V prezentaci jsou využity materiály British Association for Adoption and Fostering a Amalthea o.s. Šíření materiálů mimo projekt je podmíněno souhlasem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Zákon o sociálních službách
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Farní charita Litomyšl
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
PROGRAM SANACE RODINY v AMALTHEA o.s. Chrudim, 18. –
Eva Brožová Alexandra Bečvářová
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Středisko náhradní rodinné péče Projekt Náhradní rodina + dítě + odborník jako partneři (Metodické centrum pro NRP) doba trvání projektu
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Zdravá škola.
SOS dětské vesničky.
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Podpora transformace v.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
KONFERENCE Šance pro děti v ohrožení na Vysočině
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Pěstounská péče na přechodnou dobu Mgr. Kateřina Majerová.
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
SOS dětské vesničky.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Sociální práce s rodinou 4
9. Tvorba individuálního plánu
PROCES ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Náhradní rodinná péče v Moravskoslezském kraji
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Rodičovství biologické a pěstounské
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Školení pro pracovníky realizující individuální přípravu zájemců o nové formy pěstounské péče

V prezentaci jsou využity materiály British Association for Adoption and Fostering a Amalthea o.s. Šíření materiálů mimo projekt je podmíněno souhlasem BAAF a Amalthea.

Stávající a nové formy pěstounské péče 1 Stávající a nové formy pěstounské péče 1. Pěstounská péče pro děti, které potřebují péči na dlouhou dobu 2. Pěstounská péče pro děti, které potřebují okamžitou pomoc 3. Pěstounská péče pro děti, které potřebují péči na krátkou dobu 4. Pěstounská péče zaměřená na podporu a pomoc rodiče s dítětem 5. Pěstounská péče dlouhodobá specializovaná pro děti se specifickými potřebami 5.1 Péče určená dětem se speciálními potřeby 5.2 Péče určená pro sourozenecké skupiny 5.3 Péče určená dospívajícím 5.4 Péče určená dětem jiného etnika 6. Respitní – odlehčovací péče 7. Pohotovostní umístění pro děti, o které se neplánovaně rodina nemůže postarat

Struktura přípravy.  nábor.  zájemci o pěstounskou péči Struktura přípravy  nábor  zájemci o pěstounskou péči  společná informační schůzka  vyplnění dotazníku předběžného zájmu  výběr zájemců (20 rodin)  1. návštěva v rodině  výběr zájemců (10 rodin)  zasmluvnění rodin  začátek individuální přípravy  skupinová příprava  pokračování individuální přípravy  panel  ne/doporučení stát se pěstouny

Zájemci o nové formy pěstounské péče Zájemci o nové formy pěstounské péče - pracovníci ústavních zařízení (DD, kojenecký ústav, ÚSP) - pracovníci sociálních odborů - pracovníci NNO, mateřských center - nemocnice, zdravotnická zařízení - úřad práce Pardubice - pěstounské rodiny využívající služeb Amalthea o.s. - veřejnost

Individuální příprava  harmonogram: říjen 2010 – únor 2011  rozsah: 30 hodin/rodina 15 hodin – přímá práce v rodině 15 hodin – příprava a vyhodnocení, zpracování Zprávy o zájemci o pěstounství  obsah: zhodnocení předpokladů zájemců stát se pěstouny pro určitou formu PP  výstup: zpracovaný Zpráva o zájemci o pěstounství jako základní materiál pro rozhodování v Panelu  realizátoři: pracovníci Amalthea o.s., Pardubického kraje, CPP-RMP

Role a kompetence pracovníka pro ind Role a kompetence pracovníka pro ind. přípravu - vstupuje do intimního prostředí rodiny zájemců - navazuje se zájemci úzkou spolupráci - je partnerem v procesu odhalování kompetencí zájemců stát se pěstouny - je vůči zájemcům transparentní (zájemce ví, co a proč se s ním v procesu hodnocení děje, rozumí procesu) - pozoruje, mapuje, zjišťuje, odhaluje, doporučuje a hodnotí - pracuje se všemi členy rodiny zájemců včetně biologických dětí v rodině - obrací se na další osoby kolem rodiny (sousedé, lékař, známí, bývalí partneři zájemců, úřady…) - je zodpovědný za zpracování Zprávy o zájemci o pěstounství

ZPŮSOBILOST ZÁJEMCŮ O PĚSTOUNSTVÍ CO SE ROZUMÍ ZPŮSOBILOSTÍ A JAK JI MŮŽEME HODNOTIT? ZNALOSTI DOVEDNOSTI HODNOTY ZPŮSOBILOST   Znalosti a dovednosti, které si daná osoba osvojila, a s nimi související hodnoty, které tato osoba naplňuje v praktickém životě. © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Nástroje k hodnocení zájemců: Standardy pěstounských služeb Zpráva o zájemci o pěstounství

Standardy pěstounských služeb 4 pilíře: Péče o děti Zajištění bezpečného a láskyplného prostředí Týmová spolupráce Vlastní rozvoj

