Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Analýza Centra ProEquality
Mateřská a rodičovská dovolená
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Životní úroveň (II. část)
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Zabezpečení v případě nemoci a svízelných sociálních situacích Mgr. Hana Svobodová.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Projekt Centrum podpory NRP je realizován za podpory Nadace
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Projekt PŘÍPRAVA+ v Moravskoslezském kraji Závěrečná konference CLARION CONGRESS HOTEL 29. února 2012 Mgr. Martin Kovalský vedoucí monitoringu trhu práce.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Petr NEČAS místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 8. května 2009 Sociální reformy Bilance jejich dopadů za rok 2008.
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Konference €FPA ČR řešení případové studie
Fiskální krize a sociální politika Ladislav P r ů š a Praha, 8. února 2012.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Praha, 29. března 2010 Sliby ČSSD: Cesta k bankrotu.
Studijní obor: Sociální činnost
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 14. července 2008 Sociální reformy aktuální stav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 17. dubna 2009 Bilance reformních změn za rok 2008  Nemocenské pojištění  Čisté mzdy zaměstnanců  Zaměstnávání.
Dva roky sociálních reforem Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 4. prosince 2008.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Aktuální krize zdravotnictví
Přednost početních operací
Ekonomika kontroly tabáku Dr. Hana Ross American Cancer Society.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
PŘEDNÁŠKA NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ II.. Osnova přednášky Výše dávek nemocenského pojištění  denní vyměřovací základ  rozhodné období  redukční.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 4. září 2008 Valorizace důchodů od 1. ledna 2009.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Platí teze: „Pozitiva a sociální jistoty“
ministr práce a sociálních věcí
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen

Vývoj sociálních výdajů NEMOCENSKÉ DÁVKY  Výdaje poklesly - za období únor – květen 2008 (vyplácí se měsíc zpětně) meziročně o 1,9 mld. Kč na 8,5 mld. Kč, tj. o 18 %  Pracovní neschopnost poklesla - za období leden – duben 2008 se meziročně snížil počet ukončených případů pracovní neschopnosti z 1,162 mil. na 863 tis., tj. o 25,7 %  Krátkodobá pracovní neschopnost do 14 dnů u zaměstnanců malých organizací poklesla o 45 %  Počet prostonaných dnů se snížil - za období leden – duben 2008 meziročně ze 37,7 mil. dnů na 33,4 mil. dnů, tj. o 11,4 %

Vývoj výdajů na nemocenské

Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,48 mil.  ,46 mil.  ,46 mil. (meziročně pokles o 4 mil., tj. o 32 %) Celkové výdaje poklesly  ,05 mld. Kč  ,53 mld. Kč  ,97 mld. Kč (meziročně pokles o 1,56 mld. Kč, tj. o 8 %)

Vývoj výdajů na dávky státní sociální podpory v letech 2006 až 2008

Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) PŘÍDAVEK NA DÍTĚ Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,01 mil.  ,64 mil.  ,18 mil. (meziročně pokles o 3,4 mil., tj. o 40 %) Celkové výdaje poklesly  ,68 mld. Kč  ,40 mld. Kč  ,91 mld. Kč (meziročně pokles o 1,49 mld. Kč, tj. o 33,8 %)

Vývoj výdajů na přídavek na dítě v letech 2006 až 2008

Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) SOCIÁLNÍ PŘÍPLATEK Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,55 mil.  ,31 mil.  tis. (meziročně pokles o 382 tis., tj. o 30 %) Celkové výdaje poklesly  ,91 mld. Kč  ,05 mld. Kč  ,42 mld. Kč (meziročně pokles o 630 mil. Kč, tj. o 30,7 %)

Vývoj výdajů na sociální příplatek v letech 2006 až 2008

Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,24 mil.  tis.  tis. (meziročně pokles o 242 tis., tj. o 35 %) Celkové výdaje poklesly  ,0 mld. Kč  mil. Kč  mil. Kč (meziročně pokles o 60 mil. Kč, tj. o 9 %)

