Křemičitany (silikáty)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém.
Opakování učiva o nerostech II. část
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Křemičitany II. Autor: Mgr. Marian Solčanský
MINERÁLY A HORNINY ÚVOD.
Horniny přeměněné (Metamorfované).
Vyvřelé (magmatické) horniny
Hlubinné vyvřelé horniny
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
Přeměněné horniny.
Dělení hornin Podle vzniku.
Geologie věda o zemi.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
nejdůležitější minerály
HLUBINNÉ VYVŘELÉ HORNINY
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém Křemičitany
Přeměněné horniny.
VÝLEVNÉ VYVŘELÉ HORNINY
Mineralogický systém Křemičitany
Škola:. Základní škola Kladruby
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Horniny přeměněné Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Horninotvorné minerály
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc. Olivíny a pyroxeny
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc. Olivíny a pyroxeny
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
 sloučeniny oxidu křemičitého (SiO 2 ).  největší třída nerostů  nejdůležitější součástí zemské kůry.  hojné a rozšířené, především jako součásti hornin.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Zpracovala: Mgr. Jana Richterová Přírodopis 9. třída 1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
HORNINOTVORNÉ MINERÁLY cvičení. Co je to minerál? Minerál je homogenní přírodní fáze s přesně definovatelným chemickým složením a s vysoce uspořádanou.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
VYVŘELÉ HORNINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc. Olivíny a pyroxeny
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
9) Křemičitany, 10) Organolity
Škola:. Základní škola Kladruby
MINERALOGIE.
Třídění podle chemického složení
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
KŘEMIČITANY.
Transkript prezentace:

Křemičitany (silikáty)

největší a nejvýznamnější skupina nekovový vzhled jejich zvětráváním vznikají jiné nerosty vznik – přímé tuhnutí magmatu základem SiO4, tvoří různé prostorové struktury křemen a jeho odrůdy (viz. oxidy)

olivín vznik – bazické vyvřeliny, horniny sopeč. původu při přijímání vody zvětrává v hadec průzračné drahokamové krystaly = chryzolit využití – drahý kámen

živec horninotvorný minerál zvětráváním -> kaolinit (výroba keramiky) zvětráváním se uvolňují K, Ca, Na + H2O -> sloučeniny s živinami pro rostliny (-> název) ortoklas živec draselný plagioklas živec sodnovápenatý

mikroklin zelený = amazonit sodalit lazurit (ultramarín)

kaolinit vznik – zvětráváním živců poutá vodu, bobtná složka kaolínu využití – porcelán, kamenina, keramika výskyt – Karlovarsko, Plzeňsko, Německo – Míšeň, Francie, Čína

slídy nápadný lesk křehké, snadno se štípou v tenkých destičkách ohnivzdorné, pružné součást vyvřelých hornin a krystalic. břidlic využití – izolační elektrotechnický materiál, do ochranných brýlí biotit (tmavá slída) muskovit (světlá slída)

mastek na omak mastný žáruvzdorný využití – jemně mletý v obchodě j. talek - plnidlo v textil., papíren., chem. průmyslu - mletý se sype do gumových výrobků, aby se neslepily (rukavice)

hadec (serpentin) vznik – výplně žil a puklin v horninách bohatých na olivín jadeit využití – drahý kámen světle zelený = nefrit

augit horninotvorný minerál amfibol horninotvorný od augitu se liší tvarem krystalů přeměnou vzniká amfibolit

turmalín piezoelektrický jev (jeden konec má jeden náboj, druhý konec opačný náboj) variety mají různá jména (černý, melounový = růžovozelený) zonální barevnost

beryl průhledný až průsvitný obecný beryl = žlutý tmavě zelený = smaragd (Cr) modrozelený = akvamarín (Fe) růžový = morganit (Mn) význam – surovina berylu - drahé kameny

granáty starý název karbunkuly již Řekové a Římané je používali jako drahé kameny v molekule vždy 2 atomy kovů -> barva zrnka až několik cm velké výskyt – v horninách, říčních náplavech, štěrcích - České středohoří, Jičínsko význam - drahokamy

obecný granát – červenohnědý pyrop (český granát) – tm. červený almandin – fialově červený

natrolit patří mezi zeolity -> obsahují vodu, lze ji snadno vypudit, pak na její místo minerál ukládá jiné látky – částice ropy, soli uranu, … využití – sanace různých druhů kontaminace