© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální fotografie mýtů zbavená
Advertisements

Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Referát č. 19 Počítačová grafika Lucie Březíková 4.C.
Základy fotografování kompozice snímku
Digitální fotografie.
Základy počítačové grafiky III
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Popis produktu: Perfektní kombinace rychlosti a kvality, nový 15,1 Mpix CMOS snímač a obrazový procesor DIGIC 4 v kombinaci s vysokou kvalitou fotografií.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
MONITOR.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Technické údaje. * Při výběru fotoaparátu máme možnost volit mezi velkým množstvím přístrojů. * Vodítkem při výběru toho pravého mohou být kromě ceny.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_058 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Digitální videokamery
VY_52_INOVACE_ZB03_3164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Stopařův průvodce digitální fotografií. Digitální fotoaparát se představuje digitální zrcadlovka, nejblíže klasice kompaktní fotoaparáty EVF: zrcadlovky.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Digitální fotoaparáty
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální Fotoaparát Kodak EasyShare C1013.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Možnosti úprav fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/49 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_20_ Fotografický přístroj a filmová kamera.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Fotoaparát.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafický editor GIMP (10)
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Transkript prezentace:

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

Klasický film (negativ i diapozitiv) je tvořen krystalky halogenidů stříbra, které jsou rozptýlené ve vrstvě želatiny. Pokud je film barevný, jsou tyto vrstvy tři - jedna pro červené světlo, jedna pro zelené a jedna pro modré. Dopadem světla při expozici dochází uvnitř těchto krystalků ke změnám, čímž vzniká skrytý (tzv. latentní) obraz, který dále nesmí být osvětlen (neuvažujeme teď techniku multiexpozice). Abychom se od tohoto latentního obrazu dostali až k výsledné fotografii, je třeba ještě ujít kus cesty s pomocí chemických sloučenin známých jako vývojka, přerušovač a ustalovač (jedná se samozřejmě o základní roztoky, pro další "kouzla" s fotkami jsou potřeba i jiné chemikálie). Světlocitlivý prvek v digitálním aparátu je složen z milionů jednotlivých snímacích elementů, které jsou polovodičového charakteru. Současné čipy mají maximální rozlišení kolem čtrnácti megapixelů (14 MPix) a jejich výroba je velmi složitá (zvlášť v případě CCD prvků). Zvyšování rozlišovací schopnosti probíhá další miniaturizací jednotlivých světlocitlivých elementů a zvětšováním účinné plochy daného čipu. Další informace v poznámkách….

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Automaty s možností ručního režimu Zrcadlovky Fix focus - bez zaostřování

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Počet pixelů – 3, 5, 8, 15, 20 MP Optický zoom – 3, 4, 6, 10, 20 x Velikost LCD panelu – vyklápěcí výhodou Váha a celková velikost Napájecí zdroj – běžné baterie výhodou Možnosti příslušenství – výměnné objektivy Výrobce – značka naznačuje spolehlivost Různá vylepšení – omezení rozhýbání

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Rozlišení - 3, 4, 5, 8, 10, 12, 15, 18……….. MegaPixels Rozlišení 400x Pixelú Rozlišení 30x Pixelů Rozlišení 10x Pixcelů

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Množství pixelů na 1 palec šířky obrázku (DPI) 300 dpi 80 dpi 10 dpi

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zaostřování všeobecně Někdy to vypadá jako blázinec: technici a chemici a konstruktéři a optici udělali v posledních desetiletích úžasné pokroky v konstrukci objektivů a v řešení citlivé vrstvy filmu - a teď také CCD - a pak přijdou lidé, uživatelé, a výsledek jejich práce jde do kopru, protože lidé blbě drží foťák v ruce. Ondřej Neff. Kdyby jste na kurz vůbec nepřišli, tak bych Vám alespoň vzkázal: Při automatickém ostření nejprve stiskněte spoušť do poloviny a nechte fotoaparátu čas, aby mohl zaostřit !!!

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zaostřování 1) Každý máme jinak velkou ruku. Musíme si najít na dlani pravé ruky bod, který bude hlavní oporou. 2) O tento bod opřeme pravou dolní hranu aparátu a přitiskneme palec na místo, které je vyznačeno. 3) Ukazovák spočívá na spoušti a další tři prsty tisknou aparát proti našemu bodu na dlani a proti palci. Naopak ukazovák musí být uvolněný. 4) Dlaň levé ruky je dalším opěrným bodem. O dlaň aparát opřeme. 5) Potom sevřeme pevně aparát i levou rukou a dlaní jemně tlačíme proti druhé ruce. Nakonec aparát přitiskneme ke tváři. Důležité: musíme si navyknout to dělat vždycky stejně. Nepodléhejte designérům - vždycky se snažte zapřít aparát do dlaní a prstů co nejpevněji, i kdybyste drželi aparát velikosti krabičky sirek. Je to těžké, ale jde to. Námaha se vám vyplatí, fotky budou ostřejší.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zaostřování Automatické - vyhodnocuje místo na fotografickém objektu kde je nějaký kontrast. Funguje pouze při dobrém osvětlení a nalezení kontrastního přechodu na fotografovaném objektu. Stiskněte spoušť do poloviny ! V ostatních případech nebo při špatném světle používáme vždy zaostření ruční !!!