Vývoj výdajů na příspěvek na bydlení v letech 2006 až 2008

Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) RODIČOVSKÝ PŘÍSPĚVEK Celkový počet vyplacených dávek stoupl  ,52 mil.  ,65 mil.  ,77 mil. (meziročně růst o 118 tis., tj. o 7,3 %) Celkové výdaje stouply  ,55 mld. Kč  ,98 mld. Kč  ,85 mld. Kč (meziročně růst o 870 mil. Kč, tj. o 8 %)

Vývoj výdajů na rodičovský příspěvek v letech 2006 až 2008

Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) PORODNÉ Celkový počet vyplacených dávek stoupl    (meziročně růst o 3 180, tj. o 7 %) Celkové výdaje poklesly  mil. Kč  mil. Kč  mil. Kč (meziročně pokles o 125 mil. Kč, tj. o 17,6 %)

Vývoj výdajů na porodné v letech 2006 až 2008

Vývoj sociálních výdajů STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (období leden – květen) POHŘEBNÉ Celkový počet vyplacených dávek poklesl    (meziročně pokles o , tj. o 73 %) Celkové výdaje poklesly  mil. Kč  mil. Kč  mil. Kč (meziročně pokles o 161 mil. Kč, tj. o 73 %)

Vývoj výdajů na pohřebné v letech 2006 až 2008

Vývoj sociálních výdajů DÁVKY HMOTNÉ NOUZE (leden – květen) Celkový počet vyplacených dávek stoupl  tis.  tis. (meziročně růst o 13 tis., tj. o 3 %) Celkové výdaje poklesly  20071,280 mld. Kč  20081,256 mld. Kč (meziročně pokles o 24 mil. Kč, tj. o 1,2 %)

Vývoj sociálních výdajů PŘÍSPĚVEK NA PÉČI (leden – květen) Celkový počet vyplacených dávek stoupl  ,50 mil.  ,12 tis. (meziročně růst o 380 tis., tj. o 33,6 %) Celkové výdaje stouply  20074,89 mld. Kč  20087,68 mld. Kč (meziročně růst o 2,79 mld., tj. o 57 %)

Relace čistých příjmů zaměstnanců s dětmi a zaměstnanců bez dětí ,4 % ,2 % ,0 % ,1 % ,7 % ,2 % 1Q ,3 % Zdroj: ČSÚ

Relace mezi čistými peněžními příjmy důchodců a zaměstnanců ,9 % ,8 % ,8 % ,6 % ,2 % ,3 % 1Q ,4 % Zdroj: ČSÚ

Relace čistých peněžních vydání na zdraví (léčiva, ambulantní a ústavní péče) k celkovým čistým peněžním vydáním u důchodců ,1 % (257 Kč) ,4 % (296 Kč) 1Q 20084,4 % (383 Kč) Zdroj: ČSÚ

Dopady návrhů ČSSD v sociální oblasti

Dopady návrhů ČSSD MIMOŘÁDNÝ PŘÍSPĚVEK DŮCHODCI Kč  Finanční dopad: Navrhovaný jednorázový příspěvek důchodci ve výši Kč by vyžadoval zvýšit v roce 2008 výdaje státního rozpočtu o cca 8,6 mld. Kč MIMOŘÁDNÝ PŘÍSPĚVEK NA DÍTĚ Kč (max Kč)  Finanční dopad: Odhad nákladů pouze na výplatu této jednorázové dávky je cca 3,5 mld. Kč, přičemž tato částka nezahrnuje další administrativní náklady spojené se zpracováním dávky

Dopady návrhů ČSSD MIMOŘÁDNÝ 13. DŮCHOD  Finanční dopad: Pokud by se jednalo o jednorázovou mimořádnou částku ve výši přiznaného důchodu, odpovídala by například v roce 2010 výši 28,9 mld. Kč s deficitem důchodového systému ve výši 23,2 mld. Kč.  Pokud by se jednalo o jednorázovou částku stejnou pro všechny, tedy o obdobu již v letošním roce navrhovaných Kč, dosáhly by náklady na výplatu mimořádných důchodů, navýšených o úroveň minimální valorizace, cca 18,9 mld. Kč (deficit důchodového systému by dosáhl výše 13,2 mld. Kč).

