Teorie psychodiagnostiky a psychometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Testování statistických hypotéz
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Řadicí algoritmy autor: Tadeáš Berkman.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Dramaturgie dotazníku
Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost.
Vlastnosti motorických testů a baterií
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
Tazatelská síť.
Analýza kvantitativních dat II. / Praktikum Vícenásobné výběrové otázky (Multiple response) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Spotřebitelský výzkum
Lineární regrese.
Lineární regresní analýza
Biostatistika 6. přednáška
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
1. Co chápete pod pojmem formát testu? délka testu (doba trvání, počet položek) dovednosti (které řečové dovednosti) počet částí typy položek (testových.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace.
Pohled z ptačí perspektivy
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Senzitivita a specifita
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Didaktické testy II Psychometrická analýza úloh a testů podle klasické teorie testování Martin Chvál Brno,
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
IV..
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Aplikovaná statistika 2.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Kvalita seminář pro školy Testování 3. ročníků
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Didaktické prostředky
Mixed methods design (MMD)
Přednáška č. 3 – Posouzení nahodilosti výběrového souboru
Induktivní statistika
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Statistika - opakovací test k procvičení
Induktivní statistika
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Sociologický výzkum II.
Statistika a výpočetní technika
Autor: Honnerová Helena
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Teorie psychodiagnostiky a psychometrie Položková analýza Teorie psychodiagnostiky a psychometrie Radvan Bahbouh, Eva Rozehnalová

Obsah Položky Výběr odpovědi Volná odpověď Položková analýza Obtížnost položky Diskriminace položky Item response theory Položková analýza a vývoj testu

Položky Nejmenší jednotky, které tvoří test a skrze které je testovaná osoba posuzována. Kvalita samotného testu závisí především: na kvalitě jeho položek na počtu položek na způsobu jejich řazení Dva základní druhy položek: Výběr odpovědi ze dvou či více variant (selected-response, fixed-response items) Volná odpověď (constructed-response, free-response items)

Výběr odpovědi Výhody: Nevýhody: Limitovaný počet alternativních odpovědí, ze kterých si testovaná osoba musí vybrat. Dichotomické: dvě alternativy (správně/špatně, ano/ne, souhlasím/nesouhlasím) Polynomické: tři a více alternativ, většinou lichý počet, nejčastěji škály Výhody: Jednoduchost a objektivita skórování Vyšší reliabilita testu Úspornější čas testování Nevýhody: Umožňují hádání (výkonnostní testy) Sociální desirabilita (osobnostní testy) Korekce na hádání: x – počet položek, které věděl N – celkový počet položek v testu k – počet alternativních odpovědí

Volná odpověď Výhody: Nevýhody: Mohou být nejrůznějších forem (psaná, ústní, výkon či produkt jakéhokoli druhu…) Nejčastěji u projektivních testů a u testů znalostních (při administraci je třeba stanovit časový limit, rozsah odpovědi, možné pomůcky, atd.) Výhody: Rozmanitější a hlubší informace Možnost kreativního přístupu Autentické odpovědi Nevýhody: Obtížné skórování Nižší reliabilita a potažmo i validita Větší časová náročnost

Položková analýza Kvantitativní Metoda užívaná ke zkoumání charakteristik položek v průběhu vytváření testu a jeho dalšího vývoje. Zahrnuje dva druhy analýz: Kvalitativní Přiměřenost obsahu a formátu položky účelu testu a populaci, pro kterou je určen Srozumitelnost a jasnost Gramatická správnost Kvantitativní Obtížnost položky Korelace položky s HS Korelace položky s vnějším kritériem Časová náročnost položky aj.

Obtížnost položky Výkonnostní testy: Poměr počtu respondentů, kteří odpověděli na danou otázku správně ku celkovému počtu respondentů. Osobnostní testy: Pravděpodobnost kladného skórování dané položky. Položky, u kterých skórují všichni nebo nikdo, nemají žádnou informační hodnotu, proto z testu vyřazujeme položky, jejichž p je menší než 0,1 a větší než 0,9 Variabilita položky = p * (1 - p) Usilujeme o co největší variabilitu, ideální průměrná obtížnost položek v testu by tedy měla být 0,5. Obtížnost jednotlivých položek by však měla být různá, nejlépe podobná normálnímu rozdělení, tak aby v testu byly jak obtížné, tak jednoduché položky a lépe tak diskriminovaly.

Diskriminace (validita) položky Korelace položky s HS Nejlépe HS bez započtení skóru dané položky Neměla by být nižší než 0,2 Ekonomie položky - používáme koeficient determinace, odpovídá tomu o kolik se zvýši kvalita našeho odhadu výsledku. Porovnání obtížností u jedinců, kteří v testu skórují vysoko a nízko D index = ph – pl (hodnoty od 1.00 do -1.00) Korelace položky s externím kritériem

Item response theory

Položková analýza a vývoj testu Vytvoření většího souboru položek, navržení způsobu administrace a skórování Kvalitativní položková analýza, pilotáž položek na malém vzorku lidí Zadání testu pokud možno reprezentativnímu vzorku populace, které je test určen Vyhodnocení kvantitativní položkové analýzy, přídavná kvalitativní analýza, předběžné údaje o reliabilitě, atd. Přidání, upravení či odstranění položek podle zjištěných výsledků Cross-validizace, zadání testu dvěma vzorkům a porovnání výsledků Zafixování délky testu, pořadí položek, administrace a skórování Zadání testu novému reprezentativnímu vzorku z populace, pro níž je test určen, za účelem získání norem, reliability, finální položkové analýzy, popř. validity Publikace testu