Balneologický klastr Karlovarského kraje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Konference „Inovace a technologický transfer – výzva a příležitost pro Ústecký kraj“ 20. května května 2014, Ústí nad Labem
Představení projektu: ROZVOJ West Bohemia – rozvoj partnerství v územní působnosti Ústeckého, Plzeňského a Karlovarského kraje 2. Expertní workshop k projektu.
Podpora inovací v Olomouckém kraji. Ekonomická situace kraje  Průměrná mzda : Kč (1.-2. čtvrtletí 2012)  Míra registrované nezaměstnanosti: 10,38.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
CzechInvest Koncepce podpory investic
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Vedlejší specializace MARKETING (3MK)
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Ing. Jan Světlík Prezident MSSK. Vybrané ukazatele – makroekonomického prostředí ČR Současný stav klastru Nová vize rozvoje Nové Vítkovice.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Národní a regionální klastrová politika
Technologické platformy a dopravní výzkum
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Národní klastrová asociace partner pro rozvoj klastrů v ČR
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Hospodářská politika a zaměstnavatelské vztahy“ ve složení: Ing.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
I T I Plzeňské metropolitní oblasti
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic Fórum Evropský rok aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity 2012 Ing. Blanka Miksová Praha,
CEVTECH Soběslav Vítejte v Centru Ekologických a Vodárenských Technologií !
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
PRIORITNÍ OSA 1 Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Observatoř trhu práce a konkurenceschopnosti Propagace řemeslných a technických oborů Centrum mezinárodního obchodu (CMO) při RHK Brno Integrace.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Gabriela Nekolová Kancelář zmocněnce vlády pro MSK, ÚK a KVK
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Regionální inovační strategie
Regionální inovační systémy a podpora inovací v regionech ČR
Ekonomika malých a středních podniků
Klastry.
Transkript prezentace:

Balneologický klastr Karlovarského kraje Facilitační workshop 28. 1. 2014 Pavla Břusková

Klastr Klastr je geograficky blízké seskupení vzájemně provázaných firem, specializovaných dodavatelů, poskytovatelů služeb a souvisejících institucí v konkrétním oboru i firem v příbuzných oborech, které spolu soutěží, ale také spolupracují, mají společné znaky a také se doplňují. (Michael Porter)

Klastrová iniciativa Klastrová iniciativa je organizované úsilí zvýšit růst a konkurenceschopnost klastrů v regionu za účasti klastrových firem, samosprávy a/nebo výzkumné komunity (Zelená kniha KI 2003) Klastry vytvářejí účinnou komunikační platformu pro klíčové regionální partnery k urychlování realizace strategických kroků. veřejný sektor Triple Helix soukromý sektor akademický sektor

Přínosy klastrové iniciativy Prostřednictvím KI můžeme získat holistický (celostní) pohled na ekonomické kategorie ovlivňující konkurenceschopnost našich regionů a nacházet priority pro řešení regionálního rozvoje podle jeho potřeb: výzkum, vývoj, výroba, inovace, služby malé a střední podniky rozvoj dodavatelských řetězců přímé zahraniční investice infrastruktura, průmyslové nemovitosti lidský kapitál sociální kapitál inteligentní specializace udržitelný rozvoj . KI jsou hnací stroje hospodářské prosperity daného regionu na bázi spolupráce aktérů Triple Helix

Synergie regionální klastrové politiky Balneologický klastr jako pilotní aplikace finanční podpory KVK Grant TA ČR - UTB certifikovaná metodika pro regionální klastrovou politiku Projekt CluStrat - vynořující se obory – pilotní projekt Strategie inteligentní specializace RIS 3

Porterův diamant konkurenční výhody Firemní strategie, struktura a konkurence Lokální souvislosti, které zahrnují strategie a způsoby řízení na podporu inovací. Individuální a firemní cíle, které podporují trvalé investice. Silná konkurence mezi skupinami místních konkurentů. Podmínky faktorů Podmínky poptávky Přítomnost vysoce specializovaných výrobních faktorů, tj. kvalifikované pracovní síly, techniky a infrastruktury přizpůsobené potřebám jednotlivých odvětví, které se průběžně obnovují. Přítomnost sofistikovaných a poptávajících místních zákazníků, které tlačí firmy do inovací a jejichž potřeby přitahují další firmy. Příbuzná & podpůrná odvětví „Kritická míra“ schopných místních dodavatelů, jejichž specializované vstupy (jako jsou komponenty, zařízení a služby) jsou integrujícími podmínkami pro inovace v daném odvětví. Konkurenceschopné místní firmy v odvětvích příbuzných svojí technologií, požadavky na znalosti pracovní síly nebo zákazníky