Dopady návrhů ČSSD ZVÝŠENÍ RELACE PRŮMĚRNÉHO DŮCHODU K PRŮMĚRNÉ ČISTÉ MZDĚ NA 65 %  Za předpokladu, že úrovně 65 % průměrného důchodu k průměrné mzdě má být dosaženo v základním systému důchodového pojištění, by došlo k navýšení úrovně důchodů v roce 2011 o zhruba 30 %.  Finanční dopad: Při uvažovaném zvýšení relace všech průměrných důchodů na zamýšlenou úroveň dosáhnou dodatečné náklady této operace jen v roce 2011 celkem 98,1 mld. Kč.

Vývoj výdajů na důchody v % HDP

Dopady návrhů ČSSD PŘEDČASNÝ ODCHOD DO DŮCHODU PRO PRACUJÍCÍ V TĚŽKÝCH PODMÍNKÁCH  Finanční dopad: Realizace tohoto opatření by si vyžádala v roce 2009 dodatečné náklady ve výši zhruba 10 mld. Kč za předpokladu podílu těchto osob odpovídajícímu pracovním kategoriím v roce 1993 NÁHRADA MZDY V PRVNÍCH 3 DNECH NEMOCI 30 %  Finanční dopad: Celkový dopad navrhovaného opatření na zaměstnavatele by při zohlednění vyšší nemocnosti mohl od roku 2010 přesáhnout částku 2 mld. Kč

Dopady návrhů ČSSD ZVÝŠENÍ PLATŮ VE STÁTNÍ A VEŘEJNÉ SPRÁVĚ O 7 – 8 %  Finanční dopad: Úhrnné zvýšení výdajů platy pro státní a veřejný sektor pro rok 2009 by činilo vedle už schválených 4,5 mld. Kč pro rezort školství cca 4 mld. Kč pro zbývající zaměstnance veřejné správy ZVÝŠENÍ MINIMÁLNÍ MZDY NA Kč  Návrh výrazně převyšuje dynamiku inflace, průměrné mzdy i produktivity práce, v čistém vyjádření by dokonce minimální mzda jednotlivce v roce 2009 vzrostla o 20,8 % (na Kč). Zvýšení minimální mzdy by mohlo vést ke zvyšování nezaměstnanosti.

Dopady návrhů ČSSD PŘÍDAVEK NA DÍTĚ PRO STŘEDNĚ PŔIJMOVÉ SKUPINY  Finanční dopad: Roční nárůst nákladů při rozšíření počtu příjemců na původní hranici (do 4násobku životního minima dítěte) ve výši stanovené současnou legislativou činí 5,1 mld. Kč. PORODNÉ NA PŮVODNÍ ÚROVEŇ  Finanční dopad: Roční nárůst nákladů při návratu výše porodního na původní částku by se pohyboval kolem 670 mil. Kč.

Souhrnné dopady návrhů ČSSD  Celkové náklady162,8 mld. Kč  Opakované náklady121,8 mld. Kč  Jednorázové náklady 41,0 mld. Kč  Opakované dodatečné náklady v důchodovém a nemocenském systému odpovídají růstu pojistné sazby o 9,2 %.  Celkové náklady 3,9 % HDP  Opakované náklady 3 % HDP

Souhrn nákladů na jednotlivá opatření ze strany ČSSD

Dopady návrhů ČSSD  Pan poslanec Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci dne 15. července 2008 uvedl:  „Cílem rozpočtové politiky sociální demokracie je snížení deficitu veřejných rozpočtů pod 1 % HDP do roku 2014 a přijetí eura v témže roce.“ ???

Děkuji za pozornost