Lektorské dovednosti aneb naučit se učit. Identifikace rozvojových potřeb Máme k dispozici dva základní vstupy pro identifikaci mezery, rozvojových potřeb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Advertisements

Středisko podpory poradenských služeb
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Efektivnost řídící práce
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
R ODINNÉ KOMPETENCE OBSAH Co jsou to kompetence Co jsou to rodinné kompetence Proč je rodičovství skvělá příležitost pro rozvoj určitých kompetencí.
Analýza a popis pracovního místa
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Didaktické prostředky
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Jak se stát dobrým právníkem?
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jak se stát dobrým právníkem?
Techniky projektového řízení
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
CZ / /0329 Interní trenéři – klíč k úspěchu malé firmy AIVD ČR AMSP ČR Ondřej Palán, ,
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
LEADERSHIP DEVELOPMENT PROGRAM
Moderní personalistika DS 2009/
360° zpětná vazba Workshop
Autor: Mgr. Dana Forýtková
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Měkké systémy.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Metodologie měkkých systémů
Vzdělávání zaměstnanců
aneb Assessment Centre a Development Centre
Didaktické metody Androdidaktika.
Příprava schůzky zájmového útvaru Seminární práce z předmětu Metodiky zájmových činností I.
Vzdělávání ředitelů středních škol kraje Vysočina Zkrácený název „Ředitel“ „Život je jako bonboniéra, nikdy nevíš co ochutnáš....“ Forest Gump.
Model struktury strategického managementu
Psát není tak složité, aneb pojďte s námi tvořit Metodický portál.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Dobrý kurz první pomoci
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Informační seminář Projekt Dejte práci šanci
Assessment centrum.
Strategie vyplývající ze SWOT analýzy
Lokální strategie rozvoje základního vzdělávání ORP Otrokovice
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Ekonomika malých a středních podniků
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Metodologie měkkých systémů
Metodologie měkkých systémů
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Práva dítěte Výchova k občanství
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Prezentační a komunikační dovednosti
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

Lektorské dovednosti aneb naučit se učit

Identifikace rozvojových potřeb Máme k dispozici dva základní vstupy pro identifikaci mezery, rozvojových potřeb a možností. Tím prvním je hodnocení pracovního výkonu a kompetencí, tím druhým je rozpracovaná business strategie do cílů a způsobů jejich naplnění. Dá se tedy říci, že identifikujeme:

Metody identifikace Individuální potřeby Individuální potřeby identifikujeme ze tří úhlů:  Z úhlu subjektu vzdělání (individuální potřeby a přání)  Z úhlu požadavků vyplývajících z funkce  Budoucnosti Subjektivní metodyObjektivní metody  Autofeedback  Identifikace nadřízeným  Rozvojový a kariérový plán  360° feedback

Identifikace rozvojových potřeb Zná? Umí?Může? Chce?  Podmínky  Způsobilosti  Motivace

Identifikace mezery, potřeb a možností Potřeby organizace Individuální potřeby

Design vzdělávací aktivity

Realizace Podpora transferu Databanka know-how Záznamy průběhu Zakotvení efektů  Domácí úkol  Referování kolegům  Workshop  Krátké výcvikové bloky  Projekt  atd.

Zpětná vazba (vyhodnocení)

Charakteristiky dobrých kurzů, 3P Potřebujeme, aby v každém bloku bylo jedno téma vztáhnuté k praxi, zaznělo silné poselství a blok obsahoval jedno překvapení.

Designování výcviku Je třeba si promyslet, kolik času bude ve formě:  akce,  diskusí  sdělení Při tvorbě pořadí jednotlivých aktivit je třeba dbát na to, aby po sobě nenásledovaly metody stejného charakteru, aby se střídaly části, ve kterých jsou aktivnější účastníci a ve kterých je aktivnější lektor.

Rytmus výcviku střídat výklad, diskuse a modelové situace práce ve dvojicích, trojicích, malých skupinách techniky pohybové, dramatické, grafické…po obědě „nakopnout“

Rétorické figury v diskusi  …jinými slovy chcete říci, že…  …měl bych stejné obavy, kdybych si myslel…  To snad nemůžete myslet vážně! - Chci vás ubezpečit, že to opravdu beru vážně.  Prezentace problém velmi zjednodušuje a je povrchní – Dělat jednoduché věci a s nadhledem je to nejtěžší. A také jsem chtěl poskytnou vám všem prostor pro diskusi.

Aktivní postoj „proti“ rebel Aktivní postoj „pro“ Pasivní postoj „proti“ lhostejný Pasivní postoj „pro“ kývač Rebel, kývač, lhostejný Nepřátelský světPřátelský svět Proaktivní odpověď Reaktivní odpověď

rebel Aktivní postoj „pro“ lhostejnýkývač Práce s rebelem, kývačem a lhostejným Nepřátelský světPřátelský svět Proaktivní odpověď Reaktivní odpověď Najít něco, s čím mohu souhlasit, překlopit jej na svou stranu. Podporovat a pověřovat úkoly, které zvládne, povzbuzovat. Zadat samostatný a krátkodobý úkol, oceňovat.

Speciální techniky vedení workshopu

Kolečko pravdy Řekněte každý sám za sebe, co byste od ostatních uvítali v oblasti komunikace, nebo naopak co nemáte rádi.

Motivační workshop Je rok Vaše organizace byla vyhodnocena jako nejprogresivnější v ČR ve svém oboru. Váš úspěch vzbudil pozornost a dostali jste zadání, abyste vytvořili případovou studii Vašeho úspěchu a bodový scénář pro dokumentární film o Vaši práci. Rozdělte se na 2 skupiny. Na práci máte k dispozici 25 minut. Po 25 minutách budete prezentovat výsledky své práce. Co nám z toho vyplývá? V čem nás výstupy inspirují pro současnost?

Technika Swaping Tuto techniku je vhodné použít, když se tým rozdělí na 2 názorové skupiny, které setrvávají na svém a proces řešení uvízl na mrtvém bodě.  REFLEXE A MOTIVACE PREZENTACE NÁZORU DRUHÉ STRANY PROTIARGUMENTACE VLASTNÍHO NÁZORU Zachycení podstatných bodů klíčových bodů vlastního názoru za pomocí mediátora. Formulace společného cíle. HLEDÁNÍ KONSENSU Skupina má za úkol co nejpřesvědčivěji prezentovat názor druhé strany. Lze dokonce soutěžit, která prezentace byla věrohodnější. De facto skupina má za úkol kriticky posuzovat svůj vlastní názor prezentovaný protistranou. Je zde nutno rozlišovat mezi popisem, pocitem a hodnocením. Protiargumentace se pečlivě zapisuje. Hledání bodů, v nichž došlo k názorovému sblížení, aniž dojde ke snadným kompromisům. Mohou se zde objevit i zcela nová řešení.

Technika ďáblova advokáta Tuto techniku je vhodné použít, když tým poměrně snadno dospívá k jednotnému názoru a je zde riziko ocitnutí se na scestí.  REFLEXE A MOTIVACE URČENÍ ROLÍ  HLEDÁNÍ KRITICKÝCH MÍST VĚCNÉ VYVRACENÍ PŘEFORMULOVÁNÍ POSTUPU NEBO ZABEZPEČENÍ

SWOT analýza Silné stránky Strengths Slabé stránky Weaknesses Opportunities Příležitosti Threats Hrozby vnější prostředí vnitřní prostředí pozitiva negativa

Cílené dotazování Možno zahrnout hlasování Následná práce ve skupinách Prezentace