Práce se stresem a zdravý životní styl Michal Šimeček Katedra psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci a Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Brno, II. dopravně-bezpečnostní seminář Osobnost řidiče v kontextu zvyšování bezpečnosti dopravy: Profesionální řidič - výběr, výcvik a práce s řidiči v dopravních společnostech , Olomouc Jací řidiči MHD bourají častěji?
V rámci projektu MATRIX jsme organizovali 4 fokusové skupiny (3x řidiči a 1x technici jízdy) a 5 individuálních rozhovorů s řidiči na téma stres, zvládání stresu a dopady. Výsledky sloužily: k vytvoření inventáře stresorů pro dotazníkovou baterii ke kvalitativní obsahové analýze
Použité metody: Demografie (15 položek) Dotazník stresorů (54 položek – škála 0-4) Dotazník zvládacích strategií SVF-78 (78 položek) Dotazník životní spokojenosti DŽS (9 oblastí) Checklist klinických symptomů SCL-90 Osobnost NEO-FFI (pětifaktorový, 60 položek) Pilotáž dotazníkového šetření
Vzorek: Sběr dat proveden od do v Dopravním podniku města Brna 105 respondentů Hlavním cílem je zjistit, jaké faktory souvisí s nehodovostí řidičů. Pouze 25 ze sto pěti řidičů mělo v uplynulém roce alespoň jednu nehodu. Pilotáž dotazníkového šetření
Výsledky MODUSZnění položky s mediánem 2 3Sankce za nezaviněné nehody 2Bezohlední cestující 2Špatný technický stav vozu 2Bezohlednost ostatních řidičů 2Neukáznění cestující 2Vedení, které dává zapravdu cestujícím 2Když si na mně cestující vyleje zlost 1Špatný technický stav vozovek a špatné dopravní značení 1Když mi cestující nadávají za něco, za co nemohu 1Když musím řešit stížnost cestujících ve svém volnu 1Nedbalost chodců Posuďte, prosím, zda a do jaké míry Vás při Vaší práci zatěžuje (znervózňuje nebo trápí): [0- vůbec ne, 1- trochu, 2- středně, 3- silně, 4- velmi silně]
Výsledky Bez nehody v uplynulém roceS nehodou v uplynulém roce Počet: 80Počet: 25 Nezávisí na věku, pohlaví a dalších sociodemografických ukazatelích. Mají víc najeto jako profesionální řidiči a jsou déle u DPMB. Nezávisí na trakci, kterou jezdí. Nedávno se ženil (vdávala) Přiznává, že mu schází odpočinek. Práce jej někdy nebaví. Vadí mu jeho nehody (zaviněné i nezaviněné) Jak se liší řidiči bez nehod a „nehodáři“?
Výsledky Bez nehody v uplynulém roceS nehodou v uplynulém roce Řekne si, že to musí vydržet. Řekne si, že to nesmí vzdát. Snaží se zachovat pevný postoj. Vnímá se jako odolnější, než ostatní. Je závislý na mínění druhých. Odmění se něčím příjemným. Jde dělat něco jiného. Jak obě skupiny zachází se stresem (SVF)?
Výsledky Bez nehody v uplynulém roceS nehodou v uplynulém roce Spokojenější se vztahem k vlastním dětem (7 položek). Spokojenější se svojí sexuální reakcí (jedna položka). Celkově spokojenější. Žádné další významné rozdíly v dotazníku životní spokojenosti Jak jsou obě skupiny ve svém životě spokojené (DŽS)?
Závěr Jaká jsou specifika „nehodářů“? Jsou služebně mladší Někteří z nich si teprve budují rodiny Jsou to „tvrďáci“, kteří toho o sobě řeknou méně Jsou o něco méně celkově spokojení se svým životem, než řidiči bez nehod Proč stresují řidiče MHD nejvíc právě cestující? Dříve bylo povolání řidič považováno za službu (v obecním zájmu). Dnes jsou cestující bráni dopravním podnikem jako zákazníci. Zákaznický model má jiná pravidla než služba.