Péče o děti 1.1 Schopnost poskytnout dětem dobrou péči, a podporovat tak jejich zdravý emocionální, fyzický, sexuální a intelektuální vývoj 1.2 Schopnost přijmout konkrétní dítě 1.3 Schopnost poskytovat péči vhodnou pro konkrétní dítě 1.4 Schopnost úzce spolupracovat s rodinami dětí a dalšími osobami důležitými pro děti 1.5 Schopnost vymezit náležité hranice a vypořádat se s chováním dětí v rámci těchto hranic bez použití fyzických trestů nebo jiných nepřijatelných postupů či jiného nevhodného chování 1.6 Povědomí o normálním vývoji dětí a schopnost naslouchat jim a komunikovat s nimi způsobem odpovídajícím jejich věku a způsobu chápání 1.7 Schopnost podpořit vývoj mladého člověka směrem k dospělosti © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Zajištění bezpečného a láskyplného prostředí 2.1 Schopnost zajistit, aby byla dětem poskytována péče v domově, ve kterém jsou v bezpečí a kde jim nehrozí fyzická újma či zneužití 2.2 Schopnost pomáhat dětem s tím, aby se o sebe samy dovedly postarat a ochránit se před újmou či zneužitím, a naučit je, jak si přivolat pomoc v případě, že jejich bezpečnost je ohrožena 2.3 Schopnost rozpoznat u postižených dětí, že by jim mohlo hrozit riziko zneužití nebo diskriminace © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Týmová spolupráce 3.1 Schopnost spolupracovat s dalšími odbornými pracovníky a podílet se na plánování rozvoje dítěte/ dívky či chlapce 3.2 Schopnost komunikovat efektivně 3.3 Schopnost zachovávat důvěrnost informací 3.4 Schopnost prosazovat rovnost, různorodost a práva jednotlivců a skupin ve společnosti © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Vlastní rozvoj 4.1 Schopnost ocenit, jak osobní zkušenosti ovlivňují zájemce samotného a jeho rodinu, a rozpoznat vliv, jaký bude zřejmě poskytování pěstounské péče mít na celou rodinu 4.2 Schopnost požádat o pomoc či spolupráci a využít k tomu vztahy s lidmi v místě, kde zájemce žije 4.3 Schopnost využívat příležitosti k dalšímu vzdělávání se a zdokonalování dovedností 4.4 Schopnost udržovat pozitivní vztahy a fungovat efektivně i v náročných obdobích © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Zpráva o zájemci o pěstounství Nástroj ke shromaždování informací o schopnostech a dovednostech zájemce a o jeho potenciálu poskytovat pěstounskou péči a k předkládání doporučení týkajících se vhodnosti zájemce na základě vyhodnocení shromážděných informací.

Zpráva o zájemci o pěstounství 1 Zpráva o zájemci o pěstounství 1. Souhrnný přehled pro osoby provádějící výběr pěstounů 2. Část A - Faktické informace o žádosti a zájemcích 3. Část B - Kvalitativní informace, hodnocení a doporučení týkající se vhodnosti zájemců pro účely poskytování pěstounské péče

Zpráva o zájemci o pěstounství 4. Část C Další zprávy a podklady C1 Zpráva o zájemci o pěstounství 4. Část C Další zprávy a podklady C1 Rodokmen C2 Ekomapa C3 Časové sledy událostí C4 Příprava zájemce/zájemců C5 Proces hodnocení přípravy v domácnosti zájemce C6 Zpráva obvodního lékaře o zdravotním stavu zájemce C7 Stanovisko obecního úřadu obce s rozšířenou působností k žádosti o zprostředkování pěstounské péče C8 Informace od vzdělávacích institucí C9 Lékařský posudek C10 Informace od předchozích partnerů C11 Zjištění a postřehy dalších osob, které žijí v domácnosti zájemce C12 Souhrnné informace od každé z osob, která poskytla údaje C13 Poznámky zájemce ke zprávě C14-C16 Další podklady

Zpráva o zájemci o pěstounství 5. Část D – zrušena 6 Zpráva o zájemci o pěstounství 5. Část D – zrušena 6. Část E - Hodnocení způsobilosti 7. Část F - Osobní plán odborného rozvoje 8. Pomocné poznámky, Symboly používané v rodokmenu a ekomapách

Nástroje používané při hodnocení Genogramy (rodokmeny) Rodinné primární a sekundární systémy Rodinné scénáře Kulturní a generační vzorce Vzorce rozdílnosti a závislosti Ekomapy © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Genogram (rodokmen) Grafické znázornění vztahů v rodině Vizualizace vzorců, které si předávají jednotlivé generace, a psychologických faktorů, které mají na vztahy vliv Identifikování opakujících se vzorců chování a tendencí předávaných z generace na generaci Východisko při zkoumání všech aspektů hodnocení © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Příklad genogramu (rodokmenu) © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Užitečné rady k tvorbě rodokmenu Je-li to možné, zapojte do tvorby rodokmenu všechny členy domácnosti Vysvětlete rodině, jak tento rodokmen využijete při hodnocení Použijte list papíru většího formátu a barevné fixy Dohodněte se na symbolech, které budou použity Na začátku nezáleží tolik na úpravě, jako spíše na tom, aby byly zaznamenány důležité informace – s úpravou je možné pohrát si později © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Používání rodokmenu Jaké další oblasti můžete pomocí rodokmenu prozkoumat? zdravotní stav postižení postoje k sexualitě zkušenosti s rodičovstvím, pěstounstvím/ adopcí různorodost kázeň © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Ekomapa Vizuální znázornění vztahových aktivit a vlivů, jaké dítě nebo dospělá osoba mají v rodinném systému Do ekomapy budou zahrnuti členové rodiny, důležití přátelé nebo zkušení rádci či učitelé a další příbuzní a důležité aktivity V ekomapě by měla být znázorněna jak pomoc a podpora poskytovaná, tak přijímaná © © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Ekomapa © British Agencies for Adoption and Fostering 2010

Supervize a podpora