Jak pomáhá spolupráce v klastru posilovat konkurenceschopnost? společná identifikace bariér rozvoje a stanovení postupu pro jejich odstranění – projekty, aktivity, pracovní týmy vytvoření společné vize a strategických cílů akční plán a realizace společných rozvojových aktivit řízení změn na základě konsenzu a spolupráce v prostředí důvěry realizační síla, zlepšení komunikace, znalost společných potřeb, tvorba společných projektů - urychlení rozvoje, inovační úrovně a konkurenceschopnosti jednotlivých aktérů i celého regionu Žádná jednotlivá firma nemůže těchto cílů dosáhnout sama

Struktura klastru

Jádro klastru Vysoce specializované firmy ze stejného odvětví Geografická blízkost Intenzivní interakce těsné vazby mezi dodavatelem a zákazníkem formální a neformální sítě vznik nových firem Silná konkurence, přesto spolupráce (Co-opetition)

Specializované podpůrné firmy Dodavatelé surovin Dodavatelé polotovarů Dodavatelé vybavení a služeb Designéři Logistické firmy Projektanti Výrobci návazných produktů Specialisté v oboru Úzké vazby s firmami v jádru klastru Rivalita a spolupráce

Inovační infrastruktura, Regionální rozvojové instituce Měkká infrastruktura Občanští vůdci Školy, univerzity Vzdělávání v odvětví Inovační infrastruktura, VTP Regionální rozvojové instituce Lektoři/ andělé byznysu Obchodní asociace Profesionální Odbory Je vázaná na obor Podporuje důvěru, interakci, rychlý přenos informací Partnerství státního & soukromého sektoru Úzké vazby prostřednictvím společné vize Výzkum

Technická infrastruktura Specializovaná integrovaná zařízení Státní & soukromá infrastruktura Identifikace mezer, jejich překlenutí, např. rozvod a využití léčebných pramenů dostupnost lázeňských měst ? Silnice Letiště Energie Likvidace odpadu Voda Územní plán Přístavy Komunikace

II. blok - Klastrové organizace Přínosy klastrů Pro firmy: Pro veřejnou správu: Identifikace společných potřeb a tlak na zlepšení Rychlý pohyb nepsaných informací a „přelévání“ Společné rozvojové projekty Úspora nákladů Rozvoj lidských zdrojů Zvýšení inovací v oboru Zlepšení podnikatelského prostředí Přístup na nové trhy Pro VŠ: Znalost potřeb průmyslu Vzdělávání na míru Aplikovaný výzkum Zisk ze společných projektů VaV Transfer technologií Přístup k dalším zdrojům financování Propojení veřejných a soukromých investic Podpora perspektivních odvětví a podnikání Specializace regionu Zatraktivnění regionu pro investory Zvýšení konkurenceschopnosti regionu Vytvoření konkurenční výhody, která se těžko napodobuje II. blok - Klastrové organizace

Vznik klastrové iniciativy Počáteční fáze Řídicí skupina zástupci lídrů oboru Facilitátor Společenská setkání Klastrová organizace – výkonný tým

Rozvoj klastrové iniciativy Střední fáze Představenstvo Prezident 4-5 další Manažer a výkonný tým klastru Adresář Zpravodaj Veletrh Internetové stránky Společenská setkání Dovednosti/Školení

Stádium zralosti klastrové iniciativy (18+ měsíců) Problémy napříč klastry - regionálně Technologické projekty, inovace Představenstvo Prezident 4-5 další Manažer a výkonný tým klastru Zpravodaj, web stránky Databáze, registr Společenská setkání Veletrh, konference Poptávky, zakázky Dovednosti/ vzdělávání Problémy napříč klastry - celostátní Vytvoření skupin s konkrétními zájmy Mezinárodní spolupráce

Nastartování procesu klastrové iniciativy - od řízení projektu k institucionalizaci klastru LIDÉ – nejdůležitější článek celého systému Stakeholdeři - rozhodnutí Facilitátor – analýza, facilitace aktérů Projektový tým – realizace procesů Řídicí skupina - složená z lokálních lídrů v daném sektoru Akvizice zainteresovaných firem do klastru Vznik klastrové organizace Manažer klastru Společná strategie a projekty Iniciativa veřejné sféry Iniciativa soukromé sféry 24. 2. 2011 Mechatronika Plzeň – W1

