Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Víra: pomoc nebo zátěž? Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP.
a jeho využití u klientů po CMP
DUCHOVNÍ POTŘEBY PACIENTŮ
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
z pohledu pedagogiky a katechetiky
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Abrah á m – praotec víry Jak žít víru dnes? Několik postřehů z životní cesty Abraháma Bůh se mu dal poznat a změnil mu jméno On se rozhodl změnit život.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Psychologie štíhlé postavy
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
1. Jezu, Jezu, můj jsi, můj! | V tomto putování zdejším | k sobě blíž mne přitahuj, | ať jsem vždy ti podobnější(m), | tobě oddán duší, tělem | ve smrti.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Vím, že Pán můj o mě péči má, je dobrý k nám, je dobrý k nám. Na všech cestách on mě chrání sám, on též mé srdce zná.
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Životní plány a cíle Petr Machala.
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
Osobní výsledky transformace pobytových sociálních služeb – zisky a zkušenosti lidí s postižením O. s. Instand Závěrečná konference k projektu „Podpora.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
1. Bože náš, Otče náš, do ruky tvé s důvěrou klademe teď štěstí své: | Dítě, jež z lásky své i nám jsi přál, | od tebe život má, veď je i dál, | Dítě,
Jak vést děti ke Kristu?  Přijmout takové jaké jsou  (LÁSKA)  Hrát si s nimi  (PŘÁTELSTVÍ)  Vést ke službě  (DŮVĚRA a ZODPOVĚDNOST)
Kniha JOB Podněty k meditaci 2. část. Úvod  Co se vám vybaví při slově „nářek“?  Z jakých důvodů naříkají často lidé, s nimiž se setkáváte nebo pravidelně.
Motivace křesťanského jednání
CITÁTKY O LÁSCE.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
(Presenium) Jiří Vítovec
1. Mám v nebi Otce a dobrého Pána, on sám lidské strachy a bolesti zná. On dává mi sílu hned každého rána a já šťasten jdu, kam mne Pán posílá. Já mám.
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Klinická pastorační péče a její poskytovatel
(Asistovaná sebevražda) Ano či ne?
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
JIRKA POSPÍŠIL, AC BUČOVICE. CÍRKEV TU JE PRO DRUHÉ A NE PRO SEBE !!! TŘÍSKA V OKU – ZRCADLO DUŠE JIRKA POSPÍŠIL, AC BUČOVICE.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
JAK SI UŽÍVAT? Jak žít, ať z toho něco mám? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? 7x VÍC.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
Sdružení mladých sklerotiků Pacientská organizace pro zkvalitnění života s roztroušenou sklerózou.
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Struktura poradenského procesu
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
Masarova 11, Brno - Líšeň. Masarova 11, Brno - Líšeň.
Rodičovství biologické a pěstounské
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Transkript prezentace:

Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha

Základní teze: Duchovní potřeby nejsou jen potřeby výslovně náboženské Tyto potřeby má v zásadě každý člověk, protože: - má svou osobní historii - má své nitro - má své osobní vztahy

Konec života je: důležitá součást života vyvrcholení, které může vypadat jako prohra prožívané tajemství, které člověk druhým snadno nezpřístupní přes všechnu slabost – úkol

Nemocný člověk potřebuje: zorientovat se v situaci, která je pro něho nová přijmout ji vstoupit do nové životní role nebýt v tom sám, i když sám je

dále potřebuje: uvést do souvislosti dosavadní život s tímto „okleštěným“ (hasnoucím); překonat „rozpadnutí“ života: - na část aktivní (šťastnou?); - pasivní (nemoc a umírání), jevící se bezcennou, velmi okleštěnou; integrovat nynější stav do celku života.

Úkolem nemocného bývá: nacházet smysl i v této situaci; docenit smysl života dosud žitého; vyrovnat se s bilancí vlastního života (přijetí vlastního životního příběhu); vyrovnat se s vlastními úspěchy a neúspěchy;

Nemocný potřebuje: Vyrovnávat se se strachy: - o sebe (jak zvládne bezmocnost, bolesti, smrt) - o bližní (životní partner, děti); - o hodnoty, které po sobě zanechává Nacházet nově jistoty

V pohledu do minulosti potřebuje: vyrovnat se s domnělými nebo skutečnými křivdami – odpustit; vyrovnat se s manky vlastní odpovědnosti vůči druhým (životní partner, děti, podřízení, „osud“, Bůh) – tedy dojít odpuštění.

K tomu nemocný potřebuje: vlastní síly odvahu k pravdě vědomí, že je ceněn a milován i teď zkušenost odpuštění čas naději, že je přijímán a bude přijat

Může / má mu pomáhat: zkušenost lásky (miluji - jsem milován); osobní náboženská zkušenost; důvěra jeho okolí; spolehlivý průvodce na cestě; podpůrné prostředky, které mu poskytuje jeho náboženská praxe.

Od svého okolí potřebuje: Nevnucující se pozornost Pochopení Takt Úctu, úctu, úctu …..

Děkuji Vám za pozornost, zejména za tu, kterou věnujete umírajícím