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Rozhýbání snímku při zmáčknutí spouště (vaše pohyby s fotoaparátem) Objekt je správně zaostřen, ale v okamžiku stisknutí spouště byl snímek vlivem příliš dlouhého expozičního času rozhýbán. Jedná se o vůbec nejčastější způsob výroby nepoužitelných snímků.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Proostření – objek zájmu je mimo aktivní zaostřovací bod AF, automatické ostření selhává

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Špatné umístění zaostřovacího bodu AF, hlavní objekt zájmu, oči brouka jsou neostré.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zvolena malá hloubka ostrosti (malá clona) rozostřená dívka vpředu působí velmi rušivě.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Rozhýbání snímku pohybujícími se předměty, nebo například tekoucí vodou. Nemusí jít vždy nutně o chybu, naopak, může být i cílem, vyjádřením pohybu.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Marné pokusy o noční snímky s dlouhými expozičními časy bez stativu

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Clona x Expozice aneb FOTOKOMPROMIS. Clonová čísla: 11,422,845, Expoziční časy: (zlomky sekundy) 1/11/11 / 21 / 41 / 8 1 / 15 1 / 30 1 / 60 1 / / / 500 Kratší expoziční čas – zachycení pohybu, snížení nebezpečí rozostření pohybem fotoaparátu Větší clona – větší hloubka ostrosti

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Proč nemusíme používat osvitoměry ?. Režim Tv – určíme čas expozice a fotoaparát za nás doplní potřebnou clonu Režim Av – určíme clonu a fotoaparát za nás doplní potřebný čas Režim M – určený pro „machry“, kteří si clonu a čas chtějí určit sami. Pokud si moc vymýšlíme, fotoaparát ukáže potřebnou clonu nebo čas červeně.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Expozice Digitální fotografie je podstatně více zranitelná přeexpozicí než podexpozicí. Jakmile tedy stojíme před motivem se značným rozsahem jasů, je lépe se expozičně řídit nejjasnějšími místy. Nepoužitelný přeexponovaný snímek Sice podexponováno, ale upraveno v PC

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Expozice na jasném podkladu – (sníh) Digitální fotoaparáty se starají o správnou expozici samy. Vyhodnocují světelnou situaci a nastavují optimální poměr času a clony. Pokud máte přístroj, který neumožňuje žádné ovlivňování expozice, musíte se smířit s tím, že vaše snímky pořízené na sněhu za ostrého slunečního světla budou podexponované.. Lepší aparáty mají expoziční korekci. Lze ale lehce napravit v PC

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Hloubka ostrosti – Větší clona, větší hloubka ostrosti. Hloubka ostrosti rozhoduje o dobré fotografii, ostré má být pouze to, co je předmětem snímku!

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Hloubka ostrosti Je oblast od které do které vzdálenosti od objektivu je obraz ostrý. Větší clona znamená větší hloubku ostrosti. Levnější přístroje mají velkou hloubku ostrosti na úkor její celkové kvality..

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Červené oči "Červené oči" jsou kletbou všech kompaktních fotoaparátů, vybavených vestavěným zábleskovým zařízením. Při focení záblesk pronikne zřítelnicí oka fotografované osoby a osvítí sítnici - ta je červená a proto jsou lidé proměněni v upíry. Před zábleskem blesk generuje sérii krátkých oslnivých záblesků, které vyvolají stažení zřítelnice. Je to nepříjemné, protivné a neefektivní. Jedinou spolehlivou nápravu poskytuje obrazový editor v počítači..

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Blesk lze nastavit do tří režimů: Auto, Povinně, Zakázat Blesk a protisvětlo Záblesková zařízení bývají slabou stránkou digi. K jednomu účelu jich však můžeme úspěšně využívat - při snímcích v protisvětle. Nastavíme blesk tak aby fungoval i v dostatečném světle. Bývá označen „fill in“ neboli výplň. Povinný blesk !!!.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Automatický blesk a málo světla Blesk se spustí v okamžiku slabého osvětlení a způsobí sice zajímavý, ale nechtěný efekt osvětlením pouze blízkých objektů. Správné nastavení je na zakázaný blesk !!!.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zoom a digitální zoom Slovem zoom označujeme konstrukci objektivu, která umožňuje plynule měnit ohniskovou vzdálenost mezi dvěma krajními hodnotami. Mnohé digitální fotoaparáty disponují ještě digitálním zoomem, který nám objekt ještě více přiblíží. Děje se to ale za cenu nepřijatelného zhoršení výsledného obrazu. Lepších výsledků dosáhneme v editoru na PC. FotoaparátPočítač

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Sledujte, co je v pozadí, pozadí vpravo je rušivé.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Kompozice snímku je poskládání prvků v obraze, aby celek působil vyváženě, zcela přirozeně a lahodil lidskému oku. Pravidlo zlatého řezu "zlatého řezu". Hlavní objekty by se měli přibližovat průsečíkům třetinových linií.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Horizont krajiny působí dobře ve 2/3 výšky.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Rytmus a orámování.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Fotografie dětí v úrovni jejich pohledu.

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s..

Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra