Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s. www.bezkorupce.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
1. Poskytování informací komunikace mezi uchazečem a zadavatelem Dobrá praxe = Otevřenost 2 kvalita & množství forma a způsob uveřejňování a poskytování.
ROLE ZPROSTŘEDKUJÍCÍHO SUBJEKTU PŘI ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK FINANCOVANÝCH Z EVROPSKÝCH FONDŮ Mgr. Matěj Vácha, advokát AK Pelikán Krofta Kohoutek ODBORNÁ KONFERENCE.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
Smluvní výtahy ve výstavbě Poptávka, nabídka, smlouva o dílo, plnění
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Změny v Pokynech pro zadávání veřejných zakázek ROP SV v roce 2012.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
V EŘEJNÉ ZAKÁZKY DLE P RAVIDEL OP VK Z POHLEDU EXTERNÍHO AUDITORA AUDIT DANĚ CZ.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 1.3 ZVÝŠENÍ PŘIPRAVENOSTI K ŘEŠENÍ A ŘÍZENÍ.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Schválením žádosti projekt nekončí ……
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.

Kontrola veřejných zakázek Témata: proces zadávání veřejných zakázek proces zadávání veřejných zakázek nejčastější pochybení zadavatelů veřejných zakázek nejčastější pochybení zadavatelů veřejných zakázek navrhované řešení navrhované řešení

Kontrola veřejných zakázek Kroky zadávacího procesu 1. příprava soutěže,podkladů 2. výběr dodavatele 3. realizace zakázky 4. fakturace nákladů, převzetí zakázky 5. záruční lhůta 6. dokumentace, hodnocení

Kontrola veřejných zakázek Klíčové informace pro veřejnou kontrolu: 1. příprava soutěže: investiční záměr zadavatele (většinou se nezveřejňuje) zadávací dokumentace (předmět zakázky, způsob hodnocení hodnotící kritéria) (dostupné) vyhlášení soutěže (příp. seznam oslovených firem) (problém u zakázek pod zákonným limitem) 2. výběr dodavatele: nabídky uchazečů (nedostupné) protokol hodnotící komise (pořadí nabídek, zdůvodnění výběru) (nedostupné) smlouva s dodavatelem (dostupné) 3. realizace zakázky: dokumenty průběžné kontroly („přepadová kontrola“) (neexistuje nebo nedostupné) dodatky ke smlouvám (dostupné) 4. převzetí zakázky: fakturace veřejné zakázky (nedostupné) kolaudace (nedostupné) 5. záruční lhůta 6. hodnocení zakázky: dokumenty ex-post kontroly (dodržení předmětu zakázky, smluvené ceny, termínů dodání) (neexistuje nebo nedostupné) hodnocení dodavatele (neexistuje nebo nedostupné)

Kontrola veřejných zakázek Doporučení pro informační otevřenost procesu zadávání investiční záměry (po schválení veřejného projektu) investiční záměry (po schválení veřejného projektu) zadávací dokumentace: předmět zakázky, metoda hodnocení, hodnotící kritéria (před zahájením soutěže) zadávací dokumentace: předmět zakázky, metoda hodnocení, hodnotící kritéria (před zahájením soutěže) oznámení o zadání zakázky: zejména u zakázek malého rozsahu (v den zahájení soutěže) oznámení o zadání zakázky: zejména u zakázek malého rozsahu (v den zahájení soutěže) protokol hodnotící komise: pořadí nabídek, výběr dodavatele (před podpisem smlouvy) protokol hodnotící komise: pořadí nabídek, výběr dodavatele (před podpisem smlouvy) smlouva s dodavatelem (v den podpisu smlouvy) smlouva s dodavatelem (v den podpisu smlouvy) protokoly z průběžné kontroly (ihned po kontrole) protokoly z průběžné kontroly (ihned po kontrole) protokol z posuzování víceprací: objektivní/neobjektivní důvody (ihned po posouzení) protokol z posuzování víceprací: objektivní/neobjektivní důvody (ihned po posouzení) smluvní dodatky (v den uzavření) smluvní dodatky (v den uzavření) fakturace plnění zadání dodavatelem (průběžně během realizace) fakturace plnění zadání dodavatelem (průběžně během realizace) dokumenty o řádném převzetí zakázky: u staveb např. kolaudace (v den převzetí) dokumenty o řádném převzetí zakázky: u staveb např. kolaudace (v den převzetí) celková evaluace zakázky: míra dodržení smluveného předmětu zakázky, kvality, termínů, ceny (po ukončení hodnocení) celková evaluace zakázky: míra dodržení smluveného předmětu zakázky, kvality, termínů, ceny (po ukončení hodnocení) archivace: všech uvedených dokumentů 5 let archivace: všech uvedených dokumentů 5 let

