Marketing neziskových organizací Mgr. Bc. Andrea Tajanovská, DiS. 0212anta@seznam.cz; 606741 110
Přesto se musí NNO chovat podnikatelsky a strategicky. Zamyšlení úvodem Základním předpokladem úspěchu každé NNO je znalost vlastních vizí a cílů. Organizace, která není zřízena státem ani samosprávou. V politickém kontextu se používá zejména pro občanské iniciativy aktivně zasahující do veřejných záležitostí. Zahrnuje i aktivity sloužící k soukromé realizaci skupinových zájmů a nepodnikatelských aktivit. Přesto se musí NNO chovat podnikatelsky a strategicky.
Vize je kompas, který vede firmu k budoucnosti. Vize NNO Vize je kompas, který vede firmu k budoucnosti. Vize je představa budoucnosti. Představte si firmu v dlouhodobém horizontu např. deseti let. Píše se rok 2017: Jak chcete být vnímáni? Jaký podíl chcete získat na trhu? Jaký předpokládáte obrat? Jaký zisk je nutný k financování zdrojů? Jaké znalosti, schopnosti a dovednosti je nutné k tomuto cíli mít?
Cíle NNO STROM SMART Specifický Specifický Termínovaný Měřitelný Realistický Akceptovatelný Měřitelný Specifický Měřitelný Ambiciózní Realistický Termínovaný
Poslání NNO Na rozdíl od vize je poslání zpravidla veřejným materiálem. Poslání obsahuje určité krédo firmy. Slovo pochází z latinského c r e d o tedy věřím. Krédo je soubor hodnot ve které firma věří. Věří že ji dovedou k úspěchu.
Hodnoty NNO Organizační strukturou firmy zpravidla prorostou hodnoty čelních představitelů firmy. V jaké hodnoty věří ředitel podniku? Jaké vlastnosti ředitel preferuje? Jak se ředitel chová? Věří ředitel na ostré lokty? Naplňované krédo je jistotou pro zákazníky i pro zaměstnance. Hodnoty firmy se zaměstnanci neustále učí.
Marketing - úvodem Systematické vytváření poptávky na trhu. Chápe se jako sociální a manažerský proces, jehož pomocí získávají lidé to, co potřebují nebo po čem touží, a to na základě produkce komodit a jejich směny za komodity jiné anebo za peníze. Proces plánování a realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobku a služeb s cílem dosáhnout směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací.
Marketing - úvodem Základy byly původně vyvinuty v podnikatelském prostředí, to se ale zásadně neliší od neziskových organizací. Nejčastěji je spojován s prodejem a reklamou – to jsou však pouze dvě části – obsáhlý nástroj managementu. Identifikuje šance na trhu, obsahuje strategie a volí jednotlivé obchodní alternativy. Zaměřuje se na specifické potřeby trhu a jeho segmentu. Orientuje se na odbyt a tím na zákazníky, resp. klienty.
Prvky současného marketingu Roste význam internetu pro služby a obchod; Roste význam segmentace klientů, přičemž důležitým kritériem segmentace se stávají potřeby a chování klientů; Hlavním nástrojem řízení je klientská databáze; Pozornost je věnovaná hodnotám, které oceňuje klient; Budování značek a „dobrého jména společnost“.
Sociální marketing dle Kotlera Marketing představuje ucelený systém opatření, který vede k řízené nabídce správného produktu: ve správnou dobu, na správné trhy, za správnou cenu. Navrhování, implementace a kontrola programů, jejichž cílem je zvýšit míru přijímání sociálních idejí, problémů nebo praxe v cílové skupině.
