Milníky v zavádění MA21 ve Vsetíně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

VSETÍN a jeho snaha o pokrok v oblasti životního prostředí
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Lokální ekonomika základ rozvoje. Kdo vyřeší náš problém Udělám to sám Dejte mi lidi, já to udělám Ať si to udělají sami.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Trvale udržitelný rozvoj v koncepci rozvoje obcí, měst a regionů v čr
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Společnost pro trvale udržitelný život – diskusní seminář Praha
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
M ĚSTSKÁ ČÁST P RAHA 21 M ĚSTSKÁ ČÁST P RAHA 21 Zavádění procesu místní Agendy 21 Strategie, otevřenost, komunikace koordinátorka MA21 Iva Hájková
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Indikátory udržitelného rozvoje pro MČ Praha - Libuš Setkání k projektu „Strategicky se rozvíjející městská část Praha - Libuš respektující principy udržitelnosti/udržitelného.
Veřejné setkání dne 21. května 2012 rok 2012 – rok 2022.
Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR.
VÝSLEDKY INDIKÁTORŮ V PRAZE - LIBUŠI
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
KPSS Vsetínska v systému udržitelného rozvoje Seminář KÚ ZK, Hotel Moskva, 14. listopadu 2007 Ing. Petr Kozel, Společnost pro komunitní práci Vsetín o.p.s.
Společenská odpovědnost organizací
Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice, Hodnocení MA21 Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice,
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
„Místní partnerství ve Vsetíně“ Seminář Knihovny a strukturální fondy EU II – využití prostředků EU na podporu rozvoje knihoven.
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
1 Poznámky k přístupu k MA 21 ve Vsetíně Ing. Milan Půček, MBA, PhD. Konference 10 let MA 21 ve Vsetíně , zámek.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR Ing.arch. Marie Petrová PS URROU,
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Ohlédnutí za deseti lety řízení kvality na Městském úřadě Kopřivnice
Poznámky k přístupu k MA 21 ve Vsetíně
MAP – Místní akční plán ORP RK
indikátory udržitelného rozvoje na místní úrovni
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Cestovní ruch v přeshraniční spolupráci
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Udržitelný rozvoj na místní a regionální úrovni – případová studie Vsetín

Milníky v zavádění MA21 ve Vsetíně počátek 90.let: první pokusy o činnosti blízké MA 21 (požadavek „zdola“) 1995: oficializace procesu, nositelem SVPP Ledňáček (systémy kulatých stolů, témata, širší zapojení partnerů) přelom tisíciletí: některé krizové okamžiky (ztráta dynamiky, vyhoření nositelů …), hledání nových přístupů 2000-2004: zapojení procesu MA 21 do oficiálních struktur (Komise MA 21), nové formy práce s veřejností 2004-dosud: převzetí koordinace ze strany SPKP, propojení s projektem Vsetín-Zdravé město, snaha o kvalitativní hledisko procesu

Etapy vývoje města Vsetína k udržitelnému rozvoji od roku 1999 - MA 21, Dětský parlament od roku 2001 - MA 21 dle projektu Zdravé město od roku 2001 - řízení úřadu dle ISO 9001 a 14001 od roku 2002 - partnerství a projektové řízení od roku 2003 - sebehodnocení dle modelu CAF od roku 2003 - indikátory UR (Evropská sada TUR) od roku 2003 - Benchmarking od roku 2004 - Balanced Scorecard

Zavedení indikátorů udržitelného rozvoje - vymezení účelu z pozice města Obec tím, že přistoupí k hodnocení evropských indikátorů získá: objektivní hodnoty kvality života v obci, sloužící k přípravě rozvojových a strategických plánů, územně plánovací dokumentace systém, na jehož základě je možné stanovit priority, v případě delšího sledování trendy vývoje argumenty ve vztahu k občanům podklady pro žádosti, granty – zvýší jejich důvěryhodnost vyloučí empirické a subjektivní hodnocení problémů občanů srovnání s obcemi v Evropě

Zavedení indikátorů udržitelného rozvoje - vymezení účelu z pozice občanů města Občan tím, že obec přistoupí na hodnocení indikátorů, získá: jistotu, že obec může pracovat objektivně, bez lokálních a jiných zájmů důkaz o zájmu obce spravovat věci veřejné transparentně

