7. Bezpečnost cyklistické dopravy Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert seminar.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Nové výzvy v cyklistické dopravě a cykloturistice
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Nový školní rok začíná.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Dopravní nehody dětí v roce 2013 a
Mgr. Bc. Jaroslav Kubík BESIP MD ČR
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Statistika dopravních nehod
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
10. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu 23. dubna 2009 Aktuální aspekty bezpečnosti silničního provozu v rámci českého.
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert seminar Cyklotrasa 14.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Bezpečnost silničního provozu v roce 2009 Tisková konference, 15. ledna 2010 ministr dopravy Gustav Slamečka.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Informace o Národní strategii bezpečnosti silničního provozu (pro jednání rady vlády ) Mgr. Jan Suchý oddělení BESIP Ministerstvo dopravy.
1 Evropská charta bezpečnosti silničního provozu a Svaz měst a obcí ČR XII. Sněm Svazu měst a obcí ČR Zlín, 26 a 27. května 2011 Vojtěch Mynář Předseda.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
VÝBOR PRO FINANCOVÁNÍ NÁRODNÍ STRATEGIE BESIP (VFNS) Informace o činnosti výboru pro jednání Rady vlády pro BESIP , Praha.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Čas se zamyslet … zodpovědný přístup k bezpečnému pohybu v silničním provozu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE ZA ROK
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
DIGITAL CZECH REPUBLIC Impact of Digital Revolution
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Prázdniny bezpečnější
4. celosvětový týden bezpečnosti OSN rychlost – aktivity BESIP
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
STRATEGIE BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU ZLÍNSKÉHO KRAJE za rok 2016
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
A OHLASU OTROKOVICKÉ VÝZVY
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

7. Bezpečnost cyklistické dopravy Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert seminar

Obsah Úvod - představení Statistiky nehodovosti v ČR Příčiny nehodovosti Srovnání s Nizozemskem Bezpečnost v Evropě Závěr – Opatření v Cyklostrategii a Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI)

Nová Cyklostrategie

2. ZLEPŠOVÁNÍ BEZPEČNOSTI CYKLISTICKÉ DOPRAVY 2.1. Zvyšování bezpečnosti zranitelných účastníků silničního provozu Opatření jsou navržena v souladu s Národní strategií bezpečnosti silničního provozu na období 2011 – 2020, která byla schválená usnesením Vlády České republiky ze dne 10. srpna 2011 č. 599, je cílem podpora realizace programů zaměřených na zvyšování bezpečnosti cyklistů a chodců.

Statistiky nehodovosti v ČR

Počty usmrcených cyklistů Téměř polovina cyklistů je usmrcena cizím zaviněním! * V roce 2010 cyklisté tvořili 9% obětí dopravních nehod Téměř polovina cyklistů je usmrcena cizím zaviněním!

Statistiky nehodovosti v ČR Průzkum z dat o dopravních nehodách z databáze Policejního presidia za období Nejfatálnější následek (= největší pravděpodobnost, že srážka skončí smrtí a ne „jenom“ těžkým zraněním) je když  1) jede automobil nepřiměřenou rychlostí,  2) jedná-li se o čelní srážku a  3) pokud se stane nehoda v noci bez pouličního osvětlení.

Statistiky nehodovosti v ČR Průzkum z dat o dopravních nehodách z databáze Policejního presidia za období Smrtelné zranění cyklisty je následkem chyby řidiče v 598 případech, cyklisty v 370 případech. Pokud tedy udělá chybu řidič automobilu, je téměř 2x častěji následkem smrt cyklisty, než naopak.

Statistiky nehodovosti v ČR Průzkum z dat o dopravních nehodách z databáze Policejního presidia za období Průzkum také ukázal, že nejvíce cyklistů umírá v obcích. Zastavěné území cyklistům vůbec nepřeje. Z celkového počtu více než 24 tisíc nehod s účastí cyklistů se jich 79 procent odehrálo v obci. Další zajímavé zjištění. Od roku 2000 téměř nepřetržitě klesá nehodovost mimo obec, v extravilánu (rok 2000 / 61 mrtvých cyklistů, 2001/57, 2002/71, 2003/55, 2004/50, 2005/45, 2006/27).

Srovnání s Nizozemskem

V Nizozemsku každoročně zahyne více cyklistů, ale: Nizozemsko: cca 1,18 usmrcených cyklistů na 100 mil. cyklokilometrů ČR: cca 5,26 usmrcených cyklistů na 100 mil. cyklokilometrů Cyklistovi v ČR hrozí 4,5x vyšší riziko usmrcení při dopravní nehodě než v Nizozemsku

Srovnání s Nizozemskem České křižovatky v obci jsou pro cyklistu 2x nebezpečnější než v Nizozemsku, mezikřižovatkové úseky mimo obec jsou téměř 10x nebezpečnější!

