POZORnost (prosexie) 4. přednáška.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Advertisements

ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Zlepšování jakosti.
Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Pozornost, vědomí Škola:
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
P OZORNOST. C O JE POZORNOST ? = psychický stav člověka, projevující se zaměřeností a soustředěností vědomí Zaměřenost: člověk si vybírá některé podněty.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Proces řízení projektu
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Psychologie test.
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Konflikt sociálních rolí
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
Tělesné sebepojetí.
Vůle.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Chyby při vnímání druhých lidí
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
Generátory tvorby hodnoty
Cvičení se zaměřením na pozornost
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Pozornost a vědomí.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pozornost, diagnostika pozornosti
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Psychologické působení barev
Paměť a soustředění.
Sociální psychologie – CŽV 2012
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
Pozornost a paměť, představivost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

POZORnost (prosexie) 4. přednáška

Co je pozornost? Pozornost umožňuje lidem monitorovat vnější i vnitřní prostředí a vybírat z něj pouze ty podněty, které si v daném okamžiku přejí nebo potřebují uvědomit, přičemž ostatní ignorují. (Plháková, 2003, s. 77) http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4 Pozornost je jasné a živé zaměření mysli na jeden z několika zdánlivě současně probíhajících myšlenkových řetězců nebo sledovaných předmětů … Znamená to, že se od některých věcí vzdálíme proto, abychom se účinněji mohli věnovat jiným. William James, Základy psychologie (volný překlad)

Vlastnosti pozornosti SELEKTIVITA (VÝBĚROVOST) – schopnost zaměřit pozornost na významné vnější či vnitřní podněty. Jaký jste provedli výběr při sledování videa a co jste ignorovali? Ignorování provádíme třeba i na tikot hodin v místnosti aj. Neschopnost ignorovat bezvýznamné podněty patří mezi neurotické potíže. 2) KONCENTRACE (SOUSTŘEDĚNOST) – vyčlenění omezeného počtu psychických obsahů, kterými se vědomě zabýváme. Které to byly při sledování videa? Vlastnosti pozornosti: Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s. 81-82.

Vlastnosti pozornosti 3) DISTRIBUCE (ROZDĚLOVÁNÍ) – distribuce pozornosti na několik různých podnětů či činností je možná jen v omezené míře. Stihli jste současně počítat hody a vidět medvěda? Dvě nebo tři různé aktivity můžeme současně provádět tehdy, jsou-li z velké části zautomatizované (vařit, prát, povídat si s dítětem současně; řídit auto a povídat si se spolujezdcem aj.). Vlastnosti pozornosti: Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s. 81-82.

Vlastnosti pozornosti 4) KAPACITA (ROZSAH) – množství objektů, které člověk dokáže postřehnout současně. počet bodů 8,8 písmena 6,9 geometrické tvary 3,8 udání tvaru a barvy 3,0 5) STABILITA (STÁLOST) – bodová fixace pozornosti má velmi krátké trvání (od 0,1 do 5 sekund). Potom se pozornost přesune do jiného bodu. Jsme schopni dlouhou dobu pozorovat nějaký objekt. Opakem je těkavost. Vlastnosti pozornosti: Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s. 81-82.

Vlastnosti pozornosti 6) FLUKTUACE – přesouvání pozornosti z jednoho objektu  na jiný, oslabování a zesilování pozornosti.

Typy pozornosti Co upoutá bezděčnou pozornost? pozornost se vyvinula z orientačně pátracího reflexu bezděčná (vyvolávána podněty, které jsou z nějakého důvodu významné) úmyslná, záměrná, volní (rozhodnutí zaměřit se na určitý objekt, volní proces) Co upoutá bezděčnou pozornost? a) nové podněty a podněty asociované s nebezpečím (zvuk klaksonu u automobilu) b) změny dobře známých podnětů c) nezvyklé podněty d) podněty kontraktující s okolím (rozsvícená světla automobilu, reflexní vesty, červená na semaforu) e) podněty s osobním anebo sociálním významem (např. vlastní jméno aj.) Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s. 79-80.

Fenomén koktejlového večírku (koktejlové párty) (coctail party phenomenon) Jak je možné, že lidé pracující v open space kanceláři, kde kolem mluví další kolegové a každý o něčem jiném, se dokáží soustředit? Schopnost filtrovat podněty je v každodenním životě velmi důležitá. Co se při této selekci pozornosti ve společnosti dalších lidí děje? E. Colin Cherry zkoumal selektivní pozornost (50. léta 20. stol.): Člověk, který je zapojený do rozhovoru, hodnotí tuto diskuzi jako hlasitější  ve srovnání s jinými okolními zvuky, i když toho tak ve skutečnosti není. Jak je možné, že když se na opačném konci místnosti ozve vaše jméno nebo jméno někoho, koho znáte, zbystříte, i když do tohoto okamžiku všechny další hovory splývaly v jeden šum na pozadí?  Aktivace pozornosti při zaslechnutí důležitého slova – například vlastního jména, slova s jasným sexuálním významem (výzkum A. Treismanové, 60. léta 20. stol.) Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s. 82-83.

Vývoj pozornosti V průběhu vývoje dochází: především k rozvoji schopnosti ovládat pozornost – z hlediska zaměření i délky, zlepšuje se flexibilita – schopnost přizpůsobit pozornost aktuálním požadavkům situace. zlepšuje se schopnost eliminovat působení aktuálně nepříjemných informací, zlepšuje se schopnost rozdělovat pozornost. Schopnost adekvátně využívat vlastní pozornost je spojena s celkovým rozvojem metakognice, tj. s poznáním vlastních kompetencí a způsobu jejich fungování. Wágnerová, M. (2010). Základy psychologie. Praha: Karolinum, s. 49.

Poruchy pozornosti Roztržitost – neschopnost dlouhodobé koncentrace. Rozptýlenost, těkavost – neschopnost udržet pozornost v daném směru. Zúžení pozornosti (neboli tunelové vidění) – dochází k němu při panice (pocit, že nemám situaci pod kontrolou). Lidé se soustřeďují na malý počet bezvýznamných detailů (např. v domě hoří a dědeček vynáší hodiny a noční stolek). Tunelové vidění je častou příčinou dopravních nehod. ADHD – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou. ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s. 86-87.

Vybrané testy pozornosti – Stroopův test modrá žlutá červená zelená zelená žlutá zelená žlutá žlutá zelená modrá modrá červená modrá červená zelená

Vybrané testy pozornosti – Stroopův test ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** *****

Vybrané testy pozornosti – Stroopův test modrá žlutá červená zelená zelená žlutá žlutá zelená žlutá zelená modrá modrá červená modrá červená zelená

Vybrané testy pozornosti – Stroopův test Lépe se Vám četla slova nebo určovala barva napsaných slov? Čtení patří mezi dokonale naučené dovednosti, které se „spouštějí“ automaticky, na zastavení jejich průběhu je nutné vynaložit určité volní úsilí. zelená červená modrá červená modrá modrá zelená žlutá žlutá zelená žlutá zelená Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s. 85-86. zelená červená žlutá modrá

Vybrané testy pozornosti – číselný čtverec Čerpáno z Preiss, M., Kučerová, H. (2006). Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada.