Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Publicistický styl a jeho charakteristika
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Rozbor neuměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Publicistický styl Znaky a útvary.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
1.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 07. 02 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 07. 02. 2013 Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Sloh a komunikace Tematický okruh: Funkční styly Téma: Publicistický funkční styl Metodický list/anotace: Seznámení se základními znaky publicistického funkčního stylu a praktická práce s texty; možné využít i v dalších ročnících jako opakování, zvláště pak ve 4. ročníku jako opakování k maturitní zkoušce.

informační, získávací a přesvědčovací Publicistický styl Základní funkce: informační, získávací a přesvědčovací Informovat co nejrychleji, nejvýstižněji a nejúčinněji o událostech politického, společenského a kulturního života

Je velmi dynamický (ovlivňován společenskými a politickými změnami) Užívá prostředky automatizované (stereotypní, klišé) i aktualizované (nová, nečekaná spojení, upoutávají pozornost) Základem je spisovný jazyk Vlivem rychle se měnící situace je třeba vytvářet nová pojmenování, obraty, přilákat pozornost, přesvědčit, získat Některé publicistické texty se blíží funkčnímu stylu uměleckému (fejeton, reportáž), jiné odbornému

Rozlišujeme základní žánry Zpravodajské (zpráva, oznámení, referát, inzerát) Analytické (úvodník, komentář, kritika) Beletristické (reportáž, črta, fejeton)

Fejeton Jan Neruda Fejeton o fejetonu Přečtěte si pozorně následující ukázku, abyste mohli zodpovědět otázky týkající se tohoto útvaru.

„Klobouk dolů! Mluvím o největším pánu v žurnalistice, o jediném žurnalistovi, který hrdě odhodí všechno „my“, když mluví, a přímo řekne „já“. Je-li časopis švarným junákem, je fejeton kytkou na jeho klobouku – kytka po kytce vadne, junák zůstává junákem a denně nastrčí kytku novou. Již z toho je vidno, jak „květnatý“ musí být ten, který kytky ty všechny dodává: květnatější než lučina, a někdy nestačí ani ta a fejetonista musí užít pařenišť, skleníků, nebo i – vypůjčit si něco od souseda. Ale těžké postavení má pan fejetonista, to mu musím sám dosvědčit! Měl-li bůh Janus dva obličeje pro celý „věčný“ život svůj, musí jich mít fejetonista do jediného roku alespoň sto a každý jiný. Jednou nadšený, podruhé uslzený, potřetí dětinský, počtvrté mudrcký, popáté skotačivý atd. On musí bavit, ať již baví pravdou nebo žertem. Ale je-li opravdový, řeknou mu, že nemá vtipu, je-li žertovný, řeknou, že ze všeho jen si ztropí smích – všem nevyhoví nikdy.“(1)

Jak byste charakterizovali fejeton? Využijte dané ukázky. (vtipné, neotřelé a zajímavé zpracování aktuálního tématu všedního života, podčárník – je uveřejňován pod čarou v novinách; cílem je pobavit, humorně a ironicky kritizovat nešvary společnosti; hra s jazykem, nadsázka, ironie) Kde jste se s fejetonem setkali? Znáte některé další autory fejetonů? (Neruda jich napsal přes 2200 a podepisoval je trojúhelníkem, setkáváme se s nimi v tisku, mohou být vydané i souborně jako Nerudovy fejetony; K. Čapek, Jakub Arbes, Milan Kundera apod.) Najdete fejeton ještě dnes? Zjistěte v denních periodikách. Jaké události se věnuje? (ano; otevřená otázka)

Zpráva Stručně, výstižně a objektivně informuje o základních faktech nějaké události. Jazyk je zcela neutrální, bez citového zabarvení. Poštovní poplatky se zvyšují (čtk) O 3 koruny více zaplatí klienti České pošty za odeslání pohlednice, a to už od 1. 7. 2013. Zvýšení cen mohou klienti očekávat i při odeslání cenných dopisů, balíkových služeb či placení poštovních poukázek. O nových cenách informoval včera mluvčí České pošty Milan Podražil.

Komentář Kromě faktů a informací vyjadřuje i postoj autora k problému ze současnosti; jazykové prostředky jsou pestřejší. „Zde chcípl pes Starý ekonomický vtip praví, že železnice je ztrátová buď proto, že je státní a má laciné jízdné, nebo proto, že je soukromá a má jízdné drahé. V prvním případě potřebuje dotace na jízdné, v druhém případě má málo cestujících. Vtip chce vyjádřit, že železnice je ztrátová už ze své povahy. Jedním z nejzajímavějších politických a hospodářských neúspěchů posledních dvanácti let je truchlivé úsilí neúsilí s českou železnicí pohnout. Každý ví, co chce: Přesný, čistý a rentabilní podnikatelský organismus, přitažlivý pro zákazníky, neobtěžující státní pokladnu polykáním dotací. Nikdo však neví, jak na to. Železnice je politická trhavina, živitelka statisíců, chráněná agresivními odbory. K. Steigerwald“(2)

Reportáž Přináší co nejnázornější a nejpřitažlivější informace o události, kterou autor sám, bezprostředně zažívá Jazyk užívá přirovnání, kontrasty, expresivní, obrazná pojmenování Může být vtipná, s konečnou pointou Kde se s reportáží nejčastěji setkáváte? Kde je událost zaznamenána nejpřesněji? (reportáž novinářská, televizní, rozhlasová, filmová – líčí událost co nejnázorněji a nejpřitažlivěji; přímý přenos v televizi nebo rozhlase)

Určitě jste již navštívili nějakou výstavu! Napište zprávu o této výstavě do školního časopisu! Nezapomeňte uvést: kde a kdy se konala jaký byl námět co se vystavovalo jaký měla výstava ohlas (své práce si přečtěte ve třídě a zhodnoťte)

Citace, zdroje a literatura (1) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN 80-7235-162-1. (2) MGR. MUŽÍKOVÁ , Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2007, ISBN 80-7358-082-9. MGR. MUŽÍKOVÁ , Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2007, ISBN 80-7358-082-9.