Manipulace, fyzioterapie (rehabilitace), regenerace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bolest, teorie vertebrogenní bolesti
Advertisements

Požadavky k získání známky
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
TERAPIE FUNKČNÍ ŽENSKÉ STERILITY METODOU LUDMILY MOJŽÍŠOVÉ
MESIT – 8. květen MASÁŽE Jakub Mrva. Proč masáž? - patří mezi nejvhodnější metody regenerace sil po práci - pomáhá při nežádoucích stavech jako.
Vady dolních končetin.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Alternativní způsoby léčby bolestí zad
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
Následná a akutní rehabilitace po CMP
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Radioterapie-využití v medicíně i aktuální protonové urychlovače
Korekce odchylek správného držení těla
Nemoci oběhové soustavy
Posturální funkce, správné držení těla,diagnostika, posturální vady
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Co znamená, že máte revma?
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
Každému posilování předchází rozcvičení.
Manipulace, fyzioterapie (rehabilitace), regenerace
Rehabilitace spastické parézy
Atletická průprava pro canicross
Michala Moudrá, Marek Balkó
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
VY_32_INOVACE_TMM24160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
REKONDICE SPORTOVCE „BOARDOVÝCH“ AKTIVIT Marek Buřval II.TVS.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
- význam nádorových onemocnění
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
Zdravotní tělesná výchova
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Regenerace jako součást tréninku Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Zdravotní tělesná výchova
Úvod do měkkých technik
ÚVOD DO KLASICKÉ MASÁŽE
Biologická léčba v dětské psychiatrii
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
MUDr.Kateřina Kapounková
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Aplikovaná zdravotní TV OSP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Ondřej Niedoba, Danuta Endrychová
PhDr. Vlasta Kursová, Ph.D.
Bolestivé stavy pohybového aparátu
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Manipulace, fyzioterapie (rehabilitace), regenerace

Léčení vertebrogenních poruch nutné podrobné vyšetření zjistit nejen poruchu funkce, ale také příčinu jejího vzniku. zjistit hybnost jednotlivých pohybových segmentů, funkci kloubů končetin, svalovou funkci, reflexní změny a mnoho dalších. Ke správné diagnostice pomáhá rentgenové vyšetření. Teprve na podkladě vyšetření a diagnózy můžeme zvolit vhodný léčebný postup

Léčba zahrnuje složku: medikamentózní rehabilitační popř. operační V akutním stádiu je rozhodující klid na lůžku v úlevové poloze, popř. tlumení bolesti. V subakutním a chronickém stádiu je nejdůležitější rehabilitace

Medikamentózní léčba Typ této léčby je velmi rozšířen nejen díky rozvoji farmaceutického průmyslu. Tento rozvoj nám umožňuje větší výběr a cílenější léčbu. Je ale nutné medikamenty užívat rozumně, to znamená ke zmenšení bolesti a pouze krátkodobě.

Pro tlumení bolesti v akutním stádiu onemocnění se podávají analgetika (Algifen, Valetol, Panadol, Paralen apod.) Lékaři často předepisují místo čistých analgetik nesteroidní antirevmatika, které mají účinek nejen analgetický, ale i protizánětlivý (Diclofenac, Voltaren, Veral, Rewodina, Brufen, Ibuprofen a další). Někdy je zapotřebí použít ještě silnější analgetika - anodyna. Rychle tlumí bolest, ale jsou návyková (Tramal, Valoron, Dolorosan atd.)

Obstřiky Patří k nejpoužívanějším druhům reflexní léčby. K obstřikům se často používají lokální anestetika, v menší míře kortizonové preparáty a mnoho dalších. Obstřikovat můžeme nejrůznější tkáně. Aby byl obstřik účinný, musí se aplikovat přesně do oblasti, která je zdrojem bolesti. Správně aplikovaným obstřikem způsobujeme okamžité odstranění bolesti.

Chirurgická léčba je indikována absolutně a akutně u hernií disku, pokud způsobují kořenový syndrom, který po nechirurgické léčbě neustupuje Rozhodujeme se pro ni v krajních případech. Jsou však případy, kdy chirurgická léčba musí být provedena okamžitě, neboť by hrozilo nebezpečí trvalého poškození míchy. Operací se odstraní mechanická příčina potíží a nemocný se brzy zbavuje bolesti.