Lidé v klastrech FACILIT ÁTOR MANAŽ ER KLASTR U CO: iniciace spolupráce aktérů triple helix v KI KDO: odborníci, praktici z regionálních institucí, univerzit a konzultačních firem, hospodářských komor, médií a bank JAK: metodika mapování a facilitace klastrů CÍL: připravenost aktérů ke spolupráci v klastrové organizaci MANAŽ ER KLASTR U CO: řízení klastrové organizace KDO: odborníci z klastrového oboru JAK: cyklus řízení klastru (definování vize, mise a cílů; návrh akčního plánu – úkoly, finanční alokace; realizace aktivit; monitoring; evaluace; revize cílů a zpětná vazba stakeholderům) CÍL: konsenzus, neutralita, mobilizace aktérů, řízení změn, dosahování výsledků STAKEHOLDEŘI CO: vytváření podmínek, financo-vání a uplatňování governance klastrů KDO: samospráva, regionální instituce, členové klastru JAK: metodika regionální a národní klastrové politiky, monitoring a měření výkonnosti klastrů, návratnosti vložených investic CÍL: konkurenční výhoda, prosperita TCI 2011, Auckland

Facilitace regionálních aktérů Série workshopů s firmami k seznámení s konceptem klastrů a mobilizaci jejich zájmu o spolupráci, řešení otázek: Kdo jsme ? – vyhodnocení mapování Co budeme dělat ?– vyhodnocení bariér a jejich převedení do strategických cílů – náplň práce klastru Co pro to musíme udělat? Forma právní subjektivity - Rozpočet projektu - Manažer klastru - Zpracování studie proveditelnosti pro rozvoj klastru Kolik nás to bude stát? – dostupné zdroje a přibližná hodnota projektu Kolik musíme zainvestovat? – konsensus o spolufinancování členů Kdo to bude realizovat? – návrh řídicí skupiny, jmenování garantů/pracovní skupiny schválení zakládacích dokumentů (stanovy) schválení manažera klastru (popis práce, financování) dohoda o členských příspěvcích příprava ustavující valné hromady/shromáždění členů

Klastrová organizace – hlavní aktivity Komunikační platforma a networking Databáze, katalogy o členech, exkurze do členských firem, e-zpravodaj, vzájemné poznávání se, neformální akce Rozvoj lidských zdrojů, kvalifikace Specializované akce, transfer know-how o trendech a technologiích, školení, lákání talentů, praxe Spolupráce, inovační projekty, výzkum a vývoj Kooperační inovační projekty, vývoj technologií, inovační služby, patenty, komercializace Marketing a public relations Utváření regionální identity a posilování oborového image, prezentace u významných zákazníků, medializace Internacionalizace Kooperace s evropskými klastry, EU projekty, rozvojová opatření na globálním trhu, export a expanze společný postup při řešení nedostatkových profesí, školení, rekvalifikace, učňovské a střední školství - spolupráce firem a univerzit - utváření regionální identity, posilování oborového image - vytváření důvěry mezi managementem klastru a firem a vzájemná inspirace - spolupráce s evropskými regiony, účast v evropských projektech, přenos best practices

V ČR existuje 80 klastrových organizací, další jsou na cestě. Klastr ENWIWA (odpad) CzechBio ATOMEX Česká peleta Český vědomostní klastr CLUTEX – klastr technické textilie CEVTECH (vodárenské technologie) EKOGEN (životní prostředí) Jihočeský dřevařský klastr CGMC Klastr obecného strojírenství Český pivovarský klastr Regionální potravinářský klastr Czech Stone Cluster Klastr výrobců obalů OMNIPACK Hradecký IT cluster Klastr NUTRIPOL Klastr přesného strojírenství Vysočina Czech IT Cluster NANOMEDIC Český nanotechno-logický klastr Klastr MedChemBio Olomoucký klastr inovací ENERGOKLASTR Water Treatment Alliance Klastr českých nábytkářů CREA Hydro&Energy Network Security Monitoring Cluster Innovation in Transport Plastikářský klastr PLASTR ABC WOOD Moravský letecký klastr Zlínský audiovizuální klastr Národní strojírenský klastr Moravskoslezský dřevařský klastr Moravskoslezský automobilový klastr IT Cluster ENVICRACK (biowaste2energy) HYDROGEN CZ Moravskoslezský energetický klastr KLACR (cestovní ruch) Bezpečnostně technologický klastr Knowledge Management Cluster Klastr sociálních podniků SINEC Klastr Mechatronika

Brainstorming ve skupinách Úkol č. 1 Sepište překážky v rozvoji balneologického sektoru, o kterých víte, a které můžeme společně řešit či ovlivnit. Úkol č. 2 Koho navrhujete do řídicí skupiny? (Kdo tady dnes měl být a nebyl?)