Rodičovské kompetence a renesance výchovy MUDr. Eva Vaníčková, CSc, Univerzita Karlova – 3. lékařská fakulta, Ústav zdraví dětí a mládeže
Pozitivní rodičovství „Zájem“ dítěte práva dítěte (právo na informace, právo být slyšeno, právo na ochranu před násilím, právo participace) základní potřeby dětí – pocit osobní pohody vztahová dynamika v rodině – emocionální reciprocita a sociální benefit
Být dobrá matka a dobrý otec je zásadní touha každého rodiče rodičovství osciluje na škále od radostných až po stresující zkušenosti většině rodičů chybí pomoc či rada ke zvládání svých negativních emocí, stresu, ale i při každodenním rozhodování zvláštní pozornost potřebují rodiče vychovávající děti se speciálními potřebami, rodiče v hmotné nouzi, nezaměstnaní apod. k podpoře svých dovedností
Dříve a dnes dům plný příbuzenstva a v pěší dostupnosti domy dalších příbuzných, kteří byli vždy po ruce se svojí moudrostí, vzorci sociálního chování dnes osamocený rodič surfuje po internetu, kupuje knížky, volá na různé linky a dostává víceméně použitelné rady pro učebnicovou situaci a průměrné dítě
O čem je pozitivní rodičovství ? Manuál Rady Evropy 1. dovednosti – kázeň 2. schopnosti – vzdělávání 3. znalosti – potřeby dětí, práva dětí 4. čas - zájem, akceptace, úcta 5. pocit osobní pohody - kvalita života
Děti odrazem společnosti, dítě znakem podpisu rodičů roste počet dětí s rizikovým chováním stoupá počet suicidálního chování a záměrného sebepoškozování dětí stoupá počet mladistvých delikventů roste agresivita mladých v sociální komunikaci a při řešení konfliktů přibývá stoupenců radikálních hnutí ALE 80 % dětí má osobní zkušenost s psychotraumatem (Finklehor 2009)
Realita očima dětí v roce 2009 děti nejvíce nespokojené se vztahy děti nejvíce postrádají možnost „popovídat si“ s rodiči i dalšími dospělými dětský program dne: 8 hodin spánku, 7 hodin škola, 6 hodin TV a PC, 2 hodiny kroužky a příprava do školy, 1 hodina komunikace s rodiči 42 % dětí se domnívá, že v jiných evropských zemích je to lepší
Renesance výchovy Chceme-li něco udělat pro děti, musíme nejprve něco učinit pro dospělé. Rodičovství není o počtu osob a struktuře rodiny, je o vztazích, o emocionalitě. Renesancí výchovy rozumím především výchovu rodičů a profesionálů k pozitivnímu rodičovství.
Pozitivní rodičovství v situaci selhání rodiny manuál RE sanace rodiny – aktivní a kreativní spolupráce rodičů při opakovaném selhání nebo ochraně dítěte 1. risk assessment a případová konference 2. informace pro rodiče a dítě (právo na informace, právo být slyšeno a právo spolurozhodovat o věcech, které se ho dotýkají) 3. návrh na časově definovaný pobyt dítěte mimo rodinu 4. stanovení individuálního plánu postupu, terapie dítěte, sanace rodiny včetně tzv. ekomapy dítěte 5. důstojný odchod dítěte z rodiny s osobními věcmi a příchod do nového prostředí – pravidla, vnitřní řád a podmínky 6. evaluace výsledků a spolupráce rodičů, návrat dítěte do rodiny 7. doprovázení rodiny, supervize a kontrola rodiny
Odchod dítěte z rodiny je většinou trauma nejen pro dítě, ale i pro rodiče intervence na podporu duševního zdraví pro dítě a klíčovou osobu či celou rodinu odstranění příčiny (sanace rodiny) musí být doplněno nabídkou k rozvoji osobnosti rodiče (tréninky a svépomocné rodičovské skupiny) podpora k pravidelnému kontaktu a komunikaci s dítětem zpětná vazba jako stimulátor ke změně
Emocionální potřeby dítěte pozitivní výchova dítěte a jeho akceptace jeden emocionální průvodce pocit sounáležitosti potřeba uvědomělého prožívání situací schopnost empatie zvládání stresových situací veřejně prospěšné práce, dobrý skutek pocit jistoty v očekávání sociální podpory
Jak může stát podporovat pozitivní rodičovství? Manuál RE Zajistit vhodné podmínky pro život rodin s dětmi. Boj proti chudobě a sociální exkluzi rodin s dětmi. Sladění rodinného a profesního života. Zajistit vysokou kvalitu služeb pro všechny děti. Vybudovat lokální centra pro vzdělávání, poradenství a tréninky rodičů k pozitivnímu rodičovství. Vytvořit vzdělávací programy pro nastávající rodiče. Provozovat helpliny pro rodiče a děti v krizi. Realizovat v praxi programy na prevenci rizikového chování dětí. Zajistit širokou dostupnost služeb pro rizikové rodiny (azyl, migrace, zdravotní postižení, mladiství rodiče, obtížné životní situace, nezaměstnanost, rozvody, násilí apod.). Vzdělávat veřejnost v právech dětí. Práva dětí začlenit do veřejné a státní politiky na podporu rodičovství (právo dětí na informace, být slyšeno, právo dětí na participaci. Ustavit ochránce práv dětí.
Děkuji Vám za pozornost!