pedagogických pracovníků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

FAKTORIÁL Ing. Martina Sedláková.
Desetinná čísla Sčítání
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Rovnice s absolutními hodnotami
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava lineárních rovnic
Logopedické pexeso M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Soustava lineárních nerovnic
ČINNOST ČTYŘDOBÉHO VZNĚTOVÉHO MOTORU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
JAK SE ASI CÍTÍ… Děti určují, jak se při vyslovení věty holčička cítí. S tím je spojeno, jak se tváří. Na posledním snímku nalezneme „plácačky, které si.
Slovní úlohy Obr. 1 (řešené pomocí rovnic) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Řešení rovnic Lineární rovnice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Kde je rybka? V p rezentaci si děti procvičí prostorovou orientaci. Návod: 1) Otázka je u každého obrázku stejná: Kde je rybka? 2) Dítě se snaží co nejpřesněji.
FAKTORIÁL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Před, za, pod, nad aktivita
Rozklad mnohočlenů na součin
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Ryze kvadratická rovnice
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Soustava lineárních rovnic
Soustava lineárních nerovnic
POČASÍ KALENDÁŘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Nerovnice v podílovém tvaru
pedagogických pracovníků.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
PUZZLE M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Nerovnice v podílovém tvaru
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice v podílovém tvaru
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
PUZZLE P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
KVARTETO – hláska R Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

pedagogických pracovníků. Řešení rovnic Iracionální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Iracionální rovnice Iracionální rovnice jsou rovnice, které obsahují odmocniny z neznámé nebo z výrazů s neznámou. Příklady takových rovnic:

Po umocnění, to najednou vypadá na dvě rovnosti. Je to Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Iracionální rovnice zpravidla řešíme v oboru reálných čísel a stěžejním krokem je umocnění rovnice. Umocnění není ekvivalentní úpravou, ale úpravou tzv. důsledkovou. Jaké „důsledky“ může mít použití důsledkové úpravy? Podívejme se na dvě zajímavá umocnění, jedné rovnosti a jedné nerovnosti: Po umocnění, to najednou vypadá na dvě rovnosti. Je to v pořádku? Ano. Z čísel, která se nerovnala, jsme najednou získali čísla, která se rovnají. I přesto, že tedy nejde o ekvivalentní úpravu, budeme umocňování používat. Jinak to nejde. Ale… Protože jsme z nerovnajících se čísel dostali čísla, která se rovnají, může se objevit i při řešení iracionálních rovnic něco, co se bude tvářit jako výsledek, ale výsledek to nebude (z umocňování nerovnosti 5  ‒5 je vidět, odkud takový falešné výsledky vzejde). Abychom takové falešné výsledky „odbourali“, budeme muset vždy dělat zkoušku (vyzkoušet všechny „výsledky“, zda jsou pravé či falešné).

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Umocňování je tedy důsledková úprava. Při použití důsledkové úpravy neztratíme žádné správné řešení, ale mohou se objevit klamná další řešení. Proto vždy provádíme zkoušku. Pojďme si tedy vše ukázat v praxi na konkrétním příkladu. Řešme v R rovnici: Nejdříve určíme definiční obor, který plyne z toho, že výraz pod druhou odmocninou musí být nezáporný!

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Umocňování je tedy důsledková úprava. Při použití důsledkové úpravy neztratíme žádné správné řešení, ale mohou se objevit klamná další řešení. Proto typicky provádíme zkoušku. Pojďme si tedy vše ukázat v praxi na konkrétním příkladu. Řešme v R rovnici: No a nyní již pojďme rovnici řešit. Hned na úvod použijeme právě probranou důsledkovou úpravu umocnění rovnice.

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Umocňování je tedy důsledková úprava. Při použití důsledkové úpravy neztratíme žádné správné řešení, ale mohou se objevit klamná další řešení. Proto typicky provádíme zkoušku. Pojďme si ti tedy vše ukázat v praxi na konkrétním příkladu. Řešme v R rovnici: No a nyní tedy musíme zkouškou zkontrolovat, zda některé řešení není klamné.

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Řešme v R rovnici: Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 7 je řešením rovnice. Zkouška nevyšla ⇒ x = 2 není řešením rovnice (zároveň je vidět, že po umocnění rovnice by se její strany začaly rovnat). Rovnice má jediné řešení x = 7. Píšeme:

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Tak ještě jednou pěkně po pořádku. Řešme v R rovnici: Nejdříve určíme definiční obor, který plyne z toho, že výrazy pod druhými odmocninami musí být nezáporné!

A nyní již začneme řešit rovnici. Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Tak ještě jednou pěkně po pořádku. Řešme v R rovnici: A nyní již začneme řešit rovnici.

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Tak ještě jednou pěkně po pořádku. Řešme v R rovnici:

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Řešme v R rovnici: No a nyní musíme zkouškou zkontrolovat, zda některé řešení není klamné. Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 10 je řešením rovnice. Zkouška nevyšla ⇒ x = 362 není řešením rovnice. Rovnice má jediné řešení x = 10. Píšeme:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici: Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 25 je řešením rovnice.

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 4 je řešením rovnice. Zkouška vyšla ⇒ x = ‒5 je řešením rovnice.

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Vyřešíme rovnici:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Uděláme zkoušku: Zkouška vyšla ⇒ x = 2 je řešením rovnice. Zkouška vyšla ⇒ x = ‒14/9 je řešením rovnice.

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici:

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici: Uděláme zkoušku: Zkouška vyšla ⇒ x = 1, 2 je řešením rovnice.

Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-06-10]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-white-board.html>