Nervová soustava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Obvodové – periferní nervy
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ŘÍDÍCÍ SOUSTAVY.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Řízení lidského organizmu
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Čidla receptory.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava a smyslové orgány
Řízení organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3367 NázevNervová soustava člověka Téma hodinyČlověk – Nervová soustava.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

nervová soustava

Příští hodinu referát SMYSLOVÁ SOUSTAVA

nervová soustava VŽDY NA Obratlovci nervová soustava VŽDY NA HŘBETNÍ STRANĚ TĚLA TVOŘENÁ MOZKEM, MÍCHOU, NERVY

základní stavební jednotkou nervové soustavy je neuron

Na jaké dvě základní skupiny se člení části nervové soustavy? centrální nervová soustava obvodová nervová soustava Na jaké dvě základní skupiny se člení části nervové soustavy?

PŘEDNÍ MOZEK STŘEDNÍ MOZEK ZADNÍ MOZEK

MOZEK PŘEDNÍ ZADNÍ STŘEDNÍ ŘÍDÍ ŘÍDÍ U RYB, OBOJŽIVELNÍKŮ A PLAZŮ SE PODÍLÍ NA ŘÍZENÍ POHYBŮ U PTÁKŮ A SAVCŮ ZDOKONALUJE ZRAKOVÉ A SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ MOZEČEK PRODLOUŽENÁ MÍCHA KONCOVÝ MOZEK MEZIMOZEK PŘIJÍMÁ SIGNÁLY ZE SMYSLŮ, CENTRUM MYŠLENÍ ŘÍDÍ ŘÍDÍ POHYBY A ROVNOVÁHU TĚLA ŘÍDÍ ČINNOST SRDCE, OBĚH KRVE, DÝCHÁNÍ CITY, STRACH, AGRESI, HLAD A ŽÍZEŇ

koncový mozek

RYBY malý protáhlý mozek dobře vyvinutý je zejména střední mozek a mícha procházející páteřním kanálem

OBOJŽIVELNÍCI rozvinutý zejména střední mozek

PLAZI hlavní ústředí je v koncovém mozku poprvé – šedá kůra mozková

PTÁCI silný rozvoj koncového mozku a mozečku – souvisí s létáním

hlavní centrum – koncový mozek s šedou kůrou mozkovou SAVCI hlavní centrum – koncový mozek s šedou kůrou mozkovou probíhá rozbrázdění šedé kůry a tím zvětšení jejího povrchu KRÁLÍK PES

mozek člověka nosorožce delfína

PŘIJETÍ PODNĚTU = INFORMACE ODPOVĚĎ = POKYN VÝKONNÉMU ORGÁNU Jaké jsou tři základní kroky nervové činnosti? Jak souhrnně těmto třem krokům říkáme? REFLEX PŘIJETÍ PODNĚTU = INFORMACE ZPRACOVÁNÍ PODNĚTU ODPOVĚĎ = POKYN VÝKONNÉMU ORGÁNU

Podráždění čidla bolesti v kůži vyvolá vznik vzruchu, který se šíří do míchy, odtud je vyslán pokyn svalu (ruka ucukne).Současně je informace o bolestivém podnětu vedena do mozku (uvědomíme si, co se stalo).

POPIŠ OBRÁZEK NA PŘÍKLADU REFLEXU U LOVECKÉHO PSA, KTERÝ VIDÍ ZAJÍCE.

