NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek - slouží jako řídící centrum
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava.
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Řízení lidského organizmu
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_14_Nervová soustava - mozek Téma:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_99_Nervová soustava I. AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8., 26. 4. 2012 VZDĚL. OBOR, TÉMA: Přírodopis, nervová soustava ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4

ANOTACE Materiál slouží k názornému seznámení žáků se stavbou a činností nervové soustavy se zaměřením na mozek Usnadňuje zápis do sešitů

Nervová soustava (NS) řídí činnost všech orgánů v těle centrum myšlení a řeči sídlo paměti NS je tvořena: Centrální NS – mozek a hřbetní mícha Obvodovou NS – nervy spojující mozek a míchu se všemi částmi těla

Neuron – základní stavební jednotka NS dendrity (krátké výběžky) zakončení neuritu základní stavební jednotka NS ¨tělo neuronu tuková vrstva neurit (dlouhý výběžek) jádro 1 Neurony jsou obklopeny podpůrnými buňkami, které zajišťují jejich výživu a odstraňování odpadních látek.

Neurity tvoří bílou nervovou hmotu, těla neuronů s dendrity hmotu šedou. Neurity se spojují → synapse (zápoje). Propojením vznikají složité nervové dráhy, po kterých se šíří vzruchy (až 130 m/s). Dendrity vedou podráždění do buňky, neurity z buňky ven.

Reflex odpověď organizmu na podráždění Probíhá po reflexním oblouku: čidlo, ve kterém vzniká podráždění (např. kožní čidlo – podráždění teplem) → dostředivá dráha → nervové ústředí (v mozku, míše) → odstředivá dráha → výkonný orgán (svaly – odtažení ruky od zdroje tepla).

Reflexní oblouk (šipky označují vedení podráždění – vzruchu) přední (břišní) část míchy 2

Typy reflexů Vrozené – nepodmíněné (od narození) – např. sací, polykací, dýchací,…) Získané – podmíněné (získáváme během života jako reakce na podmíněné podněty). Při neopakování podnětů vyhasínají. Podmíněný reflex vznikne např. pokud při krmení psa zvoníme. Po zhruba dvaceti opakováních stačí pouze zazvonit a pes začne slinit, jako kdyby dostával potravu. Zakladatelem učení o reflexech byl ruský fyziolog Ivan Petrovič Pavlov.

Vyzkoušejte si příklady nepodmíněných (vrozených reflexů): Zornicový reflex Rukou si zakryj na asi 1 minutu jedno oko. Druhý žák sleduje stažení zornice při odkrytí oka. Mrkací reflex Pozoruj mrknutí oka při jemném fouknutí do oka, tlesknutí apod.

Centrální nervová soustava mozek mícha 3

Mozek - uložen v mozkovně - obalen 3 mozkovými plenami (obaly) - mezi střední a vnitřní stěnou je mozkomíšní mok (chrání mozek před nárazy, otřesy) vychází z něj 12 párů hlavových (mozkových) nervů (např. trojklanný, lícní, nosní,…) Pro zvídavé: Vnější plena je pevná, střední měkká se nazývá pavučnice, vnitřní měkká plena je omozečnice).

Části mozku (prohlédni si): 4 embryonální vývoj mozku

koncový mozek mezimozek střední mozek mozeček most prodloužená mícha 5

Části mozku: Přední mozek se dělí na koncový mozek a mezimozek. největší část mozku (asi 15 miliard neuronů) složen ze dvou polokoulí (hemisfér) hemisféry rozděleny na laloky (čelní, spánkový, temenní a týlní) na povrchu šedá hmota (kůra mozková) členěná v závity uvnitř bílá hmota nervová 6 7

Funkce mozkové kůry (prostuduj): centrum hybnosti temenní lalok čelní lalok týlní lalok spánkový lalok centrum zraku centrum řeči 8 centrum sluchové

řídí činnost vnitřních orgánů Mezimozek: řídí činnost vnitřních orgánů produkuje hormony působící na podvěsek mozkový (hypofýzu) jeho součástí je také žláza šišinka 9

2. Střední mozek nejmenší oddíl mozku jsou zde centra jednoduchých zrakových a sluchových reflexů (souhra očí, pohyb hlavy za zvukem) 10

spojuje střední mozek, mozeček a prodlouženou míchu 3. Zadní mozek Most: spojuje střední mozek, mozeček a prodlouženou míchu po každé straně vychází nejsilnější mozkový nerv – nerv trojklanný 11

Činnost mozečku je snadno narušena konzumací alkoholu. Mozeček: zpracovává informace z rovnovážného ústrojí a pohybových center → řídí rovnováhu a přesnost pohybů Činnost mozečku je snadno narušena konzumací alkoholu. 12

Prodloužená mícha: řídí základní životní funkce organizmu (srdeční činnost, dýchání, trávení, vylučování,…) centrum životně důležitých nepodmíněných reflexů (mrkací, kašlací, kýchací, sací, polykací,…) 13

Použité zdroje: FAIGL, Ladislav. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. 21. 8. 2009. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: Soubor:Neuron Hand-tuned.svg CHID0RI. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 14. 4. 2012 [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: Soubor:Sensory, relay & motor neurons cz - interneuron.jpg Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 6. 2. 2007 [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: Soubor:Nervous system diagram.png DOSTÁL, Vojtěch. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. 20. 10. 2010. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 20. 10. 2010 [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: Soubor:EmbryonicBrain CS.svg www.office.microsoft.com Wikipedia: the free encyclopedia [online]. 5. září 2007. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 25. 10. 2007 [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: Soubor:Brain 090407.jpg Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 29. 1. 2006 [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: Soubor:Gray728.png