Definování a srovnávání psychoterapií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Účinné faktory (faktory změny všeobecně)
Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Efektivnost řídící práce
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
OSOBNOST.
Technická, taktická a psychologická příprava
Jak vzdělávat integrativní psychoterapeuty: Základní otázky a problémy Volně dle Řiháčka, Kostínkové, Roubala Kubánek Dlouhodobý výcvik v integrativní.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Tělesné sebepojetí.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologické aspekty zdraví
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Základy sociální psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Rozhodování jako manažerská funkce
Vnější a vnitřní kontrola
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vyrovnávání se stresem
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Psychologie v obezitologii
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Úvod do psychologie II. přednáška
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Definování a srovnávání psychoterapií Dlouhodobý výcvik v integrativní psychoterapii 1. ročník, MUDr. Jan Kubánek

James. O Prochaska, John C James. O Prochaska, John C. Norcross PSYCHOTERAPEUTICKÉ SYSTÉMY – PRŮŘEZ TEORIEMI (4. vydání, Grada 1999) nejnovější odhady – víc než 400 psychoterapeutických systémů při srovnávání systémů – INTEGRATIVNÍ MODEL= vyzdvihnutí podobností a rozdílů, protože INTEGRACE je hlavním směrem současné psychoterapie výzkum dokazuje, že INTEGRACE/EKLEKTICIZMUS je mezi odborníky zabývajícími se duševním zdravím nejoblíbenější orientací v knize je srovnáváno 15 hlavních systémů

Psychoterapie obecně Odborná a záměrná aplikace klinických metod a interpersonálních postojů vycházejících z uznávaných psychologických principů se zaměřením pomoci lidem změnit jejich chování, myšlení, emoce a/nebo osobní charakteristiky směrem, který obě strany považují za žádoucí (Prochasska, Norcros, 1999). Kolik %? Osoby:

Autoři uznávají mnohočetné procesy změny a multidimenzionální charakter změny Činnost definovaná jako psychoterapie by se měla pouze „snažit lidem pomoci“ dosáhnout cílů, na nichž se shodnou obě strany jinak, i když to označíme jako psychoterapii, jde o skrytou formu nátlaku či trestu

ROLE TEORIE věda teorii definuje jako soubor tvrzení vysvětlujících zjištěná data týkající se dané oblasti je to ucelený pohled na lidské chování, psychopatologii a mechanizmy terapeutické změny často k ní patří objasnění osobnostního a lidského vývoje (u integrativního a behaviorálního modelu to není pravidlem) při provádění psychoterapie – teorie omezuje množství relevantních informací, uspořádává je a vše spojuje do soudržného celku poznání, který určuje směr léčebného postupu model člověka obsažený v psychoterapeutické teorii ovlivňuje, které lidské schopnosti budou zkoumány a kultivovány, a které zůstanou opomenuty systémy terapie ztělesňují různé POHLEDY NA ŽIVOT psychoterapeut se nemusí hlásit k jediné psychoterapeutické orientaci – možnost pracovat s pojmy různých teorií

ÚSPĚCH TERAPIE ovlivňují Faktory v klientovi – očekávání změny a závažnost poruchy - působí již před terapií Terapeutický vztah Terapeutické techniky (řazeno dle důležitosti)

Výzkum Vanderbilt Project Výzkumníci porovnávali léčebné zkušenosti skupiny neurotických pacientů léčených vysokoškolskými profesory speciálně vybranými pro své porozumění a vřelost a skupinu pacientů léčených zkušenými psychodynamicky orientovanými psychoterapeuty. Tato studie usilovala více než o testování účinnosti psychodynamické terapie o oddělení vlivu nespecifických (společných) faktorů, reprezentovaných vřelostí a porozuměním vysokoškolských profesorů, a faktorů specifických, reprezentovaných specifickými technikami, které použili zkušení terapeuti. Obě léčené skupiny dosáhli lepších výsledků, než kontrolní skupina neléčených osob. Původní analýza skupin však neprokázala statistickou nadřazenost výsledků dosažených zkušenými terapeuty. Následné analýzy pouze ukázaly, že terapeuti byli úspěšnější u zdravějších pacientů. Žádná skupina terapeutů nebyla nijak zvlášť úspěšná v léčbě závažnějších osobnostních problémů.

