Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_03/A20 Autor Ing. Liběna Krchňáková Období vytvoření Březen 2013 Ročník/věková kategorie 4. ročník OA, EL Vyučovací předmět/klíčová slova Marketing, marketingová komunikace, reklama, PR, online marketingová komunikace,, osobní prodej, podpora prodeje, nová média, sponzoring. Anotace Výukový materiál zaměřený na problematiku marketingové komunikace a jejích nástrojů.
Marketingová komunikace CZ.1.07/1.5.00/34.0025 Marketing Marketingová komunikace Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státním rozpočtem České republiky.
Marketingová komunikace = rozsáhlý soubor nástrojů. Jejich úkolem je prodat produkt prostřednictvím komunikace s potenciálními zákazníky.
Marketingová komunikace klíčovým prodejním nástrojem pro komplexnější produkty a služby. Cíl: Informovat a Vzbudit zájem
Model AIDA Attention, interest, desire, action. Získat pozornost, udržet zájem, vzbudit přání a vyvolat akci. Vytvoření marketingově účinné zprávy.
Při sestavování zprávy je nutné hledat: apel, téma, myšlenku nebo mimořádnou nabídku prodeje. Nejlepší texty Adopce ZOO Praha Morální apel Člověk v tísni
Apel (výzva, odvolání se) Racionální (rozumový) apel se odvolává na vlastní zájmy příjemců. Emocionální apely se pokoušejí vzbudit záporné nebo kladné emoce. Morální apely se zaměřují na schopnost příjemců poznat, co je správné a vhodné.
Strategie tlaku a strategie tahu zaměřeno na prostředníky (obchodníky). osobní prodej a podpora prodeje. Cíl: stimulovat prostředníky k objednávkám a k propagaci výrobků u konečných uživatelů.
Strategie tlaku a strategie tahu zaměřeno na koncové uživatele. především inzerce a propagace. VHODNOST: Existuje-li věrnost výrobku a důvěra v kategorii, rozdíly mezi jednotlivými značkami a mají-li zákazníci značku vybránu předtím, než vstoupí do obchodu.
Mix marketingové komunikace Reklama (inzerce), Osobní prodej, Podpora prodeje (propagace prodeje), Práce s veřejností (public relations), Přímý marketing, Sponzoring, Nová média.
Hlavní zásady metod public relations Aby lidé mohli věřit musí vědět. Nikoli prodat, ale prodávat. Veřejné mínění má sílu ničit, musí tedy mít i sílu tvořit. Působit na veřejné mínění nelze amatérsky. Vědeckým základem metod public relations jsou: sociologie, psychologie a žurnalistika.
Hlavní zásady metod public relations Specialisté v public relations vyžadují vysokoškolskou přípravu. V praxi je třeba vytvořit institucionální základnu. IMAGE firmy je cílovou funkcí metod public relations. Public relations nelze ztotožňovat s reklamou.
Zdroj informací VYSEKALOVÁ, J., KOMÁRKOVÁ R.: Psychologie reklamy: 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0402-1. KOTLER, P.: Marketing Management – Analýza, plánování, využití, kontrola: 9. přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-600-5.
Děkuji za pozornost Ing. Liběna Krchňáková OA Ostrava-Poruba