Fyzioterapie (rehabilitace) se zabývá léčbou pohyblivých částí těla. Klouby, svaly, vazy se mohou přetěžovat při neustále se opakujícím  pohybu pouze jedním směrem, ať už je to zapříčiněno jednostranným zatěžováním hlavy, trupu a končetin při práci nebo stavem po úraze nebo po jakémkoliv onemocnění i po psychickém a pracovním vypětí každého z nás v našem běžném   životě 8

Fyzioterapie (rehabilitace) používá různé techniky, které umožňují zlepšit pohybovou funkci svalů a kloubů do maximálně možného rozsahu pohybu. Je schopná zlepšit a urychlit léčebný proces pohybového aparátu a snížit až zcela odstranit bolesti a ztuhlost svalů a kloubů. speciální cvičení zvyšuje pohyblivost jednotlivých kloubů a posiluje svaly. zlepšuje správné držení těla a následně umožní pohybové aktivity částečně zlepší i pohyblivost u lidí s artritidou a osteoporozou či zcela odstraní pohybové problémy, které vznikly po zlomenině. 9

Fyzioterapeuti hrají velmi důležitou úlohu v léčebné rehabilitaci, ať už v rámci terapie, reedukace či prevence jsou schopni pomoci lidem po mozkové mrtvici naučit se buď částečně či zcela znovu se pohybovat, učí je soběstačnosti. Využívají speciální typy cvičení, aby dosáhli co nejlepší kvality daného pohybu 10

Problémy, které pomáhá fyzioterapie řešit pohybový problém, který zahrnuje svaly, klouby nebo nervy.  bolesti pohybového aparátu bolesti zad a krku, včetně poúrazových stavů dětskou mozkovou obrnu příznaky, které se vyskytují u těhotných žen – jako jsou bolesti zad bolestivé stavy, které vznikají po jednotvárném přetěžování organizmu astma a ostatní onemocnění dýchací soustavy 11

poranění vzniklá při sportu, při úraze poranění vzniklá popálením stavy po infarktu myokardu (studie ukazují že % úmrtnosti na infarkt myokardu bylo díky fyzioterapii sníženo o 25%) a další interní onemocnění stav po mozkové mrtvici a další neurologická onemocnění (např. roztroušená skleroza, paraplegie, Parkinsonovo onemocnění atd.) příznaky vzniklé následkem stresu a anxiozní stavy 12

jak zvedat a nosit lehké i těžké předměty atd. zmenšit až odstranit bolesti ramen, krku, kyčlí , zad a dalších kloubů a obnovit jejich pohyblivost jak vylepšit držení těla v sedu, stoji, lehu a dalších denních aktivitách tak, aby se organizmus příliš nepřetěžoval výběrem vhodné obuvy jak zvedat a nosit lehké i těžké předměty atd. 13

Postup a léčba fyzioterapeuta vyšetření pohybového aparátu (kondice) a stanovení diagnózy Zjištění příčiny, původu obtíží. Stanovení rehabilitačního plánu, jehož součástí je také zhodnocení životního stylu, trávení volného času a celkový zdravotní stav. Plán a instrukce jak cvičit v domácím prostředí 14

Terapeutické techniky cvičební programy – které zvětší pohyblivost a sílu svalovou speciální metodiky - Vojtova, McKenzie,Mojžíšová, Škola zad atd..) Manipulace, mobilizace a měkké techniky – aby odstranili bolest a napětí svalů elektroléčbu – např. ultrazvuk, který urychlí proces hojení vodoléčbu – různé koupele, cvičení ve vodě masáže Senzomotorická stimulace školu zad ergonomie 15

Manipulace Tímto léčebným zákrokem odstraňujeme funkční poruchu v kloubu a obnovujeme rozsah pohybu. Manipulační léčba je často označována jako napravování, je to poměrně násilný zásah, který má i reflexní odezvu. Proto vymizí nejen bolest, ale často ustupují i citlivé kožní zóny, svalový spasmus a ostatní vegetativní poruchy. Manipulace se nesmí provádět bez potřebných odborných znalostí a technických předpokladů.

Mobilizace Mobilizace je opakované, měkké pružení v kloubu ve směru omezení pohybu. Pohyby několikrát opakujeme, a tím zvolna zvětšujeme rozsah pohybu v kloubu. Zvláštním typem mobilizace je automobilizace, kterou nemocný provádí sám po předchozí instruktáži.

