Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr. Vladimír Kostka Tematický celekSeminář komunikačních dovedností Ročník4. ročník Datum tvorby Anotacevýklad nové látky Metodický pokynvyučující má k dispozici kompletní výkladový text Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
SEMINÁŘ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ OBHAJOBA MATURITNÍ PRÁCE
Vytvořili jste maturitní práci, je to vaše dobré dílo a teď ho musíte „prodat“ Důležitá jsou pravidla – která je potřebné znát – která je potřebné použít Důležitý je první dojem
Jaké jsou hlavní předpoklady úspěšné obhajoby? Cíl: – přesvědčivě prezentovat projekt – působit jistě a odborně – informovat a přesvědčit Komunikační prostředky – specifický (odborný) jazyk – vždy k posluchačům - komisi
Příprava prezentace
Podnět k prezentaci, publikum a prostředí podnětem je úspěšná obhajoba maturitní práce publikem je celá komise, hlavně vedoucí práce a oponent prezentovat budete v učebně na PC a interaktivní tabuli
Jaký máte CÍL? přesvědčit komisi, že jste práci zpracovali pečlivě, podle zadání a že jí rozumíte že práci umíte vysvětlit že otázky vedoucího a oponenta umíte dobře a úplně odpovědět že umíte vystupovat a mluvit
Shromažďování, výběr a uspořádání materiálu pro prezentaci informace o projektu co bylo v zadání jaké problémy jste řešili a konzultovali k čemu jste dospěli (řešení, vlastní výsledky, zkušenosti a poznatky) odpovědi na dotazy
Výběr materiálu jen důležité věci pro dosažení vašeho cíle – úspěšné obhajoby čas – máte max. 30 minut (cca 15 min. o práci a 10 min. odpovědi na dotazy) C Í L mám stále před očima!
Správná dramaturgie - je taková, že vás komise sleduje se zájmem -že budete mluvit věcně, srozumitelně, nahlas, sebejistě a všechno vysvětlíte -že nenecháte prostor na dotazy !!! (vždy riziko – nevíte, na co se zeptají)
Strhující zahájení startovní signál (sebevědomý nástup, zrakový kontakt, jasné zahájení) představení se (jméno, název práce) stručně informace o cílech a obsahu vystoupení a pak hned k práci – komentujte vybrané obrázky (výkresy, detaily)
Konec dobrý, všechno dobré závěr stručný!!! oslovte komisi stručně shrňte výsledky práce a přejděte k dotazům z posudků
Vystupování mluvit zpaměti (ale s pomůckami) – nikdy nečíst! mluvit srozumitelně, klidně, věcně sledovat čas – vyzkoušet si, jak dlouho mi prezentace trvá (max. 30 minut) sledovat reakce komise mluvit správně česky
Zvládnout vystoupení dobře se připravit získat sebejistotu využívat řeč těla volit správná slova (slovní zásoba) zvládnout trému, strach … dobře se připravit
Technika prezentace
Obsahová a formální stránka prezentace nadpisy – musí mít vztah k textu – krátké a srozumitelné, hesla – musí pomáhat vyznat se v prezentaci – hlavní témata nebo problémy práce – otázky vedoucího a oponenta
použití textu na slidech – krátké věty, spíše hesla – jedna věta = jedna myšlenka – jednoduché výrazy – max. 7 řádků na jednom slidu – pozor na pravopis !!! – pozor na typografická pravidla
barvy – písmo na černém nebo tmavě modrém podkladu (obzvláště pro interaktivní tabule!) – max. 3 barvy na obrázku – pozor na příliš světlé barvy – splývají – různý obsah (úroveň) – různá barva, stejná úroveň – stejná barva – jednotné používání barev pro celou prezentaci
barvy – písmo na černém nebo tmavě modrém podkladu – max. 3 barvy na obrázku – pozor na příliš světlé barvy – splývají – různý obsah (úroveň) – různá barva, stejná úroveň – stejná barva – jednotné používání barev pro celou prezentaci
písmo – bezpatkové písmo – dostatečně velké a čitelné – používat jeden druh – nepoužívat „efekty“ – jednoduché písmo, ne ozdobné – používat velká i malá písmena (nejen velká)
uspořádání, vzhled – jednotné pro celou prezentaci – nejdůležitější do středu („zlatý řez“) – používat jen známé symboly, zkratky – pozor na přehlednost – méně je více
Grafické vyjadřování – grafy, tabulky, obrázky vždy jen tam, kde je to vhodné k vyjádření myšlenek k oživení prezentace
Grafy, diagramy názorné vyjádření čísel nebo organizační struktury typ grafumožné obsahy sloupkovýporovnávání informací liniovývyjádření změn, časové řady výsečovýstruktura hodnocených jevů organizačníhierarchická organizační struktura
Podíl tržeb podle čtvrtletí
vedoucí pracovník asistent
na co si dát pozor – raději 2D, nepoužívat 3D – kontrolovat soulad čísel a grafu – používejte zaokrouhlená čísla – diagramy nepřetěžujte informacemi – dodržujte pravidla pro písmo, barvu a rozsah textu
Tabulky vyjádření číselných řad, průběhů nebo vývojových změn jen 3 až 5 řádků a sloupců – čitelnost k číslům a zkratkám legendu volte vhodnou šířku čar
tabulka JménoČísloBarva Aleš1Bílá Běla2Zelená Cyril3Černá David4Modrá
Shrom. ESUOEvrop. shrom.Evropský parlament Německo Francie Itálie Nizozemsko Belgie Lucembursko Velká Británie Dánsko Irsko Řecko Španělsko Portugalsko Švédsko Rakousko Finsko ČR Estonsko6666 Kypr6666 Lotyšsko8998 Litva Maďarsko Malta5555 Polsko Slovinsko7777 Slovensko Bulharsko Rumunsko
Obrázky výkresy, detaily z práce – to, co chcete nebo potřebujete komentovat (na co byl dotaz) fotografie, kresby obrázky používejte uvážlivě nepoužívejte obrázky k protahování prezentace
volte jednoduché obrázky nebo symboly – váš úmysl musí být rychle pochopitelný dbejte na kvalitu obrázků – obrysy a barvy musejí být dobře rozeznatelné
Po prezentaci Každou prezentaci vyhodnoťte, poznamenejte si doporučení pro zlepšení a neustále se zdokonalujte. JEN CVIČENÍ DĚLÁ MISTRA.
Literatura HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace : Jak s jistotou prezentovat a působivě přednášet. Překl. Ing. Petr Kunst, CSc.. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a. s., s. ISBN