I jízda na motocyklu může být bezpečná…
Změna počtu usmrcených v EU v letech 2001 – 2010 (v procentech) zdroj: ETSC Počet těžce zraněných snížen o 31 % EU27 - usmrceno o 43 % osob méně EU15 – usmrceno o 47 % osob méně EU10 – usmrceno o 38 % osob méně
Snížení počtu usmrcených 1971 – 2010 (zdroj: CARE) Grafické vyjádření
Počet usmrcených na 1 milión obyvatel v letech 2001 a 2010 (zdroj: ETSC) Tradičními premianty jsou Švédsko, Velká Británie a Nizozemsko
Počet usmrcených na 1 milión obyvatel EU27 – 62Austrálie-61USA-107 Japonsko-45 Evropské silnice patří k nejbezpečnějším na světě:
Počet usmrcených na 1 mld vozokilometrů v r (zdroj: ETSC)
Počet usmrcených na 1 mld vozokm v Evropě (zdroj: ETSC)
V r usmrceno ve srovnání s rokem 2001 o 34 % méně chodců a cyklistů, ovšem jen o 18 % méně motocyklistů (zatímco cestujících v automobilech o 41 % méně – zdroj: ETSC).
Průměrná roční změna v počtu usmrcených motocyklistů v letech 2001 – 2009 (v procentech – zdroj: ETSC ) Ve 13 státech z 26 došlo ke zvýšení počtu usmrcených motocyklistů !
Podíl zranitelných účastníků siln. provozu na všech usmrcených (průměr let – zdroj: ETSC ) V EU podíl motocyklistů na celkovém počtu usmrcených účastníků silničního provozu cca 17 % v ČR činil v roce 2009 přibl. 10 % (zdroj: IRTAD)
V roce 2009 bylo v rámci celé EU těžce zraněno cca motocyklistů 1 usmrcený motocyklista = 4 další se závažným zraněním mozku, míchy či končetin. Jedná se především o mladé muže, socioekonomické náklady jsou tak značné.
Počet motocyklistů usmrcených na ujetou 1 mld vozokm v r (zdroj: ETSC) ČR – údaj je za rok 2006 Za rok 2010 je údaj za ČR příznivější – činí 253 usmrcených I tak se ovšem jedná o enormní počet.
V EU umírá 18x více motocyklistů než cestujících v automobilech (na ujetou 1 mld vozokm).
Na registrovaných motocyklů umírá téměř 4x více motocyklistů vlastnících superbike než cestovní moto. dle Insurance Institute for Highway Safety
V ČR je v rámci EU nejmenší podíl usmrcených motocyklistů na strojích do 50 ccm Podíl usmrcených jezdců na motocyklech do 50 ccm (průměr let , zdroj: ETSC)
EU – počty mužů a žen usmrcených na motocyklech v letech 1991, 2001 a 2008 (zdroj: CARE) Věk, kdy motocyklisté získávají své oprávnění řídit moto, resp. kdy si kupují svůj motocykl, se celoevropsky zvyšuje. Nedostatek jezdeckých zkušeností starších motocyklistů = zvýšený počet jejich fatálních nehod:
Příslušná opatření mířit nejen na mladé jezdce (rychlá a agresivní jízda), ale i na jezdce ve středním věku (ovládání velkoobjemových motocyklů, osvěžení si jezdeckých schopností po letech strávených za volantem osobního automobilu). Vyšší výskyt motocyklů na silnicích vyžaduje též cílit příslušná sdělení na řidiče automobilů.
BESIP do konce roku uskuteční několik akcí určených motocyklistům.
Důvod: i v podzimních měsících registrujeme tragické nehody motocyklistů (v r zemřelo v měsících září až prosinec 21 cestujících na motocyklech, tj. 27 % z celkového počtu), jejich nehody jsou nejtragičtější:
Druh vozidla, resp. účastník siln. provozuZávažnost nehod Motocykl28,1 Malý motocykl (do 50 ccm)25,6 Chodci21,7 Osobní automobil11,7 Autobus11,2 Nákladní vozidlo s návěsem10,1 Cyklisté9,8 Nákladní vozidlo sólo9,4 Nákladní vozidlo s přívěsem5,5 Závažnost nehod (tj. počet usmrcených osob připadajících na nehod) dle druhu vozidel, resp. účastníka siln. provozu Rok 2011: na nehod 9,41 usmrcených osob (zdroj: PČR).
3 spoty v rámci nového seriálu Besipky (spolupráce s ČT) Adrenalinová jízda motocyklisty a možná nebezpečí Nutnost předvídat chyby ostatních Skútry do 125 ccm
3 spoty vyrobené a určené k odvysílání ve spolupráci s TV Prima Předvýjezdová příprava motocyklisty a motocyklu Agresivní jízda Defenzivní jízda Viditelnost Zvládání krizových situací
Série článků určených motocyklistům umístěných na webových stránkách zacílených na následující témata: Motocykl – druhy motocyklů, jejich technika Oblečení na motocykl Zásady bezpečné jízdy na motocyklu Jízda ve městě Jízda na silnici Jízda za ztížených podmínek Cestování na motocyklu
Kurz motoškoly pro 70 osob určený motocyklistům z celé ČR pořádaný dne 2. září t. r. na autodromu v Sosnové Teoretická a praktická část
75 besed na středních školách zaměřených na bezpečnost mládeže v silniční dopravě, s akcentem na správné chování motocyklistů Pořádáno ve spolupráci s občanským sdružením Doly Bikers, k realizaci programu přizvána i PČR
Děkuji za pozornost. Roman Budský vedoucí samostatného oddělení BESIP