Domácí ekologie – pitná voda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NATURA 2000 ochrana ptačích oblastí na Moravě
Advertisements

Energie pro vodu nejenom v domácnosti
Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
Příprava rostlin a živočichů na zimu
Voda ve všech skupenstvích
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Význam malých vodních ploch pro krajinu
Den Země – svátek planety
Přírodní rezervace na území Ostravy
Ptáci v okolí lidských sídel
Živočichové lesů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.24
Organizace ochrany přírody v ČR
Sluneční soustava Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.12
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Potravní vazby rostlin a živočichů
DOMÁCÍ EKOLOGIE – nadměrná spotřeba
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Základní vzdělání - 2. stupeň
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Projekt introdukce orlů skalních v Beskyd e ch Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód:
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd
Kvalita ovzduší a pitné vody Ostravska Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Voda Veronika Drzková, 2.E.
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Plevele polí a luk Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.18
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Význam hub a mechů v ekosystému
Výživa rostlin - fotosyntéza
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Domácí zvířata – druhy, chov
Třídění rostlin - stonek
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s úvahou a její kompozicí. Žák se pokusí sám vytvořit jednoduchou úvahu. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
Oběh vody v přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.05
Měření délky a hmotnosti
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
DOMÁCÍ EKOLOGIE – ODPADY A KONZUMNÍ SPOLEČNOST
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
Voda Jaroslav Martykán 79974
Stavba těla hub, rozmnožování
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
CHOV ŽIVOČICHŮ V BYTĚ Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.17.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Jedovaté rostliny kolem nás
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Česká republika: vodstvo
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Voda VY_32_INOVACE_1A_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Druhy vod.
3.2 Není voda jako voda Vodu člověk využívá k nejrůznějším účelům. Podle toho rozlišujeme vodu na pitnou, užitkovou a odpadní. PITNÁ VODA - zdravotně.
Transkript prezentace:

Domácí ekologie – pitná voda Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Domácí ekologie – pitná voda Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.18 Vzdělávací oblast:. Dělení, zdroje a vlastnosti pitné vody Autor: Mgr. Aleš Hruzík Jazyk: český Očekávaný výstup: žák správně definuje základní probírané pojmy a jejich vzájemné vztahy Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: sedmý ročník základní školy

Pitná voda Kromě pitné vody se můžeme také setkat s vodou, která není závadná, ale není určená pro člověka. O jakém typu vody mluvíme? Z dezinfekčních důvodů se s vodou provádí určitý proces. Který prvek se do vody přidává?

Pitná voda Kromě pitné vody se můžeme také setkat s vodou, která není závadná, ale není určená pro člověka. O jakém typu vody mluvíme? Užitková voda Z dezinfekčních důvodů se s vodou provádí určitý proces. Který prvek se do vody přidává? Chlor

Dělení vody Podle použití můžeme vodu rozdělit na tři typy: Pitná – zdravotně nezávadná voda, která i po stanovených úpravách, umožňuje lidem její dlouhodobé užívání Užitková – zdravotně nezávadná voda, která však není určena pro konzumaci člověkem. Pro napájení zvířat se ale může používat jen v případě, že jsou dodrženy její mezní hodnoty pro požívání zvířaty Provozní – voda určená jen k technickým účelům, nikoliv pro konzumaci, jelikož nemá definovanou kvalitu (například dešťová voda) [1 - zdroj. 2011-15-07]. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drinking_water.jpg >

Vlastnosti pitné vody Teplota – optimální teplota pro chutnou a zdravotně nezávadnou pitnou vodu se pohybuje mezi 8-12% °C pH – vyjadřuje stupeň kyselosti nebo zásaditosti, nízké pH je agresivní a může narušit potrubí, vysoké pH snižuje míru desinfekce vody Zákal – základní jakostní ukazatel pitné vody, vzniká rozptýlením jemných částic, nemusí znamenat zdravotní závadnost Barva – pitná voda by měla být bezbarvá, bílé zbarvení je způsobeno vzduchem rozpuštěným ve vodě, po odstátí ale zabarvení zmizí Tvrdost – je určena koncentrací vícemocných kationtů vápníku, hořčíku, barya a dalších. Zejména se ale jedná o vápník Obsah chloru – přidává se 0,1 – 0,2 mg na 1 litr vody jako desinfekce Další vlastnosti o kvalitě pitné vody prozkoumejte na stánkách Severomoravských vodáren a kanalizací (smvak.cz) [1 - zdroj. 2011-15-07]. <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Giant_photovoltaic_array.jpg >

Zdroje pitné vody Voda je nejčastěji čerpána z vrtů podzemních vod, vodárenských přehrad nebo jímacích studní Pro přípravu pitné vody jsou vhodnější podzemní vody Pro severní Moravu platí: - velkokapacitními zdroji vody jsou nádrže Kružberk v Jeseníkách, Šance a Morávka v Beskydech - voda se upravuje v Podhradí, Nová Ves u Frýdlantu n.O. a Vyšní Lhoty - voda distribuovaná SmVaK je vhodná i pro přípravu kojenecké stravy [1 - zdroj. 2011-15-07]. < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Šance_panorama.jpg>

Člověk a voda Balené vody – nejsou ekologicky výhodné, jelikož je třeba myslet na jejich balení do plastových či skleněných láhví a také jejich přepravu Člověk průměrně spotřebuje 150l vody denně Proč pít vodu z kohoutku? - vysoká kvalita a obsah minerálů - stále čertsvá - kontrolovaná kvalita - stálá dostupnost - nízká cena (100x levnější než balená) - je ekologická (žádné balení, přeprava) [1 - zdroj. 2011-15-07]. < http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mwamongu_water_source.jpg>

Dokážeš odpovědět ? Od roku 1993 je vyhlašován Světový den vody, víte na který den připadá a co má připomenout? Pro vyčištění vody od nečistot se používá jeden z postupů a slouží na něj i domácí přístroje, které lze zakoupit. Víte, o jaký proces se jedná?

Dokážeš odpovědět ? Od roku 1993 je vyhlašován Světový den vody, víte na který den připadá a co má připomenout? 22. března a poukazuje na to, že na světě více než miliarda lidí trpí nedostatkem pitné vody Pro vyčištění vody od nečistot se používá jeden z postupů a slouží na něj i domácí přístroje, které lze zakoupit. Víte, o jaký proces se jedná? Filtrace