Masáž Předností masáže je působení přímo na povrch těla a na různé struktury uložené pod ním. Je dosaženo jak reflexního účinku tak lokálního i celkového. Subjektivně je masáž velmi příjemná a přináší psychické uvolnění. Podle použití různé techniky hmatů rozlišujeme různé druhy masáží, tj. klasická masáž, reflexní masáž, sportovní masáž,kosmetická masáž a další druhy.

Fyzikální léčba elektroterapii termoterapii mechanoterapii Fyzikální léčba využívá různých fyzikálních podnětů, podle nichž ji můžeme rozdělit na elektroterapii hydroterapii termoterapii mechanoterapii balneoterapii magnetoterapii

Lázeňská léčba Lázeňská léčba využívá přírodních zdrojů v kombinaci s fyzikální léčbou a různými druhy reflexní léčby. Tato léčba je zejména vhodná při chronických a závažnějších vertebrogenních potížích a po chirurgické léčbě.

Ergonomie je vědecká disciplína, která se zabývá zlepšováním pracovních podmínek bez ohrožení zdraví a zvyšováním efektivnosti pracovní činnosti. Vychází z principu školy zad Navíc zahrnuje psychosociální aspekty dané práce a uspořádání pomůcek a nástrojů na pracovišti

Regenerace z biologického hlediska je to: schopnost organismu obnovovat nebo nahrazovat poškozené nebo zničené buňky, tkáně, orgány nebo jiné části těla; obnova psychických a fyzických sil po nadměrné námaze, prováděná většinou v rámci komplexních regeneračních programů (např. sportovců). Regenerace by se stručně dala také vyjádřit jako uvedení do původního stavu, obnovení původní síly, zdraví, svěžesti nebo obnovení, obrození.

pasivní a aktivní časnou a pozdní Základním prvkem regenerace je životní režim, ve kterém by měly být všechny požadavky sladěny do uceleného programu. Regenerace se rozděluje na: pasivní a aktivní časnou a pozdní

Aktivní regenerace Mezi základní formy aktivní regenerace z biologického hlediska patří: kompenzační cvičení – cviky uvolňovací, protahovací, posilovací strečink, spinální cvičení, cvičení ve vodě, provozování doplňkových sportů, aktivní relaxace.

Relaxace Pro navození klidového stavu či pocitu zmírnění tenzí Autogenní trénink J.H.Schultze. Metoda využívající zklidňujícího účinku relaxace svalů pomocí autosugesce navozených představ klidu a koncentrací na emocionálně indiferentní podněty. Pozitivně ovlivňuje koncentraci, tendenci reagovat na všechny podněty klidně, snižuje sílu afektů, umožňuje utlumení bolesti, zvyšuje psychickou výkonnost, redukuje trému, zvyšuje kvalitu sebepoznání.

Jakobsonova Svalová Relaxace - vědomé uvolňování, kdy se snažíme postupně a systematicky relaxovat žádanou svalovou skupinu či sval. Cvičení se provádí nejlépe v leže. Nácvik trvá nejčastěji několik měsíců a skládá se ze šesti etap uvolnění rukou a paží, obličeje, šíje, ramen a horní části zad, beder, stehen a lýtek, volnění celého těla Výsledkem je rozeznávání stále nižšího napětí v menších a přesněji lokalizovaných svalových skupinách a svalech a schopnost relaxace je pomocí povelu k uvolnění

Použitá literatura Bursová, M. (2005). Kompenzační cvičení. Praha: Grada. Buzková, K. (2006). Strečink Praha: Grada. Čermák, J. et al. (1992). Záda už mě nebolí, Praha. Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Hošková, B., & Matoušová, M. (2000). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum. Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha : Grada Publishing. Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing. Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galém. Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha. Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha. Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia. Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika. Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex. . Rašev, E. (1992). Škola zad. Praha: Direkta. Riegerová, J., & Ulbrichová, M. (1993). Aplikace fyzické antropologie v TV a sportu (příručka funkční antropologie). [Učební texty]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Schreiber et al. (1998). Funkční somatologie. Jinočany: H & H. Syslová, V. et al. (2003). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební text II. část - zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Tanner, J. (1995). Co s bolavými zády. Bratislava: Perfekt. Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.