Hodnoty a vzdělávání Kamil Činátl, Ph.D. FFUK, ÚSTR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Ústav pedagogických věd FF MU
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
STARÉ SPLAVY, BŘEZEN 2012 P O D P O R A T A L E N T O V A N Ý C H S T U D E N T Ů A Ž Á K Ů ( Absolventi gymnázií – potenciál pro rozvoj vědy )
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
VÍTÁME VÁS u přijímacího řízení pro školní rok 2014/2015 Praktická škola jednoletá Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
POLITICKÉ IDEOLOGIE A JEJICH ZÁKLADNÍ PROUDY
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Diskusní příspěvek na krajské konferenci projektu UNIV2 KRAJE.
PŘEDSTAVENÍ PROJEKTU. Co Vás dnes čeká? Představení realizátora a partnera projektu Představení projektu a jeho aktivit Možnosti mobilních technologií.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Výuka jako řízená socializace
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Sociologie ?.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Evaluace v mateřských školách
Setkání členů Řídícího výboru MAP SO ORP Beroun
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
“Those who know, do. Those that understand, teach.”
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
, Pedagogická fakulta MU
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Kurikulum: obsah školní edukace
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Vzdělávací aktivity ÚSTR
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Hodnoty a vzdělávání Kamil Činátl, Ph.D. FFUK, ÚSTR

Jak jsou hodnoty přítomny v škole?

Jaké hodnoty a jak?

Kontext metodologie sociálních věd Max Weber: vztažení k hodnotám. Co znamená hodnocení? Přiznanou subjektivitu. Jiná řešení? Empirické látkožroutství. Pokusy o „objektivitu“ sociálně-vědního poznání. Strukturalistický projekt (mentality). Galileovský projekt (sociální matematika). Postmoderní krize?

Kontext školní praxe? Útěk před hodnocením: neosobní znalosti. Není čas na hodnocení. Hledání střední cesty. Nezaujatost, objektivita: hodnocení jako nekompetentní soud. Obrana před ideologií. Jak hodnotit znalosti? Jak hodnotit hodnotové postoje? Jak provázat výuku se sociální praxí?

Sociálně-vědní poznání jako interpretační proces Učitel modeluje poznávací situaci. Studenti si kladou otázky. Analyzují a interpretují prameny, aby porozuměli jednání lidí v historickém kontextu. Studenti formulují hodnotové postoje. Učitel moderuje diskuzi. Studenti zdůvodňují postoje, reformulují je. Historická znalost / historická gramotnost.

Škola hrou?

Důsledky pro praxi Důraz na participaci studentů (Hodnoty se předávají, nebo vytvářejí?). Autorita a role učitele? Aktualizace vyučované látky. Vzdělávání jako sociální, nebo poznávací hra? Průnik do každodenní praxe: k čemu jsou znalosti a dovednosti užitečné? Sebereflexe, sebehodnocení.