Bezpečnost v Evropě Čím více cyklistů – tím větší bezpečnost

Bezpečnost v Evropě - používání cyklistických přileb Rozhodně ANO – do 18 let.

Doporučení – pro dospělé Bezpečnost v Evropě - používání cyklistických přileb

Bezpečnost v Evropě - používání cyklistických přileb – měli bychom vědět Cyklistické přilby přispívají ke zvýšení bezpečnosti, ale... Nejlepší způsob jak zvýšit bezpečnost cyklistů je podporovat cyklistiku! Povinné používání cyklistických přileb odrazuje od používání jízdního kola.

ČESKO Více cyklistů ve městě = větší bezpečnost silničního provozu, udržitelnější doprava Vize cyklostrategie

Závěr: Návrh opatření v nové CyklostrategiI Zvyšování bezpečnosti zranitelných účastníků silničního provozu

1. Realizovat cílené bezpečnostní kampaně, se zapojením a ve spolupráci s BESIP MD, Policii ČR, prodejci jízdních kol a cyklistických klubů apod. 2. Podpora preventivních programů proti krádežím kol (dotační program MV ČR na pořizování stojanů apod.) 3. Kontrolovat plnění pravidel a zvýšit úroveň výchovy u cyklistů i řidičů, 4. Podporovat města při výstavbě dětských dopravních hřišť s ohledem na zajištění prevence a bezpečnosti mobility v městských a rekreačních oblastech České republiky. 5. Podporovat rozvíjení individuálního a skupinového přístupu k cyklistické dopravě v celostátním programu školní dopravní výchovy s větším důrazem na výcvik v reálné situaci, začlenit environmentální prvky výhod cyklistické dopravy. Rozpracování programu ”Bezpečná cesta do škol“. Závěr: Návrh opatření v nové CyklostrategiI Zvyšování bezpečnosti zranitelných účastníků silničního provozu

6. V autoškolách rozvíjet program vzdělávání řidičů k ohleduplnosti vůči cyklistům a chodcům, v rámci testů doplnění otázek s edukativním důrazem na cyklistickou dopravu 7. Kontrolovat dodržování technických požadavků na jízdní kola provozovaná na pozemních komunikacích. Podporovat preventivní opatření proti krádežím kol. 8. Monitorovat dopravní nehody cyklistů a zpracovat získaná data za využití centrální evidence dopravních nehod. Závěr: Návrh opatření v nové CyklostrategiI Zvyšování bezpečnosti zranitelných účastníků silničního provozu

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Východiska 3. vyzývá Komisi, aby zlepšila rámcové podmínky pro bezpečnější a ekologičtější dopravu, jako je např. chůze, jízda na kole, autobusová či železniční doprava, s cílem podněcovat jejich využívání. 8. maximálně podporuje cíl snížit do roku 2020 celkový počet smrtelných nehod na silnicích v EU oproti roku 2010 o polovinu, a požaduje navíc stanovit pro toto období další jasné a měřitelné cíle, a to zvláště snížení počtu chodců a cyklistů usmrcených při nehodách na silnicích o 50 %

Oblasti činnosti Zlepšení vzdělávání a chování účastníků silničního provozu 28. je toho názoru, že by koncepci celoživotního učení měla být přisouzena v rámci silniční dopravy větší váha, a proto podporuje činnost center bezpečné jízdy jako jedné z účinných forem pro systémové vzdělávání řidičů ve všech profesních a zájmových oblastech; zastává názor, že dopravní výchova a vzdělávací programy pro účastníky silničního provozu by měly začínat již od útlého věku v rodině a ve škole a měly by zahrnovat jízdu na kole, chůzi a používání hromadné dopravy; Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI)

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Oblasti činnosti Zlepšení vzdělávání a chování účastníků silničního provozu 39. žádá Komisi, aby v rámci bezpečnosti silničního provozu usilovala o snížení počtu smrtelných dopravních nehod na úrovňových křižovatkách, kde jsou nehody často způsobovány nevhodným chováním účastníků silničního provozu, včetně nadměrného riskování, nepozornosti a nepochopení dopravního značení;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Oblasti činnosti Zlepšení vzdělávání a chování účastníků silničního provozu