SPOLEČNÉ FAKTORY nespecifické proměnné společné všem formám psychoterapie společné rysy úspěšných psychoterapeutických systémů přes teoretické rozdíly má psychoterapie společné a rozpoznatelné jádro nejdůležitější je pozitivní očekávání a terapeutický vztah

☻ Pozitivní očekávání čím více klient od léčby očekává, tím bude léčba úspěšnější léčitel a pacient silně věří v účinnost dané léčby psychoterapie je téměř dvakrát úspěšnější než „nespecifické“ či „placebo“ metody, které se snaží v pacientovi vyvolat pozitivní očekávání

☻ Terapeutický vztah nejdůležitější společný faktor ovlivňuje úspěch terapie – má druhý největší podíl Nezbytné podmínky terapeutického vztahu: 1.Terapeut má být ve vztahu kongruentnější a zdravější než klient 2.Terapeut má být autentický 3.Terapeut má klienta bezpodmínečně pozitivně oceňovat 4.Terapeut má projevovat přesnou empatii

Různý význam vztahu u různých psychoterapií Vztah výsledek terapie neovlivňuje Radikální behaviorální Vztah je pro výsledek terapie nezbytným předpokladem Kognitivní psychoterapie Vztah je pro výsledek terapie to nejdůležitější Rogerovská psychterapie

☻ Hawthornský efekt - pozornost -mnoho lidí dokáže zlepšit své chování, např. pracovní výkon, vlivem zvláštní pozornosti, které se jim dostává pozornost je jedním z nespecifických či společných faktorů ovlivňujících výsledky terapie pozornost skutečně vede ke zlepšení zvláštní pozornost může ovlivnit běh terapie

☻ Další společné faktory Viz procesy změny

SPECIFICKÉ FAKTORY jedinečné faktory psychoterapií rozdílnost účinku různých psychoterapií na různé poruchy

PROCESY ZMĚNY Transteoretický model snižuje počet terapeutických technik na 10 základních procesů změny Procesy změny jsou zjevné a skryté činnosti, které klienty přivedou ke změně prožívání, myšlení, chování či vztahů spojených s určitým problémem, či obecnějším způsobem života.

A. Zvyšování vědomí začal Freud – „učinit nevědomé vědomým“ = zvyšování informací dostupných klientům, kteří pak mohou na působící podněty reagovat tím nejúčinnějším způsobem vyvolání změny na úrovni jedincova prožívání vyvolání změny na úrovni prostředí, v němž jedinec žije když je informace poskytovaná klientovi obsažena ve stimulaci vyvolané jeho činy či prožitky = 1. ZPĚTNÁ VAZBA např. nazlobená žena, diví se, proč jsou vůči ní druzí odtažití když je informace od terapeuta obsažena ve stimulaci vyvolané událostmi v prostředí = 2. VZDĚLÁVÁNÍ „klapky na očích“ - lidé mají obranné kognitivní struktury, které neumožňují zvýšit jedincovo vědomí bez pomoci vzdělání či zpětné vazby z okolí informace jsou v terapii většinou velice osobní a snadno vyvolají kromě kognitivní reakce i silnou reakci emocionální mnoho systémů psychoterapie = člověk se může změnit vlivem zvýšeného vědomí (přivést do vědomí informace ze zážitků či z prostředí, které si člověk předtím neuvědomoval)= kognitivní přístupy

B. Katarze uvolnění emocí je jedním z nejlepších prostředků poskytujících úlevu a zlepšujících chování člověka katarze vychází z hydraulického modelu emocí (Nepřijatelné emoce, historicky např. hněv, jsou zablokovány, aby je člověk neprojevil přímo. Jejich zablokování vede k tlaku, uvolní se nepřímo somatizací např. bolestí hlavy. Jestli je klient během terapie dokáže projevit přímo, vybije se jejich energetický potenciál a klient se zbaví symptomů.) jiná analogie „člověk s emocionální zácpou“ – pacienti se potřebují pořádně emocionálně vyprázdnit, zbavit se emocí a přestat je potlačovat podnět vyvolávající katarktickou reakci vychází zevnitř jedince – tato forma katarze = 3. KOREKTIVNÍ EMOČNÍ ZKUŠENOST katarzi může vyvolat pozorování emocionálně nabitých scén = 4. DRAMATICKÁ ÚLEVA

C. Vybírání role volby při vyvolání terapeutické změny je v pozadí mnoha systémů psychoterapie většinou se domníváme, že naše volby omezuje mnoho okolností rozšíření možnosti výběru možnosti je chápán jako výsledek zvýšeného vědomí možnost volby a zodpovědnost – terapeutický proces vedoucí k svobodnému rozhodování je procesem verbálním, procesem uvědomování si nejsnáze se člověk v terapii rozhoduje, když přesně zpracoval informaci přinášející s sebou vědomí důsledku jednotlivých alternativ při konfrontaci s možností špatné volby jde i o schopnost vyrovnat se s úzkostí obsaženou v přijetí zodpovědnosti za vlastní budoucnost na zážitkové úrovni patří k nárůstu možností výběru vědomí nových alternativ, včetně vytvoření nového způsobu života=posun směrem k 5. SEBEOSVOBOZENÍ když se díky změnám v prostředí vytvoří větší množství alternativ=pohyb směrem k 6. SOCIÁLNÍMU OSVOBOZENÍ