Evropská sada indikátorů (1) ZÁKLADNÍ INDIKÁTORY č. Indikátor 1 Spokojenost občanů s místní společenstvím Obecná spokojenost občanů s různými rysy samosprávy 2 Místní příspěvek globálním klimatickým změnám Emise CO2 (v delším časovém úseku, při určení zjednodušené metodiky, se tento indikátor soustředí na ekologické následky) 3 Mobilita a místní přeprava cestujících Denní vzdálenosti přepravy cestujících a způsoby dopravy 4 Dostupnost místních veřejných parků a služeb Přístup obyvatel k nejbližšímu parku a přístup k základním službám 5 Kvalita místního ovzduší Počet dní s dobrou kvalitou ovzduší B DOPLŇKOVÉ INDIKÁTORY č. Indikátor 6 Cesty dětí do a ze školy Způsob dopravy dětí mezi domovem a školou 7 Udržitelné řízení místní samosprávy a místního podnikání Podíl veřejných a soukromých organizací, které přijaly a užívají environmentální a sociální metody řízení 8 Hluk Podíl populace vystavené škodlivému hluku v prostředí 9 Udržitelné využívání půdy Udržitelný rozvoj, obnova a ochrana půdy a stanovišť pod danou samosprávou 10 Výrobky propagující udržitelnost Podíl spotřeby výrobků s označením ekologický, organického původu nebo vzájemně výhodný

Evropská sada indikátorů (2) Příklad výsledků: Zdroj: http://www.agenda21.cz/timur/

Evropská sada indikátorů (3) Příklad výsledků: Zdroj: http://www.agenda21.cz/timur/

Postup při zavádění indikátorů Prvotní je funkční geografický informační systém (GIS) Aktuální databáze evidence obyvatel Propojení databáze evidence obyvatel s GIS Vyhodnocení datových interních zdrojů Vyhodnocení datových externích zdrojů Vlastní modelování území Jako důležitý zdroj dat slouží v mnoha případech i dotazníkové šetření

Příklad č. 1 Indikátor A.4. Dostupnost místních veřejných parků a služeb Tento indikátor je typickou aplikací GIS. Pro jeho zpracování je třeba mít k dispozici: geografický informační systém evidenci obyvatel propojení na č.p. VÝSLEDKY 82,8 23.978 28.957 recyklační hnízda 49,2 14.233 zákl. zdravotní služby 46,8 1.512 3.232 základní školy obchody s potravinami 87,5 25.363 zastávky MHD Obyvatelé v % počet obyvatel do 300 m počet obyvatel DOSTUPNOST

Dostupnost zastávek MHD – do 300 m

Příklad č. 2 Indikátor B.6. Cesty dětí do a ze školy Indikátor B.6 je typický dotazníkový indikátor. Pro získání výsledků ve Vsetíně byly osloveny všechny základní školy: počet respondentů: 2.067 vyřazeno: 3 ZŠ Integra 131 ZŠ Luh 504 ZŠ Ohrada 368 ZŠ Rokytnice 302 ZŠ Sychrov 261 ZŠ Trávníky 498 Celkem 2.064

Výsledky B.6

Výsledky B.6

Vsetín, srdce Valašska - příjemné město k životu, práci a zábavě; město usilující o zvyšování kvality života při respektování udržitelného rozvoje Pracovní příležitosti Dostupné bydlení Příležitosti k využití volného času Zdravé a půvabné město Bezpečné město Motivující pracovní příležitost Dostupné služby, péče, vzdělávání a možnosti spolkového, kulturního a duchovního života Odpovídající bydlení a upravené město Prevence a bezpečnost Zodpovědné financování a financování z různých zdrojů Účelné hospodaření s finančními prostředky a majetkem města Promyšlená příprava a realizace investičních akcí Kvalitní činnost radnice, městské policie, technických služeb, vlastních školských, kulturních,sportovních a ostatních zařízení Partnerství k realizaci záměrů, podnikání a vzdělanosti; podpora spolků a neziskových organizací Posilování prostředí spolupráce, důvěry a zodpovědnosti Zdokonalování procesu komunitního plánování a projektového řízení Rozvíjení dovedností a znalostí, zavádění nových metod a efektivních technologií Možnosti pro zdravý životní styl a sportování Strategická mapa Občan, klient Hospodárnost a financování aktivit Interní procesy Učení se a růst

4.2 Počet realizovaných projektů na zkrášlení města Odpovídající bydlení a upravené město 4.1 Index kvality života na sídlišti 1.2 Počet projektů ke zvyšování zaměstnanosti a rozvoj lidských zdrojů 3.2 Možnosti pro zdravý životní styl 3.1 Indikátor zdraví obyvatelstva Možnosti pro zdravý životní styl a sportování 2.1 Dostupnost vybraných služeb a péče Dostupné služby, péče, vzdělávání a možnosti spolkového, kulturního a duchovního života 1.3 Dopravní dostupnost v souvislosti se zaměstnaností 1.1 Míra nezaměstnanosti Motivující pracovní příležitost Občan, klient 0.3 Počet obyvatel města 0.2 Ekologická stopa 0.1 Index spokojenosti občanů Vize Měřítko Téma/ perspektiva