Udržitelný rozvoj na místní a regionální úrovni – případová studie Vsetín
Milníky v zavádění MA21 ve Vsetíně počátek 90.let: první pokusy o činnosti blízké MA 21 (požadavek „zdola“) 1995: oficializace procesu, nositelem SVPP Ledňáček (systémy kulatých stolů, témata, širší zapojení partnerů) přelom tisíciletí: některé krizové okamžiky (ztráta dynamiky, vyhoření nositelů …), hledání nových přístupů 2000-2004: zapojení procesu MA 21 do oficiálních struktur (Komise MA 21), nové formy práce s veřejností 2004-dosud: převzetí koordinace ze strany SPKP, propojení s projektem Vsetín-Zdravé město, snaha o kvalitativní hledisko procesu
Etapy vývoje města Vsetína k udržitelnému rozvoji od roku 1999 - MA 21, Dětský parlament od roku 2001 - MA 21 dle projektu Zdravé město od roku 2001 - řízení úřadu dle ISO 9001 a 14001 od roku 2002 - partnerství a projektové řízení od roku 2003 - sebehodnocení dle modelu CAF od roku 2003 - indikátory UR (Evropská sada TUR) od roku 2003 - Benchmarking od roku 2004 - Balanced Scorecard
Zavedení indikátorů udržitelného rozvoje - vymezení účelu z pozice města Obec tím, že přistoupí k hodnocení evropských indikátorů získá: objektivní hodnoty kvality života v obci, sloužící k přípravě rozvojových a strategických plánů, územně plánovací dokumentace systém, na jehož základě je možné stanovit priority, v případě delšího sledování trendy vývoje argumenty ve vztahu k občanům podklady pro žádosti, granty – zvýší jejich důvěryhodnost vyloučí empirické a subjektivní hodnocení problémů občanů srovnání s obcemi v Evropě
Zavedení indikátorů udržitelného rozvoje - vymezení účelu z pozice občanů města Občan tím, že obec přistoupí na hodnocení indikátorů, získá: jistotu, že obec může pracovat objektivně, bez lokálních a jiných zájmů důkaz o zájmu obce spravovat věci veřejné transparentně
Evropská sada indikátorů (1) ZÁKLADNÍ INDIKÁTORY č. Indikátor 1 Spokojenost občanů s místní společenstvím Obecná spokojenost občanů s různými rysy samosprávy 2 Místní příspěvek globálním klimatickým změnám Emise CO2 (v delším časovém úseku, při určení zjednodušené metodiky, se tento indikátor soustředí na ekologické následky) 3 Mobilita a místní přeprava cestujících Denní vzdálenosti přepravy cestujících a způsoby dopravy 4 Dostupnost místních veřejných parků a služeb Přístup obyvatel k nejbližšímu parku a přístup k základním službám 5 Kvalita místního ovzduší Počet dní s dobrou kvalitou ovzduší B DOPLŇKOVÉ INDIKÁTORY č. Indikátor 6 Cesty dětí do a ze školy Způsob dopravy dětí mezi domovem a školou 7 Udržitelné řízení místní samosprávy a místního podnikání Podíl veřejných a soukromých organizací, které přijaly a užívají environmentální a sociální metody řízení 8 Hluk Podíl populace vystavené škodlivému hluku v prostředí 9 Udržitelné využívání půdy Udržitelný rozvoj, obnova a ochrana půdy a stanovišť pod danou samosprávou 10 Výrobky propagující udržitelnost Podíl spotřeby výrobků s označením ekologický, organického původu nebo vzájemně výhodný
Evropská sada indikátorů (2) Příklad výsledků: Zdroj: http://www.agenda21.cz/timur/
Evropská sada indikátorů (3) Příklad výsledků: Zdroj: http://www.agenda21.cz/timur/
Postup při zavádění indikátorů Prvotní je funkční geografický informační systém (GIS) Aktuální databáze evidence obyvatel Propojení databáze evidence obyvatel s GIS Vyhodnocení datových interních zdrojů Vyhodnocení datových externích zdrojů Vlastní modelování území Jako důležitý zdroj dat slouží v mnoha případech i dotazníkové šetření
Příklad č. 1 Indikátor A.4. Dostupnost místních veřejných parků a služeb Tento indikátor je typickou aplikací GIS. Pro jeho zpracování je třeba mít k dispozici: geografický informační systém evidenci obyvatel propojení na č.p. VÝSLEDKY 82,8 23.978 28.957 recyklační hnízda 49,2 14.233 zákl. zdravotní služby 46,8 1.512 3.232 základní školy obchody s potravinami 87,5 25.363 zastávky MHD Obyvatelé v % počet obyvatel do 300 m počet obyvatel DOSTUPNOST
Dostupnost zastávek MHD – do 300 m
Příklad č. 2 Indikátor B.6. Cesty dětí do a ze školy Indikátor B.6 je typický dotazníkový indikátor. Pro získání výsledků ve Vsetíně byly osloveny všechny základní školy: počet respondentů: 2.067 vyřazeno: 3 ZŠ Integra 131 ZŠ Luh 504 ZŠ Ohrada 368 ZŠ Rokytnice 302 ZŠ Sychrov 261 ZŠ Trávníky 498 Celkem 2.064
Výsledky B.6
Výsledky B.6
Vsetín, srdce Valašska - příjemné město k životu, práci a zábavě; město usilující o zvyšování kvality života při respektování udržitelného rozvoje Pracovní příležitosti Dostupné bydlení Příležitosti k využití volného času Zdravé a půvabné město Bezpečné město Motivující pracovní příležitost Dostupné služby, péče, vzdělávání a možnosti spolkového, kulturního a duchovního života Odpovídající bydlení a upravené město Prevence a bezpečnost Zodpovědné financování a financování z různých zdrojů Účelné hospodaření s finančními prostředky a majetkem města Promyšlená příprava a realizace investičních akcí Kvalitní činnost radnice, městské policie, technických služeb, vlastních školských, kulturních,sportovních a ostatních zařízení Partnerství k realizaci záměrů, podnikání a vzdělanosti; podpora spolků a neziskových organizací Posilování prostředí spolupráce, důvěry a zodpovědnosti Zdokonalování procesu komunitního plánování a projektového řízení Rozvíjení dovedností a znalostí, zavádění nových metod a efektivních technologií Možnosti pro zdravý životní styl a sportování Strategická mapa Občan, klient Hospodárnost a financování aktivit Interní procesy Učení se a růst
4.2 Počet realizovaných projektů na zkrášlení města Odpovídající bydlení a upravené město 4.1 Index kvality života na sídlišti 1.2 Počet projektů ke zvyšování zaměstnanosti a rozvoj lidských zdrojů 3.2 Možnosti pro zdravý životní styl 3.1 Indikátor zdraví obyvatelstva Možnosti pro zdravý životní styl a sportování 2.1 Dostupnost vybraných služeb a péče Dostupné služby, péče, vzdělávání a možnosti spolkového, kulturního a duchovního života 1.3 Dopravní dostupnost v souvislosti se zaměstnaností 1.1 Míra nezaměstnanosti Motivující pracovní příležitost Občan, klient 0.3 Počet obyvatel města 0.2 Ekologická stopa 0.1 Index spokojenosti občanů Vize Měřítko Téma/ perspektiva