Sociální marketing Společenské aktivity Motivované převážně v morální a etické rovině; Cílem je změnit chování, postoje, životní styl, hodnoty či předsudky jednotlivců společnosti; Výchova ke společensky korektním přístupům, prezentace či veřejná diskuse myšlenek.
marketing neziskového sektoru Sociální marketing sociální marketing X marketing neziskového sektoru nekomerční marketing
Proč sociální marketing PROTOŽE: Sociální marketing = nástroj prosazování myšlenek, názorů, postojů, hodnot v chování lidí, poskytování služeb sociálně znevýhodněným jedincům, veřejně prospěšné aktivity. PLNĚNÍ POSLÁNÍ ORGANIZACE / NNO
Sociálně marketingová kampaň Dosažení vnímání klientů / veřejnosti Zorganizování jednorázové akce Změna chování občanů Změna hodnot a postojů zaměstnanců Získání veřejnosti pro myšlenku / ideu Nalezení nových partnerů pro realizaci myšlenky / idey
Sociální marketing – pojmosloví Trh, poptávka, nabídka Přání, potřeby spotřebitele, klienti, uživatelé Směna a transakce Výrobní, prodejní, marketingová koncepce Marketingový mix Publicita, public relations, reklama Goodwill, značka, firemní kultura Komunikace
Úspěch na trhu dárců i klientů schopnost získat prostředky, instituce a lidi kolem organizace oslovit a získat klienty rozumět klientovým přáním i potřebám zajistit pevné místo v regionu budovat image mít důvěru okolí vejít ve známost veřejnosti
Marketingové prostředí MIKROPROSTŘEDÍ - vnitřní Pracovníci Dobrovolníci Příbuzní Členové MIKROPROSTŘEDÍ – vnější Uživatelé, klienti Jednotlivci, právnické osoby Podnikatelé, veřejná správa, veřejnost Donátoři Veřejné mínění Státní správa Podnikatelé Ostatní NNO Média
PŘÁNÍ – lze je odhadnout na základě dat Marketing = hledání porozumění potřebám skupin, znát přání, najít způsob jak najít klienta, aby přišel a vracel se nebo zůstal natrvalo. PŘÁNÍ – lze je odhadnout na základě dat či informací (struktura obyvatel) nebo je zjistit dotazováním. CO lidé chtějí, čeho využijí – pak bude mít organizace úspěch.
Cílové skupiny Jací LIDÉ jsou kolem organizace, o koho se jedná, proč jsou důležití, co pro organizaci znamenají, co je motivuje, co je o nich důležité znát, co jim můžeme nabídnout.
Potřeby a přání potřeby jsou vrozené a univerzální x přání jsou utvářena kulturou a jsou různá Marketing – znalost přání různých skupin - uspokojují: potřeby všech (informační centra, otevřené kluby) potřeby skupiny (poradny pro zadlužené) přání celé společnosti (zdraví mládeže, výchova k rodině) dnes jde o potřeby i různá přání – individuální klient
Metody produktové strategie a produktového portfolia Marketingový mix Metody produktové strategie a produktového portfolia 4P – PRODUCT, PRICE, PLACE, PROMOTION / marketing z pohledu firmy 4C – COSTUMER SOLUTION, COST, CONVENIENCE, COMMUNICATION / marketing z pohledu zákazníka 4S – SCOPE, SITE, SYNERGY, SYSTEM / webový marketingový mix
4C Při tvorbě marketingové strategie přemýšlíme z pohledu klienta a až potom o z pohledu firmy. CUSTOMER SOLUTION – řešení potřeb klienta COST - náklady vzniknuté klienta CONVENIENCE / CHANNEL – dostupnost řešení COMMUNICATION – komunikace
4S SCOPE / STRATEGIE - strategické činnosti provázané internetovými aktivitami- analýza trhu, stanovení cílů a úloh stránek, vymezení klienta SITE / STRÁNKY - často hlavní způsob komunikace SYNERGY / SYNERGIE – zabezpečení synergie 3 klíčových komponentů: Integrace Front Office, Integrace Back Office, Integrace s externími partnery SYSTEM / SYSTÉMY – správa a provoz webových stránek (hardware, software, síťová infrastruktura, související IT služby – administrace, platební systém, sledování návštěvnosti webu)
Komunikace na všech úrovních Publicita – Public Relations Budování značky, reputace, dobrého jména - „Značka je to, co zůstane, když vám vyhoří firma.“ Udržování vzájemného porozumění a důvěry mezi organizací a veřejností. Garance kvality, profesionalita, využití nových příležitostí.
Děkuji za pozornost.