D. Podmíněný podnět protikladem změny prostřednictvím vybírání je změna dosažená modifikací podmíněného podnětu, který ovládá naše reakce změna reakcí na podnět je v našem modelu označena jako 7. PROTIPODMIŇOVÁNÍ a změna prostředí patří k 8. OVLÁDÁNÍ PODNĚTU=restrukturalizace prostředí, která má za následek výrazné snížení pravděpodobnosti výskytu určitého podnětu PROTIPODMIŇOVÁNÍ =postupné přibližování se podmíněnému podnětu za současného prožívání reakce, která je neslučitelná s nežádoucí úzkostnou reakcí (např. relaxace)

E. Manipulace s následky pro mnohé behavioristy je základem psychoterapie poznatek, že chování je ovládáno důsledky, k nimž nakonec vede změnou následků ovládajících naše chování měníme i chování, včetně chování patologického míra, v níž určité následky ovládají chování, je funkcí mnoha proměnných, včetně bezprostřednosti, charakteru a časového rozvrhu následků důležitý je taky význam, který člověk jednotlivým následkům přikládá jestliže dojde u člověka ke změně vlivem změny následků v prostředí, mluvíme o 9. MANIPULACI S NÁSLEDKY změna reakcí na důsledky beze změny následků bude označena jako PŘEHODNOCENÍ

Procesy změny na úrovni zážitkové a na úrovni prostředí Zážitková úroveň Úroveň prostředí Uvědomění Zvyšování vědomi Zpětná vazba Vzdělávání Tradiční terapie Katarze Korektivní emoční zkušenost Dramatická úleva Vybírání Sebeosvobození Sociální osvobození Akční terapie Podmíněný podnět Protipodmiňování Ovládání podnětu Ovládání následků Přehodnocení Manipulace s následky

ÚVODNÍ INTEGRACE PROCESŮ ZMĚNY procesy zvyšování vědomí, katarze a vybírání = jádro tradičních psychoterapií pracujících s uvědomováním – zaměření především na subjektivní aspekty života procesy podmiňování podnětu, manipulace s následky představují jádro akčních, či behaviorálních psychoterapií vycházejících z behaviorální a systemické tradice integrativní model říká, že syntéza procesů uvědomování a akce poskytuje vyváženější pohled pohybující se v rámci kontinuálních dimenzí: vnitřní – vnější kontrola subj. – objekt. fungování vnitřně iniciovaná – prostř. vyvolaná změna tyto dimenze poskytují komplexnější pohled na člověka, neboť připouštějí možnost vnitřní změny a uznávají potenciální vliv prostředí a následků na proces změny

TERAPEUTICKÝ OBSAH rozlišení mezi procesy psychoterapie a obsahem psychoterapie systémy psychoterapie bez teorie osobnosti jsou především teoriemi procesu a pracují s minimálním množstvím předem vytvořených pojmů týkajících se obsahu terapie behaviorální, eklektické, systemické a na řešení zaměřené teorie se snaží využít jedinečných aspektů každého případu a omezují vliv formálně stanoveného obsahu terapie jiné systémy, např. Adlerova, existenciální a kulturně- senzitivní terapie přináší důležité informace o obsahu terapie mnoho psychoterapeutických systémů se liší především svým obsahem, i když pracují se stejnými procesy změny

TEORIE OSOBNOSTI A PSYCHOPATOLOGIE = co je potřeba změnit TEORIE PROCESŮ = jak ke změně dochází Většina systémů psychoterapie nahlíží na osobnost a psychopatologii z pohledu konfliktu Rozdělení konfliktů (podle Maddiho) intrapsychické konflikty (intrapersonální) interpersonální konflikty individuosociální konflikty (mezi jedincem a společností) terapie snažící se dojít od konfliktu k naplnění různí klienti mají problémy plynoucí z konfliktů na různých úrovních osobnostního fungování mnozí klienti vyřešili své konflikty a obracejí se na psychoterapii s otázkou, jak mohou dosáhnout uspokojivější existence

Terapeutický obsah na různých úrovních osobnosti 1. Intrapersonální konflikty Úzkosti a obrany Problémy se sebeoceněním Osobní zodpovědnost 2. Interpersonální konflikty Intimita a sexualita Komunikace Hostilita Ovládání druhých 3. Individuo-sociální konflikty Přizpůsobení versus trancendence Ovládání impulzů 4. Od konfliktu k naplnění Smysl života Ideální člověk

děkuji za pozornost James. O Prochaska, John C. Norcross