Kontrola veřejných zakázek Příklady dobré praxe Databáze veřejných zakázek v Plzni

Kontrola veřejných zakázek Problém I.: zadávací dokumentace – hodnotící kritéria lhůta dodání zakázky lhůta dodání zakázky smluvní pokuty smluvní pokuty záruční doba záruční doba → nadsazení hodnot kritérií v soutěži může zmanipulovat konečný výsledek soutěže → ovlivňuje výsledek soutěže → nastavit jako pevné smluvní podmínky účasti v soutěži → předem nastavit horní hranici hodnot kritérií

Kontrola veřejných zakázek Problém II.: vícepráce popírají výsledek soutěže tzn. hýbou s cenou a ostatními smluvními podmínkami popírají výsledek soutěže tzn. hýbou s cenou a ostatními smluvními podmínkami často dochází k překročení cen nabídek jiných uchazečů často dochází k překročení cen nabídek jiných uchazečů → mohou vzniknout pouze za nových neočekávaných okolností → kdo určuje, zda se jedná o neočekávané okolnosti? → při kontrole se zaměřit na proces uznání víceprací a smluvní dodatky s dodavatelem

Kontrola veřejných zakázek Problém III.: velká role mandatářů Mandatáři: firmy zastupující investora při zadávání a realizaci veřejných zakázek (inženýrská činnost) příprava soutěže (projektová dokumentace, soutěžní podmínky) technický dozor investora aktualizace smluvních vztahů kontrola čerpání nákladů a věcné správnosti faktur → → přenesení odpovědnosti za zakázku na soukromý subjekt = riziko informačního embarga → → silné kompetence X nízká odpovědnost → → riziko manipulace se zakázkou při zastupování jednoho mandatáře ve všech fázích: přípravě, výběru, kontrole

Kontrola veřejných zakázek Problém IV.: zveřejňování informací informační povinnosti ze zákona jsou omezené (informační systém veřejných zakázek informační povinnosti ze zákona jsou omezené (informační systém veřejných zakázek pro zakázky malého rozsahu neexistuje žádná informační povinnost pro zakázky malého rozsahu neexistuje žádná informační povinnost → zveřejňování informací dle zákona není dostatečné pro účinnou veřejnou kontrolu → zveřejňovat klíčové informace o zakázce nad rámec zákonných povinností → zaměřit se zvláště na informace o zakázkách malého rozsahu

Kontrola veřejných zakázek Externí audity HMP možnost kontinuálního a hromadného hodnocení 2002: velké množství nezákonností (nezveřejňování, překračování povolených limitů, chybějící dokumenty, nepřezkoumatelné způsoby hodnocení, střety zájmů…) + velké množství víceprací, velká role mandatářů 2007: „nezákonnosti“ jen výjimečné a zanedbatelné – podstatné problémy přetrvávají, ale odehrávají se v mezích zákona, většina zakázek obsahuje vícepráce (110 ze 159), často těsně na hranici limitu, opět se nevymáhají smluvní podmínky

Kontrola veřejných zakázek Navrhovaná opatření systém čínských zdí systém čínských zdí databáze veřejných zakázek databáze veřejných zakázek zveřejňování klíčových informací o zakázce zveřejňování klíčových informací o zakázce elektronické tržiště elektronické tržiště externí audit veřejných zakázek externí audit veřejných zakázek

Kontrola veřejných zakázek Systém čínských zdí 1. příprava soutěže,podkladů 2. výběr dodavatele 3. realizace zakázky 4. fakturace nákladů, převzetí zakázky 5. záruční lhůta 6. dokumentace, hodnocení věcně příslušný odbor,mandatář 1 odbor VZ, mandatář 2 kontrolní odbor, mandatář 3

Kontrola veřejných zakázek Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro samosprávy ošetřují všechny druhy veřejných zakázek (zvláště malého rozsahu) ošetřují všechny druhy veřejných zakázek (zvláště malého rozsahu) přesně vymezují kompetence a odpovědnosti v organizaci zadavatele, obsahují sankce přesně vymezují kompetence a odpovědnosti v organizaci zadavatele, obsahují sankce jasně oddělují fáze veřejné zakázky: příprava soutěže ↔ výběr dodavatele ↔ kontrola realizace a ukončení jasně oddělují fáze veřejné zakázky: příprava soutěže ↔ výběr dodavatele ↔ kontrola realizace a ukončení pravidla pro zveřejňování informací o zakázce pravidla pro zveřejňování informací o zakázce databáze dodavatelů + hodnocení jejich dodávek databáze dodavatelů + hodnocení jejich dodávek elektronické tržiště elektronické tržiště pakt integrity pakt integrity

Kontrola veřejných zakázek Příklady dobré praxe Elektronické tržiště Prahy 6

Oživení, o. s.