Dělitelnost přirozených čísel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Matematika a její aplikace
Násobek a dělitel. Jeden rohlík stojí 2 Kč. Kolik Kč budou stát dva, tři, čtyři, nebo pět rohlíků? Čísla 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 atd. jsou násobky.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Dělitelnost přirozených čísel
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Zřizovatelem školy je statutární město Brno, městská část Brno-střed Dominikánská 2, Brno Tel , www.
Nejmenší společný násobek
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Dělitelnost přirozených čísel-slovní úlohy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_169
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zábavná matematika.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Mgr. Ladislava Paterová
EU – OP – VK Matematika – 8.B Mgr. Václav Calábek.
Největší společný dělitel
Prvočísla a čísla složená
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Celá čísla Dělení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Matematika a její aplikace
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
Znaky dělitelnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Společný dělitel čísel (SD)
Společný násobek čísel (SN)
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Dělitelnost přirozených čísel Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek

Společní dělitelé 20 i 70 jsou 1, 2, 5, 10 20 = 2 . 2 . 5 10 5 20 4 2 1 dělitelé 20 jsou: 70 = 2 . 5 . 7 14 35 10 7 70 5 2 1 dělitelé 70 jsou: Společní dělitelé 20 i 70 jsou 1, 2, 5, 10

Největší společný dělitel je největší číslo, kterým jsou všechna zadaná čísla dělitelná značíme ho D(a, b) např. D(15, 40) čteme .. největší společný dělitel čísel 15 a 40

Největší společný dělitel výpočet obě čísla rozložíme na součiny prvočísel nalezneme „tu část rozkladu“ (ta prvočísla), která se nacházejí v obou rozkladech určíme největšího společného dělitele

Výpočet příkladu a zápis řešení D(36, 84) . 2 = 36 3 . 2 7 = 84 D(36, 84) = 2 . 2 . 3 = 12

Společné násobky 9 a 12 jsou např. 36 a 72 18 27 36 45 54 63 72 81 násobky 12: 12 24 48 60 84 ... Společné násobky 9 a 12 jsou např. 36 a 72

Nejmenší společný násobek značíme ho n(a, b) např. n(18, 45) čteme .. nejmenší společný násobek čísel 18 a 45 Výpočet: obě čísla rozložíme na součiny prvočísel nalezneme „tu část rozkladu“ (ta prvočísla), která se nacházejí v obou rozkladech doplníme o zbývající prvočísla určíme nejmenší společný násobek

Výpočet příkladu a zápis řešení n(45, 18) 3 . 5 = 45 3 . 2 = 18 n(45, 18) = 2 . 3 . 3 . 5 = 90

Výpočet příkladu a zápis řešení n(45, 54) 3 . 5 = 45 3 . 2 = 54 n(45, 54) = 2 . 3 . 3 . 3 . 5 = 270

Výpočet příkladu a zápis řešení n(12, 18, 20) 3 2 . = 12 3 . 2 = 18 5 2 . = 20 n(12, 18, 20) = 2 . 2 . 3 . 3 . 5 = 180