Autonomní nervová soustava  či vegetativní soustava je součástí  obvodové nervové soustavy, jejím úkolem je udržovat stálé vnitřní prostředí organismu. Tato činnost je vykonávána bez vědomé činnosti jedince. Udržuje srdeční a dýchací frekvenci, vykonává proces trávení, pocení, močení, tvoří sliny, ovládá průměr zornice, má důležitou úlohu v pohlavním vzrušení. Ačkoliv nejvíce jeho činností je nevědomých, některé, jako proces dýchání, pracují v součinnosti s vědomými procesy. Pojem autonomní nervový systém by se dal jednoduše definovat jako "organizované skupiny smyslových a pohybových neuronů , jež inervují útroby“. Tyto neurony tvoří reflexní oblouky, z nichž část zasahuje do prodloužené míchy. Pokud je poškozen pouze centrální nervový systém, život je stále možný, neboť nejsou zasaženy jeho části řídící činnosti kardiovaskulární, trávicí a dýchací soustavy.

Přečti si text v učebnici str. 28 pod otázkou 10 až str. 30 . Prohlédni následující obrázky a text. Urči, který z reflexů je vrozený a který podmíněný a rozhodni, který z podnětů vyvolává daný reflex.

potrava vyvolá pomocí reflexu vylučování slin pokud se při podávání potravy vždy rozsvítí žárovka, zaznamená to oko a podnět jde do zrakového centra v mozku opakuje-li se několikrát podání potravy spolu se svícením, vytvoří se v mozku mezi zrakovým centrem a centrem pro potravu spojení slinění u psa pak vyvolá pouhé rozsvícení žárovky (bez podání potravy)

potrava vyvolá slinění pomocí VROZENÉHO REFLEXU vylučování slin podmíněné světlem - PODMÍNĚNÝ REFLEX

RYBY malý protáhlý mozek dobře vyvinutý je zejména střední mozek a mícha procházející páteřním kanálem

OBOJŽIVELNÍCI rozvinutý zejména střední mozek

PLAZI hlavní ústředí je v koncovém mozku poprvé – šedá kůra mozková

PTÁCI silný rozvoj koncového mozku a mozečku – souvisí s létáním

hlavní centrum – koncový mozek s šedou kůrou mozkovou SAVCI hlavní centrum – koncový mozek s šedou kůrou mozkovou probíhá rozbrázdění šedé kůry a tím zvětšení jejího povrchu KRÁLÍK PES

mozek člověka nosorožce delfína

POPIŠ OBRÁZEK NA PŘÍKLADU REFLEXU PŘI POPÁLENÍ O HORKÝ PŘEDMĚT.

POPIŠ OBRÁZEK NA PŘÍKLADU REFLEXU U LOVECKÉHO PSA, KTERÝ VIDÍ ZAJÍCE.

potrava vyvolá pomocí reflexu vylučování slin pokud se při podávání potravy vždy rozsvítí žárovka, zaznamená to oko a podnět jde do zrakového centra v mozku opakuje-li se několikrát podání potravy spolu se svícením, vytvoří se v mozku mezi zrakovým centrem a centrem pro potravu spojení slinění u psa pak vyvolá pouhé rozsvícení žárovky (bez podání potravy)

potrava vyvolá slinění pomocí VROZENÉHO REFLEXU opakované podávání potravy spolu se svícením vytvoří v mozku mezi zrakovým centrem a centrem pro potravu spojení vzniká PODMÍNĚNÝ REFLEX – vylučování slin podmíněné světlem

NERVOVÁ SOUSTAVA neuron – šedé tělo a bílé výběžky podrážděním neuronu vznikne vzruch centra nervové soustavy – mozek a mícha - z těl neuronů z mozku a míchy vedou nervy - z výběžků neuronů MOZEK OBRATLOVCŮ: přední mozek – koncový mozek a mezimozek střední mozek zadní mozek – mozeček a prodloužená mícha reflexy vrozené - neuvědomělé, tzv. instinkty podmíněné - získané zkušeností – vytváření podmíněných reflexů = učení

ZÁVĚR: Jak vznikne vzruch? Z jakých částí se skládá neuron? Co vznikne nahromaděním těchto částí neuronů? Z jakých částí se skládá mozek obratlovců? Co je to reflex? Jaké reflexy znáš? Čím se liší? Uveď konkrétní příklad každého reflexu.