Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EKG.1.13 Vztahy ve společenstvu 1 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS1
Vztahy ve společenstvu 1 Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet, sada žákovských počítačů s připojením na internet Klíčová slova:neutralismus, konkurence, komenzálismus, mutualismus, Anotace:Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Vysvětluje vztahy ve společenstvu a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.
Vztahy ve společenstvu Neutralismus vzájemné soužití dvou či více jedinců, při kterém není ovlivňován ani jeden z nich. Konkurence populace dvou nebo více druhů se navzájem negativně ovlivňují čerpáním stejných životních potřeb, např. potravy, prostoru apod.,
Úkol Hledejte na internetu příklady neutralismu a konkurence. Uveďte: – Dva nebo více druhů, které se účastní daného mezidruhového vztahu – Jakým způsobem se navzájem ovlivňují
Příklad řešení: Neutralismus – příkladů je mnoho: čáp černý a čáp bílý si potravně nekonkurují, přestože jsou oba druhy predátory (čáp bílý loví drobné obratlovce a hmyz v otevřené krajině, čáp černý – lesní, loví převážně vodní živočichy) poštolka obecná a lasice kolčava se živí z velké části hojným hrabošem polním, avšak svou kořist loví zcela odlišnými způsoby, v různou denní dobu a také na různých místech.
Příklad řešení: Konkurence – Jedná se o druhy se stejnými nároky – většinou potravními druhy veverka popelavá x veverka obecná rak bahenní x rak říční dospělci chrousta obecného x housenky obaleče dubového
Vztahy ve společenstvu Mutualismus vzájemné ovlivňování či soužití mezi jakýmikoliv dvěma či více organismy, které je pro všechny zúčastněné organismy prospěšné. Je jedním z druhů symbiózy.
Úkol: Hledejte na internetu příklady mutualismu. Uveďte: – Dva nebo více druhů, které se účastní daného mezidruhového vztahu – Jakým způsobem se navzájem ovlivňují
Příklady řešení: – Opylování květin Kvetoucí rostlina – opylení je podmínkou zachování druhu Opylovač – nektar a pyl jsou zdrojem potravy – Symbiotická fixace dusíku Bakterie –heterotrofní, využívají asimiláty rostliny Rostlina – bakterie poskytují důležitý biogenní prvek – Trávicí bakterie a prvoci u přežvýkavců Mikroorganismy – umožňují štěpení jinak nestravitelné celulózy Přežvýkavec – dodává potravu
Vztahy ve společenstvu Komenzálismus komenzál má ze soužití potravní prospěch, hostitele nijak neovlivňuje
Úkol: Hledejte na internetu příklady komenzálismu. Uveďte: – Dva nebo více druhů, které se účastní daného mezidruhového vztahu – Jakým způsobem se navzájem ovlivňují
Příklady řešení: – sdružování hyen, šakalů nebo supů s velkými šelmami (zbytky potravy) – divoká prasata „převrací“ půdu a v ní ukryté larvy mohou sebrat pěvci, např. červenky – ryby rodu Nomeus se zdržují mezi žahavými vlákny sasanek (ochrana)
Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.