Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Rastrové obrázky – teorie
Rastrová a vektorová grafika
Ostatní vnitřní komponenty
MONITOR.
Základy počítačové grafiky
Snímky v počítači Digitální podoba obrazu
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Základní pojmy počítačové grafiky
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Základní pojmy Grafiky
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základy počítačové grafiky
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Počítačová grafika a prezentace
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Bitmapová (rastrová) grafika
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Základní pojmy z počítačové grafiky
GRAFIKA.
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika

Náplň hodiny Typy počítačové grafiky Principy zobrazení a barvy Grafické formáty Opakování a příklady

V jakých konkrétních oborech lze PG využívat?? Počítačová grafika Počítačová grafika (PG) představuje metody a techniky pro konstrukci, manipulaci a ukládání obrazů pomocí PC Známe již z 60. let 20. století Dnes obrovský boom V jakých konkrétních oborech lze PG využívat??

Počítačová grafika Využití: Malování a kreslení Úprava fotografií Vytváření koláží Práce s textem Modelování 3D Web Animace CAD systémy

Dva typy PG Rastrová grafika Bitová mapa (bitmapa) Pixel Kvalita je určena DPI (Dot Per Inch)

Dva typy PG Rastrová grafika Základní objekty Pixel Vlastnosti zákl. objektů (Pixelů) Barva, půhlednost

Dva typy PG Rastrová grafika Výhody Nevýhody možnost pracovat s jednotlivými pixely Nevýhody problém při aplikaci geometrických operací Zatížení pc

Dva typy PG Vektorová Křivky (elipsy, obdélníky, čáry …) Základní zobrazovací prvek je vektor

Dva typy PG Vektorová Základní objekt Vlastnosti vektorů Úsečka, křivka, elipsa=> vekort Vlastnosti vektorů Matematický popis (počáteční a koncový bod …) a atributy (barva, styl čáry …) Kvalita je určena počtem adresovatelných bodů

Dva typy PG Vektorová Výhody Nevýhody Jednoduchost změn ve velikosti obrázku Nevýhody Zobrazení v rastrovém režimu

Dva typy PG Rastrové (také bitmapové) obrázky se skládají z barevných bodů. Vektorové obrázky se skládají z čar, obdélníků, elips apod., obecně: z křivek.

Dva typy PG Při zvětšení je vidět bodová struktura rastrového obrázku, vektorový zůstává stále hladký. Křivky tvořící vektorovou kresbu se vždy znovu hladce vykreslí.

Rozlišení Rastrový obrázek je určen počtem svých bodů (pixelů). Např.: 800 × 600 bodů, 1024 × 768 bodů, nebo 3264 × 2448 bodů. Někdy se udává pouze celkový počet (mega)pixelů. 300 px 200 px

DPI (Dot Per Inch) Počet bodů (pixelů) na palec (2,54 cm) Pixel nemá pevně danou velikost Čím více pixelů na palec, tím je vyšší kvalita

Přiměřené rozlišené Na obrazovce stačí 100 DPI pro kvalitní zobrazení. Na papíru vnímáme body lépe, pro slušný tisk potřebujeme 200 DPI, nejlepší rozpoznatelná kvalita je při 300 DPI. Vyšší rozlišení již nevidíme, nemá tedy smysl ho používat.

Příklady Obrázek 900 bodů široký. Jak velký (na šířku) ho mohu kvalitně zobrazit na monitoru a jak velký ho mohu perfektně vytisknout? Pro monitor potřebuji 100 DPI (musím si pamatovat). 900 bodů mám, potřebuji na každý palec 100, tedy mohu mít obrázek 900/100 =9 palců (22,5 cm) široký. Pro naprosto perfektní tisk potřebuji 300 DPI. 900 bodů mám, tedy při 300 bodů na palec mohu obrázek tisknout 3 palce široký, což je cca 7,5 cm. Pro použitelný tisk stačí 200 DPI, obrázek tedy může být 4,5“ široký, což je 11,25 cm.

Příklady Snímek z 12 Mpix fotoaparátu má cca 4000 × 3000 bodů. Jak velký se zobrazí na současném full HD LCD panelu (1920 x 1080 bodů) v měřítku 1:1? Full HD monitor má 1920 × 1080 bodů, obrázek tedy bude více než dvakrát větší než monitor. 1920 px 4000 px

Příklady 7,5cm = cca 3 palce; 5cm = cca 2 palce Obrázek má rozměr 7,5 x 5 cm. Uložím ho v kvalitě 200dpi. Jaký bude pixelový rozměr? 7,5cm = cca 3 palce; 5cm = cca 2 palce 200dpi= 200px na 1 palec Výsledek: 3*200 na 2* 200= 600px x 400px