BESIP MINISTERSTVA DOPRAVY Václav KOVÁŘ Krajský koordinátor BESIP Pro Jihočeský kraj Email: besip_jc@centrum.cz
Ministerstvo dopravy Oddělení BESIP - prevence -dopravní výchova -metodická činnost -podklady ke kampaním a vyhodnocení -aktivity zaměřené na účastníky provozu -organizace zasedání a koordinaci Rady vlády
PŮSOBNOST V KRAJÍCH CSPSD – koordinační tým – koordinátoři zastupovat zájmy MD – BESIP v regionu spolupracovat s KÚ, OÚ, Policií ČR, MP organizovat celostátně vyhlášené akce zajišťovat dopravní výchovu na DDH pořádat semináře pro učitele dopravní výchovy, pracovníky odborů dopravy… spolupracovat na mediálních kampaních, s médii provádět distribuci propagačních a výukových materiálů sledovat plnění ukazatelů Národní strategie - nehodovost
NÁRODNÍ STRATEGIE
Sledování hlavních ukazatelů
Počet mrtvých na 100 km silniční sítě
Příčiny dopravních nehod dle podílu
Naplňování vize Národní strategie
Počet usmrcených za I. pol. 2010 dle krajů
Počty dopravně bezpečnostních akcí v roce 2009
Vnímání bezpečnostně informační kampaně „Nemyslíš? Zaplatíš!“ Průzkum veřejného mínění ke kampani „Nemyslíš? Zaplatíš!“ 12. července 2010 / Tisková konference Ministerstva dopravy ČR Ing. Petr Pojer / Customer Service Manager // STEM/MARK, a.s.
Hlavní zjištění Televizní spoty kampaně „Nemyslíš? Zaplatíš!“ Nejčastěji zhlédnutým spotem byl „Blázinec“ (92 %) , dále „Nevěsta“ (75 %), “Disco“ (74 %) a „Manažer“ (73 %). Všech 7 TV spotů je považováno za zdařilé (za všechny spoty 93 %), přičemž „rozhodně zdařilé“ uvedlo 58 % respondentů. Ztvárnění spotů, které dotázaní měli možnost vidět, považují respondenti za odpovídající společenské významnosti problematiky. Polovina lidí vnímá spoty jako drsné, avšak nutné; další třetina jako přiměřené. Jako relativně nejdrsnější se jeví spot „Blázinec“ (v součtu 68 % odpovědí). 95 % se domnívá, že ukazování takovýchto spotů veřejnosti je vhodná forma pro tuto kampaň. 84 % respondentů se domnívá, že spoty zachycují reálné situace (bez rozdílů mezi skupinami). V některé ze situací zachycených ve spotech se vidělo 25 % lidí. Polovina souhlasí, aby v TV spotech vysílaných před 22. hodinou byly zakrývány části spotů černými čtverci (rodiče dětí do 15 let). Lidé jsou názoru, že spoty upoutají pozornost, jsou jasné svým sdělením a ukazují reálné situace. Kampaň je vnímána jako velmi potřebná. „Kampaň upoutá pozornost“ uváděli zejména řidiči do 25 let a chodci/cyklisté. Kampaň je důvěryhodná především pro rodiče s dětmi.
Hlavní zjištění Chování respondentů v silničním provozu a na ulici Webové stránky kampaně Web kampaně navštívilo 36 % lidí z těch, kteří ji zaznamenali na internetu (tj. 49 % lidí z celku). Několikrát web navšívilo14 % respondentů a 1-2krát dalších 22 %. Na stránkách Facebook.com zaregistrovalo kampaň 38 % z těch, kteří ji zaznamenali na internetu.. Chování respondentů v silničním provozu a na ulici Během posledních 2 let změnilo své chování 42 % řidičů. Největší část z nich uvedla, že nyní jezdí opatrněji. Řidiči, kteří změnili své chování na silnici, uváděli nejčastěji důvod „obava o rodinu a o své zdraví“ (2/3), další 4 důvody v pořadí uvedlo 27 až 25 % řidičů. 1/3 dotázaných v roli chodců se na ulici chová opatrněji, desetina se snaží dodržovat pravidla. Velká většina chodců/cyklistů má obavu o své zdraví nebo obavu z úrazu, ovlivňují je i TV zprávy o dopravních nehodách.
DOMLUVME SE – Rožmberk nad Vltavou
MOBIL SALON 2010
DOPRAVNÍ VÝCHOVA První stupeň ZŠ - výuka podle tematického plánu Druhý stupeň ZŠ - Dopravní soutěž mladých cyklistů - základní kola - okresní kola - krajská kola - celostátní kolo - mezinárodní dopravní soutěž
Tematický plán Metodický materiál pro teoretickou a praktickou výuku na DDH
Výuka na DDH
Využití DDH v Jč kraji jaro 2010
Účast škol na DDH a DSMC
Účast škol v %
Dopravní soutěž mladých cyklistů
Výsledky ČR v ETEC (1990 – 2010) místo konání rok místo počet týmů zástupce Makedonie 2010 5 22 Častolovice Finsko 2009 2 21 Slovinsko 2008 3 Španělsko 2007 23 Srbsko 2006 1 Bosna a H. 2005 ČR 2004 26 Portugalsko 2003 8 Švýcarsko 2002 14 24 Šumavské Hoštice Chorvatsko 2001 Smiřice Německo 2000 6 Chrast Lotyšsko 1999 4 17 Strážnice Slovensko 1998 16 Holandsko 1997 19 Maďarsko 1996 Belgie 1995 1994 13 1993 1992 10 Frýdlant Rakousko 1991 Bulharsko 1990 9 x
Krajský koordinátor BESIP Děkuji za pozornost! Václav Kovář Krajský koordinátor BESIP pro kraj Jihočeský Email: besip_jc@centrum.cz