VY_32_INOVACE_EKO_02 PODSTATA MARKETINGU
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: podstata marketingu, podnikatelské koncepce Anotace: Výklad formou prezentace žákům přibližuje podstatu marketingu, upevňuje znalosti a ověřuje dosavadní vědomosti o marketingu a podává přehled o podnikatelských koncepcích. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podstata marketingu nabídnout správným skupinám zákazníků ve správný čas požadované zboží na správném místě za správné ceny s přispěním přiměřené propagace EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podstata marketingu podstatou marketingu je: zkoumání potřeb a požadavků spotřebitelů (metody marketingového výzkumu) reakce na tyto potřeby - vývoj, výroba a prodej zboží řešícího problémy spotřebitelů ovlivňování potřeb zákazníků pro podnik žádoucím směrem uspokojování a ovlivňování potřeb spotřebitelů - prostředek pro zajištění rozvoje podniku EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podstata marketingu uspokojování a ovlivňování potřeb a požadavků zákazníků se děje prostřednictvím komplexních vzájemně sladěných nástrojů marketing není pouze reklama – reklama je jednou z nejviditelnějších součástí marketingového mixu, nikoliv však jedinou EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podstata marketingu marketing není prodej úkolem marketingu je prodávat zboží - po pečlivém výzkumu trhu, zjištění potřeb a požadavků zákazníků na základě zjištěných informací se vyrábí zboží určuje se vhodná cena výrobku volí se vyhovující distribuční cesta a odpovídající komunikační mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podstata marketingu marketing není jen marketingový útvar v podniku marketingový útvar není zárukou, že podnik bude uplatňovat marketingovou koncepci řízení marketingové myšlení musí být vlastní všem pracovníkům podniku EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podnikatelské koncepce 5 základních koncepcí marketingu (5 vývojových etap) 1.výrobní koncepce ( ) zakladatelem je Henry Ford jako 1. začal investovat do reklamy cílem bylo vyrobit osobní automobil, zakoupit každý průměrný Američan zavedení hromadné pásové výroby – docílil snížení nákladů na 1 výrobek (snížila se i cena aut) EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podnikatelské koncepce spolu s Tomášem Baťou - patří k největším manažerům 20. století zákazník preferuje levný, snadno dosažitelný výrobek „vyrob co nejlevněji a prodáš“ 2.výrobková koncepce ( ) cílem firem je vyrobit a nabídnout výrobky a služby s co nejvyšší kvalitou „vyrob co nejkvalitněji a prodáš“ EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podnikatelské koncepce 3.prodejní koncepce ( ) výrobci si v důsledku rostoucí konkurence na trhu začínají uvědomovat, že nestačí vyrobit pouze levně či kvalitně, ale je třeba ještě k tomu něco navíc, aby své výrobky prodali nutností se stává zákazníka oslovit a přesvědčit, aby si zakoupil právě naše výrobky „čím více reklamy, tím víc prodáš“ EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podnikatelské koncepce 4.marketingová koncepce ( ) je moderní filozofií podnikání firmy přišly na to, že prodej sám o sobě není zárukou spokojených zákazníků to byl důvod pro to, aby začali upřednostňovat potřeby zákazníků před vlastním prodejem orientace na cílový trh „nejdřív poznej potřeby svého zákazníka a prodáš“ EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Podnikatelské koncepce společenská (eko-sociální koncepce) ( do dnešní doby) firmy by měly plnit své cíle uspokojování potřeb, které nejsou v rozporu se zájmy veřejnými (neohrožovali ŽP, mravní výchovu, zdraví lidí) firmy mají společenskou zodpovědnost „poznej potřeby zákazníka, zohledni i potřeby společnosti a prodáš“ EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Opakování Co je podstatou marketingu? Kdo byl T. Baťa? Jaký je rozdíl mezi výrobní a výrobkovou koncepcí? Které z podnikatelských koncepcí vycházejí z potřeb a přání zákazníků? EKO VY_32_INOVACE_EKO_02
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_02