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Harmonizace a prosazování pravidel silničního provozu 54. důrazně doporučuje, aby odpovědné orgány zavedly omezení rychlosti na 30 km/hod. v rezidenčních zónách a na všech jednoproudových silnicích ve městech, které nemají samostatný jízdní pruh pro cyklisty, a to k účinnější ochraně zranitelných účastníků silničního provozu;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Vytvoření bezpečnější silniční infrastruktury 57. vyzývá Komisi a členské státy, aby věnovaly větší pozornost projektování silnic, podporovaly provádění rentabilních opatření, která jsou již k dispozici, a podporovaly výzkum, který umožní zákonodárcům lépe pochopit, jak by se silniční infrastruktura měla rozvíjet, aby se zlepšila bezpečnost silničního provozu a zohlednily specifické potřeby stárnoucí populace a zranitelných účastníků silničního provozu;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Vytvoření bezpečnější silniční infrastruktury 58. vítá skutečnost, že Komise zaměřuje svou pozornost na nejvíce zranitelné skupiny účastníků silničního provozu (uživatelé jednostopých vozidel, chodci atd.), kde jsou počty nehod stále příliš vysoké; vyzývá členské státy, Komisi a průmysl, aby měly při navrhování silniční infrastruktury a zařízení tyto typy uživatelů na paměti tak, aby budované silnice byly bezpečné pro všechny uživatele; žádá, aby při projektování a údržbě silnic byla větší pozornost věnována opatřením v oblasti infrastruktury na ochranu cyklistů a chodců, např. opatření na oddělení dopravy, rozšiřování sítí cyklostezek, cyklopruhů a bezbariérových přístupů a přechodů pro chodce;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Vytvoření bezpečnější silniční infrastruktury

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Vytvoření bezpečnější silniční infrastruktury OPAVA

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Vytvoření bezpečnějších silničních infrastruktur

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Vytvoření bezpečnější silniční infrastruktury Problém – Správce komunikací: „My ty cyklopruhy nechceme. Museli bychom je udržovat a financovat. Ať se raději vybuduje cyklostezka, byť to celé bude dražší. Údržbu bude ale dělat obec.“

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Vytvoření bezpečnější silniční infrastruktury I/46, Šternberk (podpora Olomouckého kraje)

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu 98. žádá, aby bylo na ochranu zranitelných účastníků silničního provozu, tedy motocyklistů, chodců, pracovníků údržby silnic, cyklistů, dětí, starších osob a osob se zdravotním postižením, pohlíženo jako na nedílnou součást bezpečnosti silničního provozu, a k tomuto účelu byly využity např. inovativní technologie pro vozidla a infrastrukturu; požaduje, aby byla větší pozornost věnována potřebám starších lidí a osob s omezenou mobilitou jako účastníků silničního provozu; vyzývá v této souvislosti členské státy, aby vypracovaly programy, které by předcházely riziku dopravních nehod způsobených staršími osobami a usnadnily seniorům aktivní účast v silničním provozu; doporučuje používat silniční bezpečnostní bariéry s hladkým povrchem a zřídit zvláštní pruhy pro zranitelné uživatele;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu 99. vyzývá Komisi, členské státy a místní orgány, aby podporovaly programy typu „bezpečná cesta do školy“, a zvýšily tak bezpečnost dětí; uvádí, že kromě zavedení omezení rychlosti a zřízení školní dopravní policie musí být také zabezpečena vhodná vozidla, používaná jako školní autobusy, a zajištěna profesní způsobilost řidičů;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu 100. vyzývá Komisi a členské státy, aby podporovaly cyklistiku a pěší turistiku jako samostatný druh dopravy a nedílnou součást všech dopravních systémů;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu 101. žádá členské státy, aby nabádaly cyklisty k tomu, aby – zejména v noci mimo zastavěné oblasti – používali ochranné přilby a měli na sobě výstražné vesty nebo podobné oblečení, které zvýší jejich viditelnost;

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu KLASICKÉ CHYBY - Nedostatek vizí. - Neznalost potřeb cílových skupin. - Uvažování „u nás to nepůjde“.

Závěr: Usnesení Evropského parlamentu ze dne 27. září 2011 o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 (2010/2235(INI))2010/2235(INI) Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu OPRAVDU TO MŮŽE JÍT: Inspirujme se Londýnem: také bylo naprosto necyklistickým městem, kde se také říkalo, že podpora cyklistiky nemá smysl, ale kde se za poslední 4 roky při podpoře cyklo podařilo tolik, takže ve špičce lze zažít situace ala Kodaň.

Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Martinek