ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen
Vývoj sociálních výdajů NEMOCENSKÉ DÁVKY Výdaje poklesly - za období únor – květen 2008 (vyplácí se měsíc zpětně) meziročně o 1,9 mld. Kč na 8,5 mld. Kč, tj. o 18 % Pracovní neschopnost poklesla - za období leden – duben 2008 se meziročně snížil počet ukončených případů pracovní neschopnosti z 1,162 mil. na 863 tis., tj. o 25,7 % Krátkodobá pracovní neschopnost do 14 dnů u zaměstnanců malých organizací poklesla o 45 % Počet prostonaných dnů se snížil - za období leden – duben 2008 meziročně ze 37,7 mil. dnů na 33,4 mil. dnů, tj. o 11,4 %
Vývoj výdajů na nemocenské
Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) Celkový počet vyplacených dávek poklesl ,48 mil. ,46 mil. ,46 mil. (meziročně pokles o 4 mil., tj. o 32 %) Celkové výdaje poklesly ,05 mld. Kč ,53 mld. Kč ,97 mld. Kč (meziročně pokles o 1,56 mld. Kč, tj. o 8 %)
Vývoj výdajů na dávky státní sociální podpory v letech 2006 až 2008
Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) PŘÍDAVEK NA DÍTĚ Celkový počet vyplacených dávek poklesl ,01 mil. ,64 mil. ,18 mil. (meziročně pokles o 3,4 mil., tj. o 40 %) Celkové výdaje poklesly ,68 mld. Kč ,40 mld. Kč ,91 mld. Kč (meziročně pokles o 1,49 mld. Kč, tj. o 33,8 %)
Vývoj výdajů na přídavek na dítě v letech 2006 až 2008
Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) SOCIÁLNÍ PŘÍPLATEK Celkový počet vyplacených dávek poklesl ,55 mil. ,31 mil. tis. (meziročně pokles o 382 tis., tj. o 30 %) Celkové výdaje poklesly ,91 mld. Kč ,05 mld. Kč ,42 mld. Kč (meziročně pokles o 630 mil. Kč, tj. o 30,7 %)
Vývoj výdajů na sociální příplatek v letech 2006 až 2008
Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ Celkový počet vyplacených dávek poklesl ,24 mil. tis. tis. (meziročně pokles o 242 tis., tj. o 35 %) Celkové výdaje poklesly ,0 mld. Kč mil. Kč mil. Kč (meziročně pokles o 60 mil. Kč, tj. o 9 %)
Vývoj výdajů na příspěvek na bydlení v letech 2006 až 2008
Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) RODIČOVSKÝ PŘÍSPĚVEK Celkový počet vyplacených dávek stoupl ,52 mil. ,65 mil. ,77 mil. (meziročně růst o 118 tis., tj. o 7,3 %) Celkové výdaje stouply ,55 mld. Kč ,98 mld. Kč ,85 mld. Kč (meziročně růst o 870 mil. Kč, tj. o 8 %)
Vývoj výdajů na rodičovský příspěvek v letech 2006 až 2008
Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) PORODNÉ Celkový počet vyplacených dávek stoupl (meziročně růst o 3 180, tj. o 7 %) Celkové výdaje poklesly mil. Kč mil. Kč mil. Kč (meziročně pokles o 125 mil. Kč, tj. o 17,6 %)
Vývoj výdajů na porodné v letech 2006 až 2008
Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) POHŘEBNÉ Celkový počet vyplacených dávek poklesl (meziročně pokles o , tj. o 73 %) Celkové výdaje poklesly mil. Kč mil. Kč mil. Kč (meziročně pokles o 161 mil. Kč, tj. o 73 %)
Vývoj výdajů na pohřebné v letech 2006 až 2008
Vývoj sociálních výdajů DÁVKY HMOTNÉ NOUZE (leden – květen) Celkový počet vyplacených dávek stoupl tis. tis. (meziročně růst o 13 tis., tj. o 3 %) Celkové výdaje poklesly 20071,280 mld. Kč 20081,256 mld. Kč (meziročně pokles o 24 mil. Kč, tj. o 1,2 %)
Vývoj sociálních výdajů PŘÍSPĚVEK NA PÉČI (leden – květen) Celkový počet vyplacených dávek stoupl ,50 mil. ,12 tis. (meziročně růst o 380 tis., tj. o 33,6 %) Celkové výdaje stouply 20074,89 mld. Kč 20087,68 mld. Kč (meziročně růst o 2,79 mld., tj. o 57 %)
Relace čistých příjmů zaměstnanců s dětmi a zaměstnanců bez dětí ,4 % ,2 % ,0 % ,1 % ,7 % ,2 % 1Q ,3 % Zdroj: ČSÚ
Relace mezi čistými peněžními příjmy důchodců a zaměstnanců ,9 % ,8 % ,8 % ,6 % ,2 % ,3 % 1Q ,4 % Zdroj: ČSÚ
Relace čistých peněžních vydání na zdraví (léčiva, ambulantní a ústavní péče) k celkovým čistým peněžním vydáním u důchodců ,1 % (257 Kč) ,4 % (296 Kč) 1Q 20084,4 % (383 Kč) Zdroj: ČSÚ
Dopady návrhů ČSSD v sociální oblasti
Dopady návrhů ČSSD MIMOŘÁDNÝ PŘÍSPĚVEK DŮCHODCI Kč Finanční dopad: Navrhovaný jednorázový příspěvek důchodci ve výši Kč by vyžadoval zvýšit v roce 2008 výdaje státního rozpočtu o cca 8,6 mld. Kč MIMOŘÁDNÝ PŘÍSPĚVEK NA DÍTĚ Kč (max Kč) Finanční dopad: Odhad nákladů pouze na výplatu této jednorázové dávky je cca 3,5 mld. Kč, přičemž tato částka nezahrnuje další administrativní náklady spojené se zpracováním dávky
Dopady návrhů ČSSD MIMOŘÁDNÝ 13. DŮCHOD Finanční dopad: Pokud by se jednalo o jednorázovou mimořádnou částku ve výši přiznaného důchodu, odpovídala by například v roce 2010 výši 28,9 mld. Kč s deficitem důchodového systému ve výši 23,2 mld. Kč. Pokud by se jednalo o jednorázovou částku stejnou pro všechny, tedy o obdobu již v letošním roce navrhovaných Kč, dosáhly by náklady na výplatu mimořádných důchodů, navýšených o úroveň minimální valorizace, cca 18,9 mld. Kč (deficit důchodového systému by dosáhl výše 13,2 mld. Kč).
