyk a literatura
Opakování z literatury 8. r. 1. část
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
Eugen Oněgin Alexander Sergejevič Puškin Miroslav Řehoř.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Romantismus ve světové literatuře: Německo, Anglie, USA Tematická oblast:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Světový romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na EOA Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2Sada:
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Romantismus ve světové literatuře: Francie Tematická oblast: Český jazyk.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _04 Osobnosti romantické literatury Téma: Dějepis.
15. Romantismus v evropské literatuře
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_05_Literatura 19. století Romantismus
ROMANTISMUS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Alexandr Sergejevič Puškin
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Literatura období romantismu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Alexandr Sergejevič Puškin
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
VY_32_INOVACE_03_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Transkript prezentace:

15. Romantismus v evropské literatuře Přehled autorů

Charakteristika romantismu: Hrdina: vyděděnec společnosti (pirát, zloděj, cikán, mnich….) Prostředí: pustá příroda (zříceniny, moře, opuštěné útesy…) Prožitky hrdinů: smutek, nešťastná láska, izolace… Rozpor mezi vysněnou představou a skutečností Protiklady: napínavý děj, fantazie… Literární forma: lyrická balada, poéma = básnická povídka, román ve verších, povídka.

ANGLIE: George Gordon BYRON 1788 – 1824 básník, bojoval za práva národů DÍLO: Childe Haroldova pouť – rozsáhlá, volně komponovaná, lyricko-epická skladba o čtyřech zpěvech. Popisuje jeho putování světem, má autobiografické prvky. Hlavní hrdina je zahořklý a má k lidem odpor. Jediné, co mu ulehčuje jeho život, je neustálé putování. Childe znamená česky panic, což byl středověký titul pro čekatele rytířství.

Sir Walter Scott 1771 - 1832 skotský básník, prozaik, romanopisec a sběratel skotských balad, představitel romantismu. Je považován za zakladatele historického románu. Dílo: Waverly (1814) Ivanhoe (1819) http://www.youtube.com/watch?v=rFCm6pimkyI

Sestry Brontëovy Sestry Anne, Emily, Charlotte Vychovány na faře v Yorkshiru Zastávaly názor, v první polovině 19. století naprosto nemyslitelný, že i neprovdaná žena má právo na samostatný život a na práci, která se jí líbí. Romány, které psaly, neměly v čase, kdy žily, obdoby. Byly drsné, realistické a popisovaly bez obalu tehdejší formální společnost.   

Charlotte Brontëová 1816 - 1855 Jana Eyrová = příběh mladé chudé vychovatelky, která pracuje v rodině mladého pána, zamilují se do sebe a Jana si myslí, že nic nemůže ohrozit jejich sňatek. To se však velice mýlí, protože v domě se začnou dít divné věci. Tento román byl několikrát zfilmován v podobě seriálu, i česky (1972) „ohnivá“ scéna CZ http://www.youtube.com/watch?v=DerRGSHiZnQ&feature=relmfu „ohnivá“ scéna AN http://www.youtube.com/watch?v=Nj-cN9t3kWI&feature=related

Emily Brontëová 1818 - 1848 Na Větrné hůrce = jediný román, který napsala. Dva hlavní hrdinové HEATCLIFF a KATEŘINA jsou vášniví, sobečtí a tvrdohlaví, nakonec je tyto vlastnosti zahubí. Román byl dvakrát zfilmován, jednou pod názvem Bouřlivé výšiny, ale filmová podoba se nemůže srovnávat s psanou.

Obsah románu

Francie: Victor Hugo 1802- 1885 Bídníci (1862, Les Misérables, někdy česky též jako Ubožáci). V románu Hugo zachycuje život v 1. třetině 19. stol. Hl. postavou je Jean Valjean. Je to bývalý galejník, který se na galeje dostal za krádež chleba. Jean se po setkání s jedním knězem stane dobrým člověkem. Jeho protihráčem je policejní prefekt Javert, který ho pronásleduje. http://www.youtube.com/watch?v=6ISKx4WZMr4

Další Hugova díla: Chrám Matky Boží v Paříži historický román: hl. hrdinové Esmeralda, Quasimodo Devadesát tři = román o Velké francouzské revoluci

Stendhal (1783 -1842) Vl. jménem: Henri Beyle Červený a černý (Julian Sorel – hl. postava) http://www.youtube.com/watch?v=CXRMQWU7sck Kartouza parmská (Věznice parmská) http://www.youtube.com/watch?v=K_-heEPTZpU

Kartouza parmská Ve svém románu nás autor zavádí do malého feudálního státečku v severní Itálii na počátku 19. století. Kolem dvora je napjaté ovzduší intrik a podvodů, v němž vládnoucí i opoziční strana střídavě ničí své oběti. A do tohoto království vstupuje hrdina románu, sedmnáctiletý Fabricio del Dango, mladý muž obdivující Napoleona. Fabricio zabíjí v sebeobraně potulného komedianta a je za tuto vraždu odsouzen k dvanácti letům vězení v mestské citadele. Zde se Fabricio setkává s dcerou velitele pevnosti generála Cantiho, s Klélií. S počáteční lítostí z vězení se vyvine nehynoucí láska. Fabricio prchá za pomoci své tety z vězení, ale svoboda se pro něj stává utrpením. Využívá tedy první možnosti a vrací se opět do pevnosti. Poměry se však v Parmě po smrti knížete uklidňují a Fabricio je omilostněn. Stává se biskupem v Parmě, jeho láska však končí tragicky. Klélie se provdá za hraběte Crestentiho, miluje však stále Fabricia. Tajně se s ním schází. Po smrti svého syna předčasně umírá a tím končí celé dílo. http://www.youtube.com/watch?v=K_-heEPTZpU http://www.youtube.com/watch?v=K_-heEPTZpU

Polsko: Adam Mickiewicz 1798 - 1855 básník Dílo: Pan Tadeáš Konrád Wallenrod

Rusko: Alexandr Sergejevič PUŠKIN 1799 - 1837 básník, ve vyhnanství, zabit v souboji Evžen Oněgin 1. román ve verších, hl. postavy: Taťána – mladá naivní dívka Evžen Oněgin – znuděný šlechtic, typ „zbytečného člověka“

Další díla Kapitánská dcerka – z doby Pugačevova povstání Boris Godunov – z doby Ivana Hrozného pohádky

Michail Jurjevič Lermontov (1814 – 1841) Básník, prozaik, psal poémy. DÍLO: Démon Hrdina naší doby

USA: Edgar Allan POE (1809 – 1849) Básník, prozaik (horor) Bohém s úzkostí ze smrti a prázdna DÍLO: Havran Jáma a kyvadlo

Kdo je na obrázku?

Kdo je na obrázku?

Kdo je na obrázku?

Doplň správně díla Evžen ………………….. Childe ………………pouť Na ………. hůrce Jáma a……………. Chrám ………… ………… v Paříži

Doplň literární hrdiny Bídníci……………………………………………………….. Na Větrné hůrce…………………………………….. Chrám Matky Boží v Paříži……………………. Evžen Oněgin……………………………………………

Použitá literatura www. Google.cz www. Wikipedia.org.cz Košťák, J.: Literatura I. díl, pracovní učebnice pro 6. – 9. roč. ZŠ, nakl. Fortuna, Praha 1994. www. Wikipedia.org.cz