Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A
Úvod Počítačová 3D grafika je označení práci s trojrozměrnými objekty. Převod 3D objektů do 2D zobrazení se nazývá renderování. Nejznámějším využitím je tvorba filmů nebo počítačových her. Je také využívaná ve vědě a průmyslu.
Historie Udává se, že termín "počítačová grafika" poprvé použil William Fetter. První zobrazení počítačové animace byla animace s názvem Budoucí svět (Futureworld) v roce 1976. Výzkum probíhalna mnoha místech převážně ve USA od 60. let 20. století. Nejvýznamnější roli v tomto oboru sehrála Univerzita v Utahu.
Modelování Modelování je proces tvarování a vytváření 3D modelu, reprezentován několika způsoby. Modely mohou být vytvořeny: Na počítači člověkem pomocí modelovacího nástroje. Podle dat získaných měřicím přístrojem z reálného světa. Na základě počítačové simulace. Konvice z Utahu, nejslavnější 3D model
Texturování Vytváření a mapování textur je jednou z nejvýznamějších činností. Textura je obrázek, kterým je „obaleno“ těleso. Pomocí textur je možné dosáhnout velmi dobrých výsledků a vysoké úrovně detailu při použití relativně jednoduchého modelu. Každý bod na povrchu tělesa má potom kromě souřadnic X, Y, Z ještě 2 souřadnice U a V. Proces umísťování textury na povrch tělesa se proto často nazývá „UV mapování“.
Animace Animace je pohyb objektů, definice zdrojů světla, úhlu pohledu kamery, barev a dalších prvků. Nejjednodušší metoda je keyframing, podobná 2D animaci. Animace postav a mechanických zařízení je založena na animaci kostry modelu. Existuje mnoho technik animace. Některé programy umožňují animaci pomocí gravitace, pohybu vodní hladiny atp. Pro velmi realistickou animaci postav se zase využívá technologie motion capture.
Renderování Renderování převádí model na obrázek, pomoci simulací light transport, nebo non-photorealistic renderováním. Dvě základní operace v renderování jsou doprava(transport) a rozptyl(scattering) Tyto kroky vykonává počítačový 3D grafický software, nebo 3D grafické rozhraní (3D Graphics API). 3D projekce nám dovoluje trojrozměrný obrázek vidět dvourozměrně.
Software pro 3D grafiku 3ds MAX (Autodesk) je používán ve filmu, televizi, video hrách a architektuře pro Windows a Apple. Může být rozšířeno a upraveno přes SDK nebo skripty použitím Maxscript. Cinema 4D (MAXON) je používaná nejčastěji ve filmech pro 2.5d práci. Je původně vyrobena pro Amiga, ale je dostupná i pro Mac OS X a Windows. Maya (Autodesk) je momentálně používáný ve filmovém, televizním a herním oboru. Maya je vyvíjena několik let jako programová platforma. SketchUP Pro (Google) obsahuje sketchové modelování. Má Pro versi, která podporuje 2D a 3D exportování funkcí modelů.
3D Grafika V trojrozměrné grafice je možné dosáhnout velmi realistických výsledků
Počítačová 3D grafika DĚKUJI ZA POZORNOST