Dopady návrhů ČSSD ZVÝŠENÍ RELACE PRŮMĚRNÉHO DŮCHODU K PRŮMĚRNÉ ČISTÉ MZDĚ NA 65 % Za předpokladu, že úrovně 65 % průměrného důchodu k průměrné mzdě má být dosaženo v základním systému důchodového pojištění, by došlo k navýšení úrovně důchodů v roce 2011 o zhruba 30 %. Finanční dopad: Při uvažovaném zvýšení relace všech průměrných důchodů na zamýšlenou úroveň dosáhnou dodatečné náklady této operace jen v roce 2011 celkem 98,1 mld. Kč.
Vývoj výdajů na důchody v % HDP
Dopady návrhů ČSSD PŘEDČASNÝ ODCHOD DO DŮCHODU PRO PRACUJÍCÍ V TĚŽKÝCH PODMÍNKÁCH Finanční dopad: Realizace tohoto opatření by si vyžádala v roce 2009 dodatečné náklady ve výši zhruba 10 mld. Kč za předpokladu podílu těchto osob odpovídajícímu pracovním kategoriím v roce 1993 NÁHRADA MZDY V PRVNÍCH 3 DNECH NEMOCI 30 % Finanční dopad: Celkový dopad navrhovaného opatření na zaměstnavatele by při zohlednění vyšší nemocnosti mohl od roku 2010 přesáhnout částku 2 mld. Kč
Dopady návrhů ČSSD ZVÝŠENÍ PLATŮ VE STÁTNÍ A VEŘEJNÉ SPRÁVĚ O 7 – 8 % Finanční dopad: Úhrnné zvýšení výdajů platy pro státní a veřejný sektor pro rok 2009 by činilo vedle už schválených 4,5 mld. Kč pro rezort školství cca 4 mld. Kč pro zbývající zaměstnance veřejné správy ZVÝŠENÍ MINIMÁLNÍ MZDY NA Kč Návrh výrazně převyšuje dynamiku inflace, průměrné mzdy i produktivity práce, v čistém vyjádření by dokonce minimální mzda jednotlivce v roce 2009 vzrostla o 20,8 % (na Kč). Zvýšení minimální mzdy by mohlo vést ke zvyšování nezaměstnanosti.
Dopady návrhů ČSSD PŘÍDAVEK NA DÍTĚ PRO STŘEDNĚ PŔIJMOVÉ SKUPINY Finanční dopad: Roční nárůst nákladů při rozšíření počtu příjemců na původní hranici (do 4násobku životního minima dítěte) ve výši stanovené současnou legislativou činí 5,1 mld. Kč. PORODNÉ NA PŮVODNÍ ÚROVEŇ Finanční dopad: Roční nárůst nákladů při návratu výše porodního na původní částku by se pohyboval kolem 670 mil. Kč.
Souhrnné dopady návrhů ČSSD Celkové náklady162,8 mld. Kč Opakované náklady121,8 mld. Kč Jednorázové náklady 41,0 mld. Kč Opakované dodatečné náklady v důchodovém a nemocenském systému odpovídají růstu pojistné sazby o 9,2 %. Celkové náklady 3,9 % HDP Opakované náklady 3 % HDP
Souhrn nákladů na jednotlivá opatření ze strany ČSSD
Dopady návrhů ČSSD Pan poslanec Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci dne 15. července 2008 uvedl: „Cílem rozpočtové politiky sociální demokracie je snížení deficitu veřejných rozpočtů pod 1 % HDP do roku 2014 a přijetí eura v témže roce.“ ???
Děkuji za pozornost